×

گوگل ترندز چیست | آموزش و معرفی Google Trends

4.9/5 - (15 امتیاز)

گوگل ترندز | Google trends یکی از مهم ترین ابزار های سئو سایت و بهینه سازی سایت می باشد. متخصصین سئو می توانند از این ابزار به عنوان یک ابزار چند منظوره کاربردی استفاده کنند. این ابزار چند منظوره به منظور بازاریابی اینترنتی کاملا رایگان و یکی از بهترین گزینه های در دسترس است.

آموزش استفاده از گوگل ترندز

آموزش کار با گوگل ترندز (Google Trends)

برای جست و جو در گوگل ترندز، شما امکان این را دارید که چهار پارامتر رابرای جستجوی خود تنظیم کنید. به این معنی که شما می توانید کلمه کلیدی مورد نظر خود را با چهار فیلتر به لحاظ موقعیت جغرافیایی، بازه زمانی مورد نظر. زمینه های مرتبط و فرمت یا نوع جستجوی کلمه مورد به صورت عکس، ویدئو، محتوای متنی و … فیلتر و بررسی نمائید. هر یک از این فیلتر ها شامل گزینه های قابل انتخاب زیر می باشند:

  1. موقعیت مکانی: یک کشور رابه طور دلخواه انتخاب کنید. طبیعتا برای سئو سایتهای ایرانی باید کشور ایران را که در لیست موجود است انتخاب کنید.
  2. بازه زمانی: محدوده زمانی مورد نظر برای بررسی کوئری هدف را تعیین کنید.
  3. دسته بندی مرتبط: نظیر هنر و سرگرمی، زیبایی و تناسب اندام، رایانه و الکترونیک، مالی، بازی ها، غذاها و نوشیدنی، سرگرمی ها و غیره.
  4. نوع جستجوی کوئری: مثلا عکس، خبر، محصول، ویدیو و … ( … & youtube ،Google Image، Google News، Google Shopping)

تحقیق و جستجوی کلمات کلیدی در گوگل ترندز

جستجوی پیشرفته

شما همچنین می توانید تعداد ۵ واژه دیگر که مورد سرچ کاربران قرار گرفته است را با هم مقایسه کنید. کوئری های مورد نظر را می توانید در یک گروه نیز قرار دهید. درهر گروه 25 واژه ی جست و جو شده قرار می گیرد. مثلا:

  1. گروه یک: آموزش سئو سایت + قیمت سئو سایت + سئو سایت
  2. گروه دو: سفارش تولید محتوا + متخصص سئو

حتی می توانید گروه سوم را نیز انتخاب و دسته بندی کنید. علامت + که در بین واژه های مورد نظر خود قرار می دهید برای گوگل به معنی “یا ” می باشد. یعنی در مثال گروه دو به گوگل می گوئید که هدف شما جستجو شامل تولید محتوا یا متخصص سئو است.

آموزش کار با گوگل ترندز (Google Trends)

قابلیت طبقه بندی جستجو ها بر اساس محبوب ترین و بروز ترین نیز در Hot Searches و Top Charts توسط گوگل در این ابزار وجود دارد. در چنین شرایطی جستجوهای برتر و بروز و محبوب ترین ها در میان کاربران را با طبقه بندی دقیقی در اختیار خواهید داشت. این اطلاعات بسیار جالب و مفید هستند، اما باید بدانیدکه چگونه از آن ها استفاده کنید. اکنون بیایید ببینیم چگونه با دسترسی این اطلاعات می توانید سئوی سایت خود را بهینه نمائید.

سرچ کلمات کلیدی در Google Trends

ابزار گوگل ترندز در واقع تعداد دقیق جستجو ها را در اختیار شما قرار نمی دهد. بلکه تنها می تواند میزان محبوبیت عبارات را از دید کاربران رتبه بندی کند و یک نمره کلی به آنها بدهد.

اگر قصد دارید نتیجه خوبی از آن دریافت کنید، باید از ابزار تکمیلی Keyword Planner یا  KWFinder نیز به همراه آن استفاده کنید. به کمک این ابزار می توانید تعداد واقعی جستجوها را ببینید.

Google Trends میتواند سطح مرتبطی از تمایلات افراد رادر یک دوره ی خاص مقایسه کند و آن رانشان دهد. همچنین با این کار میتوانید سطح تمایلات افراد رابررسی کنید. برای مثال اگر شما صاحب یک شرکت طراحی دوخت باشید، باید بدانیدکه افراد چه کلمات و عباراتی رادر این زمینه، بیشتر جست و جو میکنند.

مقایسه دو کلید واژه در آمار جستجو

برای مثال تصور کنیم شما از متخصصین سئو و بهینه سازی سایت هستید. یکی از چیزهایی که باید بدانید این است که در چه بازه زمانی تمایل به بهینه سازی سایت از سوی صاحبین وبسایت ها افزایش یا کاهش دارد. کاربران چه کلماتی را سرچ می کنند. همچنین کدام کلمات کلیدی می توانند مشتریان بیشتری را به سمت سایت شما راهنمایی کنند.

در جدول زیر دو کلمه کلیدی سئو سایت و سئو سایت فروشگاهی را مورد بررسی قرار دادیم. به کمک پارامترهای موجود در این ابزار قادر خواهید بود بررسی کنید کدام عبارت ها در ابتدا یا اواسط سال بیشتر جستجو می شوند. این کار توسط فیلتر های گوگل ترندز با جزئیات بیشتری قابل بررسی است.

مقایسه دو کلمه کلیدی در آمار جستجو

مثلا دراین شکل می توانید ببینید در بازه زمانی که انتخاب شده دو عبارت سئو سایت و سئو سایت فروشگاهی چه تغییراتی داشته اند. همچنین جستجوی زیادی در خصوص آنها صورت گرفته و از پر بازدید ترین کلمات مورد سرچ می باشند.

شما در حقیقت می توانید تنها میزان جستجو از سوی کاربران را بر روی نمودار بر حسب امتیاز صفر تا صد مشاهده و بررسی کنید. در نظر داشته باشید می توانید در هر زمینه کاری که به کسب و کار شما مربوط است از این ابزار به منظور تبلیغات موثر تر استفاده کنید.

توجه داشته باشید که گوگل ترندز میزان جستجوی کلمات توسط کاربران را نشان می دهد و این هیچ ارتباطی به میزان رقابت کلمه ندارد .

هدف گیری جغرافیایی در گوگل ترندز

همانطور که در شکل زیر می بینید، google trends می تواند داده های مرتبط با هر جستجو را طبقه بندی کند. مثلا در خصوص موضوع سئو سایت می توانید محبوبیت آن را در همه شهر های ایران به ترتیب تعداد جستجوی بیشتر و طبقه بندی شده ملاحظه کنید.

هدف گیری جغرافیایی در گوگل ترندز

جدول دیگری نیز وجود دارد که نشان می دهد افرادی که از این عبارت استفاده کرده اند، بطور معمول چه عبارات دیگری را نیز سرچ می کنند. مثلا در جدول زیر کوئری ها با کلمات کلیدی دیگری که با سئو سایت در ارتباط هستند نیز نمایش داده شده اند. پس به آمار و ارقام داده شده می توان تا حدودی اعتماد کرد. همچنین این آمار و ارقام را به دو دسته ی Top و Rising قابل تقسیم بندی هستند. منوی Rising کوئری هایی را نشان می دهد که رشد بیشتری در سرچ کاربران داشته اند. پارامتر Top نیز شامل محبوب ترین کوئری های مرتبط می شود. این دسته بندی می تواند میزان محبوبیت را بین 0 تا 100 نمایش دهد. درحالیکه دسته ی Rising تنها درصد رشد محبوبیت عبارات کلیدی را نشان می دهد.

جستجوهای مرتبط در google trends

اگر با عبارت breakout مواجه شدید باید بدانیدکه وقتی برای کلمه ی خاصی از این عبارت استفاده می شود، میزان رشد بیش از 5000 درصدی داشته است.

روش خبرسازی News Jacking

News Jacking فرآیندی است که با قرار دادن اطلاعات و ایده های خود درآن می توانید پوشش رسانه های اجتماعی را برای خود یا برای کسب و کارتان بدست آورید. اگر بحثی داغ برای یک موضوعی مشخص وجود نداشته باشد، می توانید آن را برای New Jacking ایجاد کنید. مراحل نیو جکینگ به شرح زیر است:

  • انخاب یک موضوع جذاب
  • نوشتن و تهیه مطالبی درمورد آن و انتشار آن در وبلاگ یا در وبسایت خود
  • توییت کردن این خبر

توجه: روی تراژدی ها سرمایه گذاری نکنید!
در حقیقت شما به دنبال کشف اخبار داغ درمورد حوضه ی کاری خودتان هستید. با بررسی درمورد آن یک تاپیک جدیدی دراین زمینه ایجاد کنید. با این کار می توانید ترافیک بیشتری کسب کنید.

استفاده از Trends تولید محتوا

یکی از منابع عالی تولید و توسعه ی تولید محتوا ، نمودار های برتر هستند. ابتدا تنظیم فیلتر ها رابر روی 7 روز اخیر انتخاب کنید و سپس عبارت مورد نظرتان را جستو جو کنید. اگر در زیر نتایج رتبه بندی ها واژه Breakout ظاهر شد، نشان دهنده آن است که جستجوی شما برای آن کلمه کلیدی بیش از 5000 درصد رشد داشته است.

پس می توان نتیجه گرفت چنین عبارتی موضوع بسیار مناسب و محبوبی برای تولید محتوا یا نوشتن مقاله با حداکثر ایجاد ترافیک می باشد.

استفاده برای لینک سازی

هنوز هم لینک بیلدینگ یک از اصلی ترین روش ها برای به دست آوردن رتبه خوب در موتور های جستجو می باشد. مثلا با ایجاد محتواهای پر طرفدار از موضوعات محبوب، می توانید ترافیک و لینک های زیادی دریافت کنید. با این روش کاربراین زیادی را به قسمت های مختلف وبسایت خود روانه می کنید.

در واقع لینک سازی اصولی و صحیح می تواند نتایج بازاریابی محتوای شما را به شدت ارتقا بخشیده، ابزاری برای موفقیت شما باشد.

محتوای ویدئویی

وقتی در گوگل ترندز بر اساس پارامتر های YouTube، جست و جو را تنظیم کنید، نتایج جالبی را خواهید دید. مثلا در نتایج یکی از بررسی های ما، عبارت ویدئو های چرت و پرت در نتایج 100 درصدی قرار گرفت. شما هم برای تکرار این آزمایش این مراحل را دنبال کنید:

  1. ابتدا وارد Google Trends شوید.
  2. کلمات کلیدی مورد نظرات راوارد کنید.
  3. پارامتر های web search را به یوتیوب تغییر دهید.
  4. نتایج بدست آمده را بررسی کنید.

نکته: به منظور حستجوهای YouTube مکان سرچ را روی worldwide قرار دهید. زیرا به دلیل فیلتر بودن یوتیوب لوکیشن ایران در نتایج جستجو ها ثبت نمی گردد.

اکنون باید برای شما این دو سوال پیش آمده باشد:

  1. از میان این نتایج، ایده ای برای تولید محتوا وجود دارد؟
  2. آیا روند و گرایشی برای سرمایه گذاری وجود دارد؟

یک سری اطلاعات دیگر نیز برای بهینه کردن فایل های ویدئویی مفید هستند. بعنوان مثال انتخاب عنوان و تایتل جذاب برای مقاله، استفاده از تگ های مناسب و مرتبط، بهینه سازی توضیحات و کپش ویدیو، مانیتورینگ برند و …

بررسی رشد برند

مانیتورینگ و زیر نظر گرفتن برای برند سازی بسیار مفید است. از طرفی حجم جستجوی بالایی را نیز در بر می گیرد. البته در نظر داشته باشید این بخش برای برندهای معروف و بزرگ که زیاد جستجو می شود مفید و کاربردی است.

مانیتورینگ رشد برند در google trends

مثلا در نمودار فوق نوسان زیادی بین برندهای ریبوک و اسکچرز مشاهده نمی شود و رقابت بین آنها در بازه ۵ ساله نسبتا ثابت است. اما برندهای نایک و آدیداس رفابت تنگاتنگ تری دارند و ظاهر در سال های اخیر بند Nike نسبت به سایر رقبا روزهای بهتری را سپری کرده است.

سخن پایانی

همواره به یاد داشته باشید گوگل محتواهای تازه و جدید را بیشتر مورد توجه قرار می دهد. یکی از بهترین ابزارهای موجود برای توسعه ایده‌ های تولید محتوا در حال حاضر گوگل ترندز است که نقش مفیدی در بالابردن ترافیک سایت شما خواهد داشت. همچنین این ابزار می تواند دید وسیعی از وضعیت دیجیتال مارکتینگ را در راستای بهینه سازی هر چه بهتر وبسایتتان برای شما فراهم آورد.

سوالات متداول

ترندز در واقع میزان محبوبیت کلمه هدف را از دیدگاه کاربران با امتیاز دهی بین ۰ تا ۱۰۰ نمایش می دهد. اما به وسیله ابزار Keyword Planner می توانید با دقت بالاتر، تعداد دقیق جستجوی آن را ببینید. ابزار کیوورد پلنر تعداد سرچ ماهیانه را اعلام می کند در حالی که گوگل ترندز برای مقایسه و بررسی از ۰ تا ۱۰۰ یک امتیاز به کلمات می دهد.
برای تحقیق در خصوص این نوع کلمات راهکارهای متنوعی وجود دارد. در مورد این نوع کلید واژه ها معمولا کارآمد ترین روش استفاده از عبارت های پیشنهادی خود گوگل می باشد.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *