شاید بسیاری از افراد، از این موضوع که سئو چیست و چه کاربردی دارد اطلاع نداشته باشند. در صورتی که شما هم جزو این دسته از افراد هستید، خواندن این مقاله را شدیداً به شما توصیه می کنیم!
سئو مخفف کلمه ی Search Engine Optimization یا همان (SEO) می باشد که به معنای بهینه سازی سایت برای موتور جستجو است. برای این کار باید کارهایی مانند طراحی و کدنویسی برای وبسایت، نوشتن یک استراتژی برای تولید محتوا، تولید محتوا، لینک سازی داخلی و خارجی و … را انجام دهید. تمام اینکار ها برای این است که بتوانیم در نتایج گوگل، جایگاه بهتری کسب کنیم.
سئو در واقع فریب یا دستکاری موتورهای جست و جو با روش های غیر اخلاقی نیست. این کار برای کمک به بهبود دیده شدن و ارتباط وبسایت ها در نتایج طبیعی موتور جست و جو و برای رسیدن به رتبه ای بهتر در صفحه نتایج، صورت می گیرد.
سئو یک فرایند است و مدتی زمان می برد تا به ثمر برسد. بنابراین نباید انتظار یک شبه رفتن راه هزار ساله را داشت. البته در این میان تکنیک هایی هستند که به سرعت جواب می دهند، اما پایدار نبوده و بعد از مدتی به رتبه سایت صدمه وارد می کنند. این صدمه می تواند آنقدر جدی باشد که برطرف کردن آن ماه ها به طول بی انجامد. بنابراین این موضوع اهمیت بسیاری دارد که خدمات سئو سایت خود را به چه کسی می سپارید.
سئو یا بهینه سازی سایت چیست
همانطور که می دانید، امروزه بیشتر مردم، محصولات و خدمات مورد نظر خود را در اینترنت جستجو می کنند. پس شما هم برای گسترش کسب و کارتان، باید در اینترنت حضور داشته باشید. اما این سوال پیش می آید که سئو چیست؟
سئو در واقع به مجموعه قواعد و اصولی می گویند که رعایت آنها باعث رشد وبسایت شما در نتایج گوگل می شود. همچنین وبسایت نیز مهمترین و بهترین روش برای دیده شدن در فضای اینترنت است. اما سئو چه مزیت هایی دارد؟
سئو در کل 3 مزیت کلی دارد:
- هزینه پایین
- بازدهی بالا
- بدون محدودیت
به طور کلی سئو، نسبت به باقی روش های تبلیغاتی، هزینه پایین تری برای شما دارد. همچنین بازدهی سئو به سرعت در کسب و کار و افزایش فروش قابل مشاهده است. مزیت آخر هم به این معنی است که شما به کمک سئو می توانید کسب و کار خود را بدون محدودیت گسترش داده و مشتری های بیشتری جذب کنید.
نکته مهم، تغییر اولویت در سئو است. به این معنی که در گذشته افراد به روش های مختلف سعی می کردند تا محتوای خود را برای گوگل تولید کنند. اما با گذشت زمان و آپدیت های گوناگون الگوریتم های گوگل، اولویت تغییر کرد. گوگل می گوید محتوا باید برای کاربر مفید و جذاب باشد، نه برای موتور جستجو.
یک از مهم ترین و اصلی ترین وظایف کارشناسان این رشته، بهینه سازی قالب سایت است. الگوریتم گوگل بیش از 200 معیار مختلف برای رتبه بندی دارد که بسیاری از آنها مربوط به ساختار سایت و طراحی قالب هستند. به همین دلیل مهندسین باید برای پیاده سازی و اجرای یک قالب استاندارد از مهم ترین و اصلی ترین این معیار ها آگاه باشند. ما این معیارها را برای شما در بخش ۲۰۰ فاکتور سئو معرفی کرده ایم.
ابتدای شروع کار سئو
در ابتدا در سال 1990 اولین موتور های جست و جو کار خود را آغار کردند که برخی از محبوب ترین این موتور ها، Yahoo ،Info seek و Alta Vista بودند. آن زمان ها مردم این موتور ها را مانند یک لیست فهرست شده در نظر می گرفتند.
همزمان با رشد اینترنت، موتور های جست و جوی جدید تری ایجاد شدند که الگوریتم های پیشرفته و پیچیده تری را بکار می گرفتند. این الگوریتم ها با معیار تراکم و تعداد کلمات کلیدی (تعداد دفعات تکرار یک کلمه ی کلیدی در یک صفحه، تقسیم بر تعداد کل کلمات آن صفحه) و برچسب هایی مانند Keywords برای فهم محتوای وبسایت ها استفاده می کردند.
پس از چنین رشدی، وبمستر ها فعالیت های خود را در جهت بیشتر دیده شدن شروع کردند. در آن زمان هیچ کس نمی دانست که سئو چیست و چه کاربردی دارد. با توسعهی رتبه بندی صفحاتی که این موتور های جست و جو انجام می دادند، مدیران سایت ها در پی راه های جدیدی برای تاثیر پذیری در رتبه بندی این موتور ها بودند. خواه این روش ها اخلاقی باشد، خواه غیر اخلاقی.
دلیل اهمیت سئو چیست؟
هر روز تعداد جستجو ها در گوگل افزایش می یابد. اما نکته مهم است که اهمیت سئو تنها به تعداد جستجو ها مربوط نیست. از آنجایی که بیشتر مردم دارای گوشی های هوشمند هستند، در نتیجه برای پیدا کردن جواب سوال های خود، همواره در گوگل سرچ می کنند. این کار باعث شده تا کاربران به گوگل اعتماد زیادی داشته باشند. به صورتی که حتی برای پیدا کردن یک مغازه یا فروشگاه خاص در نزدیکی محل سکونت خود نیز از گوگل سوال می کنند.
به این ترتیب اگر به درستی در حوزه سئو سرمایه گذاری کنیم، امکان معرفی به کاربر در زمان مناسب بسیار بیشتر می شود. زیرا برای رسیدن به جواب خود به گوگل اعتماد دارد، در نتیجه نشان دادن شما توسط گوگل، می تواند کاربر را به یک مشتری بالقوه تبدیل کند. در واقع امروزه کاربران نسبت به نتیجه ای که گوگل به آنها نمایش می دهد، بیشتر اعتماد دارند تا تبلیغات تلویزیونی، بنر، ایمیل و دیگر روش های بازاریابی.
توجه داشته باشید که داشتن یک سایت قوی، تنها را رسیدن به موفقیت نیست. اما می تواند موجب آغاز یک شروع خوب باشد.
اصلی ترین مراحل سئو سایت چیست
سئو به هیچ وجه فرایند ساده ای نیست و به راحتی پیاده سازی نمی شود. زیرا نیازمند دانش و علم بسیار، پیش زمینه و صبر زیاد است. از آنجایی که موتور های جست و جو الگوریتم های رتبه بندی خود را مدام تغییر می دهند، بسیار غیر قابل پیش بینی هستند. پس کارشناسان SEO باید همیشه اطلاعات خود را در این زمینه به روز نگه دارند.
اما برای رسیدن به نتیجه، تکنیک ها و روش های مختلفی وجود دارد تا بتوانید جایگاه مناسبی در نتایج کسب کنید. هر کدام از این روش ها می توانند تاثیر مثبتی روی سایت شما داشته باشند، اما باید هدفمند و در مسیر درست اجرا شوند. مهمترین روش های سئو عبارتند از:
سئو تکنیکال
فراموش نکنید که قبل از شروع فعالیت سئو، باید یک وبسایت اصولی و استاندارد داشته باشیم. در نتیجه سئو تکنیکال بسیار مهم است. مواردی مانند کدنویسی استاندارد سایت، طراحی اصولی برای تجربه کاربری بهتر براساس سئو، استفاده از اسکیما ها برای درک بهتر ربات های گوگل از ماهیت صفحات، افزایش سرعت سایت بر اساس استاندارد های سئو، طراحی ریسپانسیو برای انواع دستگاه ها و … را سئو تکنیکال می نامند.
بازاریابی محتوا
بدون داشتن محتوا، آن هم از نوع اصولی و سئو شده، نمی توانید در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده شوید. البته اینجا منظور از محتوا، صرفاً محتوای متنی نیست. استفاده از مواردی همچون محتوای ویدیویی، صوتی، تصاویر و .. نیز در همین دسته قرار می گیرند. مرحله بازاریابی محتوا نیز شامل عوامل و فعالیت هایی می شود که شامل لینک سازی داخلی، ایجاد دسته بندی ها، تدوین استراتژی محتوا، تولید محتوای اصولی و … می باشد.
لینک سازی اصولی
جدای از اینکه برای رشد سایت خود باید روی آن فعالیت هایی انجام شود، اما فعالیت هایی نیز هستند که در خارج سایت صورت می گیرند اما به طور مستقیم روی رتبه ما تاثیر گذارند. مواردی مانند فعالیت های مداوم در شبکه های اجتماعی، گرفتن بک لینک از سایت های معتبر و البته مرتبط با موضوع سایت، خرید رپورتاژ آگهی و … از این دست فعالیت ها هستند که به سئو خارجی یا Off Page SEO معروف اند.
روش های بهینه سازی
در کل دو روش برای انجام فعالیت های سئو وجود دارد که با انتخاب هر کدام از آنها می توانید بهینه سازی سایت خود را انجام دهید. اما باید بدانید که انتخاب هر کدام از این روش ها نتایج جداگانه ای در طولانی مدت دارند که باید با آنها آشنا باشید.
تکنیک های غیر اخلاقی سئو
مقاله ای که در سال 1996 در نیویورک تایمز به چاپ رسیده است در رابطه با توسعه دهندگان وب صحبت کرده که برای قرار گرفتن در بالای صفحه نتایج جست و جو از روش های غیر اخلاقی بهینه سازی استفاده می کردند. در این مقاله توضیح داده شده که توسعه دهندگان وب چگونه توانستند به راحتی یک وبسایت را با کلمات کلیدی ویژه که معمولا پشت صفحات گرافیکی وبسایت قرار دارد، بارگذاری کنند و سپس موتور های جست و جو بتوانند این کلمات را شمارش کرده و رتبه بندی سایت را افزایش بدهند.
پیش تر گفتیم که بدست آوردن رتبه بندی بالا برای کلمات کلیدی خاص، در ابتدا راحت تر از امروزه بوده است. در آن زمان با روش های سئو بلک هت به راحتی می توانستند در بالای لیست نتایج گوگل قرار بگیرند. اما امروزه با پیچیده شدن الگوریتم های موتور های جست و جو، این اتفاق کمتر پیش می آید.
روش های صحیح سئو
بالاتر گفتیم که SEO رعایت استانداردهای گوگل برای بهبود رتبه وبسایت است. این استانداردها متشکل از معیارهای مختلفی هستند که به محتوا، لینک سازی، طراحی و هر چیزی که در سایت خود قرار می دهید مربوط می شوند. در صورتی که در رعایت این موارد زیاده روی شود، ممکن است در ابتدا جایگاه خوبی به دست آورید اما بعد از مدتی موتور گوگل متوجه رفتار غیرعادی شما شده و وبسایت شما را جریمه می کند. در چنین شرایطی جبران مشکل کار بسیار دشواری خواهد بود.
اما اگر تعادل را رعایت کنید، پس از مدتی شاهد افزایش رتبه وبسایت خود می شوید. رعایت اصولی این موارد با اینکه زمان بیشتری نسبت به تکنیک های کلاه سیاه نیاز دارد، اما نتیجه پایدار و ثابتی برای شما خواهد داشت. علاوه بر این، گوگل شما را به عنوان یک وبسایت معتبر شناسایی کرده و به مرور شاهد نتایج مثبت بیشتری خواهید بود.
هدف سئو چیست
در حقیقت هدف سئو، کمک به وب سایت ها در جهت کسب رتبه مناسب در نتایج جست و جوی طبیعی و افزایش ارتباط بین صفحات و کلمات کلیدی است که کاربر وارد می کند. این مسئله که بیشترین صفحات مرتبط با عنوان جست و جو شده نمایش داده شود، هم برای کاربر و هم برای موتور جست و جو مزایای بسیاری دارد. زیرا کاربر بهترین نتایج را در جهت پیدا کردن پاسخ خود دریافت می کند. همچنین موتور جستجو می تواند نزد کاربر قابل اعتماد تر باشد.
زمان مورد نیاز برای بهبود رتبه سایت
هفته ها و ماه ها طول می کشد تا بسته به اینکه چگونه کلمات کلیدی رقابتی در بهینه سازی مورد استفاده قرار بگیرد، فرایند حضور در صفحه اول گوگل به نتیجه برسد. این نکته که یک وبسایت در صفحه ی اول و مخصوصاً بین 3 نتیجهی طبیعی اول قرار گیرد، اهمیت بسیاری دارد. پس جای تعجبی نیست که وبسایت ها با فروش محصولات و ارائهی خدمات خود برای رسیدن به این نتایج خوب، رقابت و تلاش می کنند.
سایر مقالات مرتبط :
تعرفه هزینه خدمات سئو چقدر است ؟
جدیدترین تکنیک های سئو یوتیوب چیست ؟
عالی بود ممنون از سایت خوبتون
سلام. مقالتون خیلی خوب بود. کامل همه چیزو توضیح دادید
درود بر شما
خوشحالیم که این مطلب برای شما مفید بوده.