در سال 2012، گوگل رسما بروز رسانی الگوریتم وب اسپم (Webspam Algorithm) را راه اندازی کرد. این الگوریتم به طور خاص لینک اسپم ها و روش های ساخت لینک هایی که دستکاری شده بودند را هدف قرار میداد. الگوریتم وب اسپم بعداً از طریق توییتی از مت کاتس که در آن زمان رئیس تیم وب اسپم گوگل بود (به طور رسمی) به عنوان بروز رسانی الگوریتم پنگوئن شناخته شد.
قبل از اثر پنگوئن گوگل، حجم لینک ها نقش مهمی در تعیین امتیاز صفحه وب هنگام خزیدن ربات های گوگل(کراول کردن)، ایندکس شدن و تجزیه و تحلیل توسط گوگل داشت. این بدان معناست که وقتی نوبت به رتبهبندی وبسایتها بر اساس این امتیازات برای صفحات نتایج جستجو میرسد، برخی از وبسایتهای با کیفیت پایین در جایگاههای برجستهتری نسبت به آنچه باید باشند، در نتایج جستجوی ارگانیک ظاهر میشوند.
چرا به الگوریتم پنگوئن نیاز بود؟
الگوریتم پنگوئن در سئو سایت بسیار تاثیرگذار است. در واقع پنگوئن پاسخ گوگل به روش های فزاینده ای بود که برای دستکاری نتایج جستجو (و رتبه بندی ها) از طریق تکنیک های لینک سازی کلاه سیاه استفاده میشد. هدف این الگوریتم به دست آوردن کنترل بیشتر و کاهش اثربخشی تعدادی از تکنیک های ارسال لینک کلاه سیاه و سفید بود.
الگوریتم پنگوئن با درک و پردازش بهتر انواع پیوندهایی که وبسایتها و مدیران وبسایتها کسب میکردند، تلاش کرد تا اطمینان حاصل کند که وب سایت هایی که لینک های طبیعی، معتبر و مرتبط که به آنها اشاره شده داشته باشند پاداش دریافت کنند. در حالی که لینک های دستکاری شده و اسپم ها کاهش یابند.
الگوریتم پنگوئن فقط با لینک های ورودی سایت سروکار دارد. گوگل فقط به لینک هایی که به سایت مورد نظر اشاره میکنند توجه میکند. در نتیجه اصلا به لینک های خروجی از آن سایت را نگاه نمیکند.
راه اندازی و تاثیر اولیه
طبق برآورد خود گوگل، زمانی که پنگوئن برای اولین بار در آوریل 2012 راه اندازی شد، بیش از 3 درصد از نتایج جستجو را تحت تاثیر قرار داد. الگوریتم پنگوئن 2.0، چهارمین بهروزرسانی (شامل راهاندازی اولیه)، در ماه مه 2013 منتشر شد و تقریباً 2.3٪ از تمام درخواستها را تحت تاثیر خود قرار میداد.
گفته میشود در هنگام راهاندازی، پنگوئن دو روش دستکاری لینک خاص را هدف قرار داد. این روش ها طرح و نقشه لینک دهی ها و تکرار زیاد کلمات کلیدی (Keyword Stuffing) هستند.
لینک اسکیم اصطلاحی است که برای شیوههای ساخت لینک های دستکاری شده، مانند مبادلات، لینک هایی که پولی بابت آنها پرداخت شده، و سایر روشهای لینک دهی غیرطبیعی که گوگل ذکر کرده به کار میرود.
الگوریتم پنگوئن در واقع در انتشار و راه اندازی اولیه، تعداد کلمات کلیدی و رعایت Keyword Stuffing در سایت ها را هدف قرار داده بود که بسیار هم به الگوریتم پاندا مرتبط بود. زیرا پاندا یک الگوریتم کیفیت محتوا و سایت در نظر گرفته میشود.
تنزل رتبه های الگوریتمی پنگوئن گوگل
بلافاصله پس از معرفی الگوریتم پنگوئن، وبمسترها و برندهایی که از تکنیکهای ساخت لینک های دستکاری شده استفاده میکردند یا ایندکس های بک لینک خود را با مقادیر فراوانی از لینکهای با کیفیت پایین پر میکردند، شاهد کاهش در ترافیک و رتبهبندی ارگانیک وبسایت خود بودند.
همه کاهش رتبههایی که الگوریتم پنگوئن باعث شده بود، در کل سایت تاثیرگذار نبودند. برخی جزئی بوده و فقط بر گروههای کلیدواژه خاصی تأثیر گذاشتند که به شدت اسپم (هرزنامه) بوده و بیش از حد بهینه شده بودند، مانند محصولات کلیدی و در برخی موارد حتی اسامی برندها.
تأثیر این الگوریتم میتواند بین دامنهها نیز منتقل شود. بنابراین تغییر دامنه و تغییر مسیر دامنه قدیمی به جدید میتواند در دراز مدت مشکلات بیشتری ایجاد کند. آزمایشها و تحقیقات نشان میدهد که استفاده از تغییر مسیر 301 یا 302، اثر پنگوئن را از بین نمیبرد. همچنین جان مولر در انجمن وبمسترهای گوگل تأیید کرد که استفاده از بازخوانی متا از یک دامنه به دامنه جدید نیز میتواند باعث ایجاد عوارض کاهش رتبه شود.
بازیابی الگوریتم پنگوئن گوگل
ابزار Disavow یک دارایی برای متخصصان سئو بوده، و این ابزار حتی اکنون که پنگوئن به عنوان بخشی از الگوریتم گوگل وجود دارد، تغییری نکرده است. همانطور که انتظار دارید، مطالعات و تئوری هایی منتشر شده که نشان میدهد انکار پیوندها (همان Disavow کردن) در واقع هیچ کمکی به کاهش رتبه الگوریتمی مبتنی بر پیوند (لینک) و اقدامات دستی نمیکند. اما این نظریه توسط نمایندگان گوگل به طور عمومی حذف شده است.
توجه کنید گوگل توصیه میکند که ابزار Disavow تنها باید به عنوان آخرین راه حل در هنگام برخورد با لینک اسپم ها استفاده شود. زیرا رد کردن یک لینک بسیار ساده تر (و فرآیندی سریعتر از نظر تأثیر آن) از ارسال درخواست های تجدید نظر برای لینک های خوب و مفید است.
مواردی که باید در فایل Disavow گنجانده شود
فایل Disavow فایلی است که شما به گوگل ارسال کرده و میگویید تمام لینکهای موجود در فایل را نادیده بگیرد. به این دلیل که نمیخواهید این لینک ه تاثیری بر سایت شما داشته باشند. نتیجه این است که لینک های منفی و نامعتبر دیگر باعث ایجاد مشکل در رتبه بندی کاهشی سایت شما نمیشوند. دقت کنید که اگر به اشتباه، لینک های با کیفیت بالا و مفید را در فایل Disavow خود وارد کردهاید، آن لینک ها دیگر به رتبه بندی شما کمک نمیکنند.
اگر قبلاً یک فایل Disavow را به Google ارسال کرده باشید، گوگل آن فایل را با فایل جدید شما جایگزین خواهد کرد. در نتیجه تصور نکنید که فایل جدید به فایل قبلی اضافه میشود. بنابراین، مهم است که مطمئن شوید، اگر قبلاً لینک هایی را رد کردهاید، همچنان آنها را در فایل جدید جدید خود قرار دهید. توجه داشته باشید که همیشه میتوانید یک کپی از فایل Disavow فعلی را در سرچ کنسول Google دانلود کنید.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ابزار Disavow گوگل، حتماً مقاله روش حذف بک لینک های نا معتبر، را حتماً بخوانید.
پیدا کردن بک لینک های خود
اگر فکر میکنید که سایت شما تحت تاثیر الگوریتم پنگوئن روند منفی دارد، باید یک ممیزی بین لینک ها انجام داده و لینک های بی کیفیت یا اسپم را حذف یا رد کنید.
سرچ کنسول گوگل شامل لیستی از بک لینک ها است، اما توجه داشته باشید که شامل لینک هایی نیز میشود که قبلاً Nofollow شدهاند. اگر لینک Nofollow شود هیچ تاثیری روی سایت شما نخواهد داشت. اما به خاطر داشته باشید که سایت میتواند در آینده بدون هیچ خطار آن nofollow را حذف کند.
همچنین ابزارهای شخص ثالث زیادی وجود دارند که لینک های داده شده به سایت شما را نشان میدهند. اما از آنجایی که برخی از وب سایت ها آن ربات های شخص ثالث را از کراول کردن در سایت خود مسدود میکنند، این ابزار ها نمیتوانند هر پیوندی که به سایت شما اشاره میکند را به شما نشان دهند.
این در حالی است که برخی از سایتهایی که این رباتها را مسدود میکنند، سایتهای باکیفیت شناخته شدهای هستند. زیرا نمیخواهند پهنای باند آن رباتها را هدر دهند. البته برخی از سایتهای اسپم نیز از این روش استفاده میکنند تا لینکهای با کیفیت پایین خود را از گزارش گیری گوگل مخفی کنند.
نظارت بر بک لینک ها نیز یک کار ضروری است. زیرا گاهی اوقات، صنعتی که ما در آن کار میکنیم کاملاً صادقانه نبوده و حملات منفی سئو ممکن است اتفاق بیفتد. این حملات زمانی اتفاق میافتند که یک رقیب لینک های اسپم را خریداری کرده و سایت شما را هدف آنها قرار میدهد.
بسیاری از صاحبان وبسایت ها از این بابت نگرانی داشته و اگر رتبه سایتشان کاهش یابد، آن را به لینک های اسپم ربط میدهند. از این رو گوگل میگوید که به خوبی میتواند این لینک ها را تشخیص داده و نیازی به نگرانی از این بابت نیست. البته این در حالی است که لینک سازی داخلی سایت درست و اصولی بوده باشد. همچنین اینکه تعداد لینک های نا معتبر و اسپمی زیاد نباشد. در غیر اینصورت این لینک ها میتوانند بر روی سایت شما تاثیرگذار باشند.
لینک های تبلیغاتی
مانند تبلیغات، شما باید در مورد لینک هایی که سایت ها ممکن است به شما اشاره کرده باشند و میتوانند لینک های تبلیغاتی در نظر گرفته شوند نیز فکر کنید. اصطلاح لینک های پولی همیشه به این معنی نیست که پولی برای لینک ها پرداخت میشود. برخی از نمونههایی از لینک های تبلیغاتی که Google آنها را از نظر فنی لینکهای پولی به شمار میآورد، آنهایی هستند که در ازای یک محصول رایگان برای بررسی یا تخفیف در محصولات داده میشود.
این در حالی است که این نوع لینک ها در گذشته خوب بودند، اما اکنون باید nofollow باشند. با این حالت شما همچنان ارزش لینک را دریافت خواهید کرد. اما به جای اینکه به رتبه بندی سایت شما کمک کند، از طریق آگاهی از برند و افزایش ترافیک تاثیر خود را خواهد گذاشت.
ممکن است لینکهایی از یک کمپین تبلیغاتی که سالها پیش گرفتهاید، اکنون روی سایت تأثیر منفی بگذارند. به همین دلایل، ارزیابی جداگانه هر لینک بسیار مهم است. شما میخواهید پیوندهای بی کیفیت را حذف کنید، زیرا روی الگوریتم پنگوئن تأثیر میگذارند. یا اینکه در آینده امکان تاثیر منفی روی سایت وجود دارد.
اما، هیچکس نمیخواهد لینک های خوب را حذف کنید. زیرا این لینک ها به ارتقا رتبه سایت در گوگل کمک میکنند.
هیچ تغییری بعد از اصلاح لینک ها ایجاد نشد
گاهی اوقات پس از اینکه مدیران وبسایتها برای پاک سازی پروفایلهای لینک خود تلاش زیادی کردهاند، هنوز شاهد افزایش ترافیک یا رتبهبندی سایت نیستند. چندین دلیل احتمالی پشت این موضوع وجود دارد، از جمله:
- ترافیک اولیه و افزایش رتبه قبل از جریمه الگوریتمی غیرقابل توجیه (و احتمالاً کوتاه مدت) و ناشی از بک لینک های بد بود.
- هنگامی که لینک ها حذف شدهاند، هیچ تلاشی برای به دست آوردن بک لینک های جدید با ارزش بیشتر انجام نشده است.
- همه بک لینک های منفی رد نشدهاند یعنی نسبت بالایی از آنها حذف شده و مقداری باقی ماندهاند.
- مشکل اصلاً از پیوند ها نبوده و باید به دنبال مشکلات در جاهای دیگر باشید.
وقتی از پنگوئن ریکاوری کردید، انتظار نداشته باشید که رتبه شما به جایی که قبل از پنالتی شدن توسط این الگوریتم بود برگردد. بنابراین توقع بازگشت آنی را نداشته باشید.
بسیاری از صاحبان سایت این تصور را دارند که بلافاصله پس از اصلاح لینک ها، رتبه بندی خود را در نتایج برتر صفحه اول گوگل مشاهده کنند. اولاً، برخی از پیوندهایی که شما رد کردید احتمالاً به یک رتبهبندی مصنوعی کمک میکردند. بنابراین نمیتوانید انتظار داشته باشید که رتبه سایت شما مجدد به رتبه های بالای قبلی که داشت بازگردد.
دوماً، از آنجایی که بسیاری از افراد در ارزیابی کیفیت لینکها مشکل دارند، برخی از لینکهای با کیفیت بالا به ناچار در این فرآیند رد یا Disavow میشوند. این لینک ها آنها هستند که به رتبهبندی های بالاتر سایت کمک میکنند. همچنین ناگفته نمان، این واقعیت را که گوگل دائماً الگوریتم رتبه بندی خود را تغییر میدهد به این دلایل اضافه کنید. در واقع ممکن است عواملی که قبلاً برای شما مفید بودهاند، اکنون تأثیر زیادی نداشته باشند و یا بالعکس.