×

الگوریتم پاندا چیست

4.8/5 - (6 امتیاز)

در این مقاله تمام چیزهایی که درباره الگوریتم پاندا گوگل (Google Panda Algorithm) باید بدانید و اینکه چرا راه اندازی شد را توضیح می دهیم. گوگل در سال 2011 با هرزنامه ها و تاکتیک های سئو کلاه سیاه به شدت به مشکل خورده بود. این موارد روی کاهش کیفیت نتایج جستجو و نارضایتی کاربران تاثیر زیادی گذاشته بود.

از این رو در اوایل فوریه سایل 2011 گوگل پاندا به عنوان بخشی از تلاش های اولیه برای مقابله با این موارد راه اندازی شد. در آن زمان بیشترین شکایت کاربران در مورد افزایش و نفوذ مزرعه های محتوا در نتایج جستجو بود. از آن زمان تاکنون این الگوریتم آپدیت های زیادی داشته تا در سال 2022 که همانطور می بینید، اولین قدم گوگل برای تمرکز بر کیفیت و تجربه کاربری چقدر مهم بوده است.

عملکرد الگوریتم پاندا گوگل

چرا گوگل الگوریتم پاندا را راه اندازی کرد؟

در سال 2010 مدل کسب و کار و تولید محتوای “مزرعه محتوا” رو به افزایش بود و کیفیت نتایج SERP نیز کاهش یافته بود. از این رو کاربران بسیار گوگل بسیار ناراضی بودند. از آنجایی که گوگل به دنبال حل این مشکل بود، گوگل پاندا را با هدف تشخیص محتوای بی کیفیت در سال 2011 منتشر کرد.

مزرعه محتوا به وبسایت هایی گفته می شود که به نویسندگان فریلنسر پول می دهد تا به سرعت و در تعداد زیاد، محتوا منتشر کنند. این وبسایت ها به دنبال کسب رتبه بوده و به کیفیت مقاله ها توجه نمی کنند.

کسب رتبه سایت های مزرعه محتوا سبب شده بود تا ترافیک زیادی به سمت آنها برود. به این ترتیب می توانستند از طریق تبلیغات، از ترافیکی که دارند، درآمد کسب کنند. اما بسیاری از مشکلات گوگل در سال 2010 از آنجایی شروع شد که آپدیت کافئین را منتشر کرد. بنابراین گوگل محتوای سایت ها را سریع کراول می کرد، اما مشکل اینجا بود که محتواهای بی کیفیت و کم عمق نیز به رتبه های بالاتری دست پیدا می کردند.

برای آشنایی با الگوریتم پنگوئن گوگل و تاثیر آن بر لینک سازی، حتماً این مقاله بخوانید.

به همین دلیل بسیاری از مجله های معتبر مانند Business Insider مقاله ای منتشر کرد که علناً اعلام کرد که الگوریتم گوگل خراب شده است. یا TechCrunch گفته بود که به یک گوگل جدیدتر و بهتر نیاز داریم. این جملات اخطاری بود به گوگل. از این رو در 24 فوریه 2011 گوگل با انتشار الگوریتم پاندا توانسته بود صنعت وب سایت های مزرعه محتوا و همچنین کل صنعت سئو را دگرگون کند. زیرا راهی برای تشخیص محتوای بی کیفیت پیدا کرده بود.

نحوه عملکرد الگوریتم پاندا

الگورتیم پاندا چگونه کار می کند؟

زمانی که این الگوریتم منتشر شد گفته زیادی در رابطه با آن وجود داشت که بیشتر شبیه به شایعه بودند. اما امروزه ساز و کار پاندا مشخص می باشد. بطوریکه دیگری نیازی به صحبت در مورد موارد قدیمی نیست.

این الگوریتم روی سایت ها اعمال می شود

در واقع مهمترین نکته در رابطه با پاندا این است که کیفیت کلی وب سایت را ارزیابی می کند. در ادامه بخشی از مصاحبه گری ایلیز (تحلیلگر روند وب مستر گوگل) که در سال 2016 با وب سایت Search Engine Land داشت را می خوانیم:

در حال حاضر پاندا به عنوان یک جریمه برای وب سایت نیست. آن به عنوان یک الگوریتم روی سایت ها اعمال شده است. این الگوریتم می تواند با نگاه کردن به اکثر صفحات یک وب سایت، کیفیت آن را بسنجد. همچنین به ما این امکان را می دهد تا به هنگام رتبه بندی، کیفیت کل سایت را در نظر گرفته و رتبه بندی را بر اساس آن صفحات تنظیم کنیم.

طبق گفته های گری ایلیز، پاندا می تواند موجب کاهش محتوا شود. به این صورت که اگر محتوایی در سایت شما باشد و کیفیت خوبی نداشت باشد، بهتر است آن را حذف کنید. یا اینکه سریعاً نسبت به آپدیت آن اقدام کنید. زیرا محتوای بی کیفیت می تواند به رتبه بندی شما صدمه بزند. همچنین جان مولی از گوگل نیز گفته بود که الگوریتم پاندا برای ارزیابی کیفیت سایت، به معماری آن نگاه می کند.

الگوریتم کبوتر گوگل یکی دیگر از الگوریتم های گوگل است که در رتبه بندی کسب و کار های محلی بسیار تاثیر گذار است. برای کسب اطلاعات بیشتر حتماً این مقاله را بخوانید.

محتوای بی کیفیت را حذف یا بروزرسانی کنیم؟

در تاریخ 8 مارس 2011، یکی از اعضای تیم وب اسپم گوگل به نام مایکل ویزومیرسکی، در فرومی یک پستی گذاشت که بخشی از آن در زیر آمده است.

آپدیت جدیدی که منتشر کرده ایم برای کاهش رتبه وب سایت هایی بود که کیفیت پایینی دارند. ما توانسته ایم با توجه به سیگنال های مختلف، وب سایت های با کیفیت پایین را شناسایی کنیم. بنابراین تنها کاری که وب مستر ها و صاحبان وب سایت ها باید انجام دهند، اطمینان از کیفیت محتوا و سایت خود است. به خاطر داشته باشید که کاربر به دنبال دیدن سایت های بی کیفیت یا با محتوای کپی نیست. به این ترتیب بهتر است که سریعاً به دنبال ارزیابی تمام محتوای سایت خود بوده و محتوا بی کیفیت را حذف یا به روز رسانی کنید.

مایکل ویزومیرسکی همچنین در ادامه اعلام کرد که:

پاندا می تواند محتوای کپی یا محتوایی که به صورت سطحی نوشته شده را تشخیص دهد. بنابراین این محتوای بد می تواند به رتبه سایت صدمه بزند.

بعداً گوگل سعی کرد تا این ایده که “محتوای بی کیفیت را حذف کنید” کنار بگذارد. بنابراین بیشتر توصیه کرد تا شروع به تولید محتوای با کیفیت بالا و بروزرسانی محتوای بی کیفیت کنید.

ارزیابی گوگل از محتوای با کیفیت چگونه است؟

شاید این سوال پیش بیاید که گوگل چگونه می تواند محتوای بی کیفیت در سایت را تشخیص دهد. گوگل در 6 مه 2011 لیستی منتشر کرد که شامل 23 سوال بود. این لیست توضیح می داد که گوگل سایت های با کیفیت بالا را چگونه پیدا می کند. این 23 سوال شامل موارد زیر هستند.

  • آیا به اطلاعاتی که در این مطلب ارائه شده است، اعتماد دارید؟
  • آیا مقاله نوشته شده، توسط یک متخصص یا علاقه‌مند به حوزه نوشته شده یا اینکه اینکه کیفیت سطحی دارد؟
  • آیا سایت دارای مقاله هایی با موضوع های مشابه به یکدیگر یا با کمی تغییر اما مشابه به یکدیگر هستند؟
  • آیا به این سایت اطمینان دارید تا اطلاعات کارت اعتباری خود را به آن بدهید؟
  • آیا مقاله نوشته شده، دارای ایراد های املایی است؟
  • آیا محتوا های نوشته شده مورد علاقه کاربران است یا اینکه صرفاً به دنبال موضوع های جستجو شده، نوشته شده اند؟
  • آیا مقاله می تواند اطلاعات کامل و مفیدی را ارائه دهد؟
  • آیا این صفحه دارای ارزش بالاتری نسبت به سایر نتایج جستجو است؟
  • چه مقدار روی کنترل کیفیت محتوای سایت، کار شده است؟
  • آیا مقاله به صورت کامل موضوع را توصیف می کند؟
  • آیا سایت می تواند به عنوان یک مرجع شناسایی شود؟

الگوریتم google panda

سایر ارزیابی های گوگل از یک محتوای ارزشمند در قالب سوالات زیز خلاصه می شوند

  • آیا تولید محتوای سایت برون سپاری می شود؟
  • آیا مقاله به درستی ویرایش شده یا مشکل دارد؟
  • اگر این یک سایت پزشکی و سلامتی است، آیا به آن برای پرسیدن سوال خود اطمینان دارید؟
  • آیا این سایت را به عنوان یک منبع معتبر قبول دارید تا نام را ذکر کنید؟
  • آیا موضوع مورد نظر مقاله به صورت کامل و جامع پوشش داده شده است؟
  • آیا این مقاله اطلاعات خوب و مفیدی را حتی فراتر نیاز شما ارائه می کند؟
  • آیا می خواهید این صفحه را با دیگران به اشتراک بگذارید؟
  • آیا این مقاله به قدری تبلیغات دارد که حواس کاربر را از محتوای اصلی منحرف کند؟
  • آیا انتظار دیدن این مقاله در یک کتاب یا مجله را دارید؟
  • آیا مقاله های کوتاه یا بدون جزئیات مفید هستند؟
  • آیا کاربران با دیدن صفحات این سایت، از انتخاب خود شاکی می شوند؟
  • آیا صفحات با دقت به جزئیات نوشته می شوند یا توجه کمی به جزئیات دارند؟

رفع جریمه الگوریتم پاندا

این سوال برای هرکسی که سایتش توسط پاندا جریمه شده باشد، حتما پیش آمده که چگونه سایت خود را بازیابی کنم؟

گوگل اطلاعات بیشتری در طول زمان در مورد الگوریتم های خود ارائه می دهد. مت کاتس از گوگل در سال 2012 در این مورد می گوید که همیشه به سایت خود نگاهی بیندازید. سپس از خود بپرسید که آیا سایت من جذاب است؟

گوگل همیشه به دنبال کیفیت بالا است. بنابراین می توانید سایت خود را به دوستان خود معرفی کرده و از آنها بخواهید تا نظر خود را درباره آن بیان کنند. مت کاتس همچنین اشاره می کند که همواره سعی کنید از کیفیت محتوای خود مطمئن شوید. مردم به دنبال محتوای با کیفیت هستند. بنابراین اگر رتبه شما کاهش پیدا کرده، بهتر است یک نگاهی به وبسایت خود نمائید. با خود بگویید که آیا لازم است محتوای خود را بروزرسانی کنم؟ آیا محتوایی است که کیفیت بالایی نداشته باشد؟

جریمه گوگل پاندا

گوگل همچنان از پاندا استفاده می کند

حدس و گمان ها حاکی از آن است که الگوریتم پاندای گوگل جزوی از الگوریتم اصلی شده است. اما گوگل هیچ وقت تاریخ دقیق این اتفاق را تایید نکرد. اما بسیاری از متخصصان بر این باورند که در سال 2015 و پس از آپدیت پاندا، این اتفاق افتاده است. طبق گفته های مولر، مهندسان گوگل هنوز هم ویژگی های پاندا را تغییر می دهند اما اساس الگوریتم همان می باشد.

Google Panda در امروز

تاثیر گوگل پاندا در سئو به گونه بوده که تا به امروز ادامه داشته است. در ادامه تنها 2 تغییر بزرگ در الگوریتم و صنعت سئو که از الگوریتم پاندای گوگل آمده اند را معرفی می کنیم:

گوگل E.A.T

EAT به مفهوم تخصص، اقتدار و اعتماد است. در معرفی گوگل EAT همواره ردی از مزرعه محتوا به چشم می خورد. گوگل همیشه می خواهد به وبسایت هایی که محتوای با کیفیت را توسط کارشناسان و متخصصان در موضوع تولید می کنند، پاداش دهد. در واقع به سایت ها می گوید که سعی کنید تا به یک مزرعه محتوا تبدیل نشوید.

برای کسب اطلاعات بیشتر با عامل رتبه بندی گوگل EAT و تاثیر آن بر سئو، این مقاله را مطالعه نمایید.

بازاریابی محتوا

می توان اینگونه بیان کرد که قبل از پاندا، عملاً بازاریابی محتوا چیز مهمی نبود. تنها کافیست جستجو کنید تا متوجه شوید که از چه زمانی این اصطلاح شروع به ترند شدن کرد. این اصطلاح از سال 1996 وجود دارد. اما به عنوان چیزی که الان از آن می دانیم، در نتیجه پاندا به وجود آمده است.

سوالات متداول

خیر این باور نادرستی است که در بین عده زیادی از کارشناسان سئو مرسوم می باشد. علاوه بر محتوای تکراری این الگوریتم بر ایجاد محتوای خاص، یونیک و مفید اصرار دارد و تنها یکی از وظایف آن جلوگیری از انتشار محتوای تکراری است.
با وجود آنکه موارد فنی در سایت و طراحی آن بر سئو بسیار موثر هستند، در این الگوریتم به مسایل فنی سایت شما از جمله سرعت و سایر فاکتورهای مشابه توجهی نمی شود. توجه اصلی panda تنها بر تولید محتوای داخل سایت شماست.