حتما تاکنون درفروم های تخصصی، با سند باکس گوگل مواجه شده اید. ابتدا باید بگوییم که سندباکس گوگل یک تئوری تجربی است که برخلاف الگوریتم هایی مانند پاندا، هیچ گاه وجود آن تکذیب و یا تائید نشده است. بر این اساس وقتی در سند باکس یک دامنه ی جدید راه اندازی کردید، گوگل به مدت 1 الی 4 ماه شما را زیر نظر می گیرد تا از کیفیت کارتان مطمئن شده و زمینه ی اصلی کار شما نیز برای گوگل مشخص شود.
حدود سال 2004 بود که بازاریابان دیجیتال متوجه شدند که با وجود استفاده از تکنیک های سئو، سایت هایشان بسیار دیرتر در رتبه بندی ظاهر می شوند. این اتفاق حتی برای سایت هایی که ایندکس شده بودند، محتوای زیادی داشته و تعداد بک لینک های آنها نیز خوب بود، رخ داد. در صورتی که سایت در یاهو و بینگ رتبه بالایی داشت، اما در گوگل رتبه بندی نشده بود.
در آن زمان به این اثر، Google Sandbox گفتند. متخصصان بر این باورند که سندباکس گوگل، بخشی از الگوریتم این موتور جستجو است که اجازه ظاهر شدن در نتایج را به وبسایت های تازه تاسیس نمی دهد.
گوگل سندباکس چقدر طول می کشد؟
همانطور که اشاره شد، این عامل به عنوان یک الگوریتم، تایید نشده است. به این ترتیب هیچگونه اطلاعات دقیقی نیز در مورد مدت زمان ماندگاری آن وجود ندارد. به طور متوسط به نظر می رسد که این اثر، حدوداً تا 6 ماه روی سایت باقی بماند. بنابراین در این مدت هر چقدر هم که برای سئو تلاش کنید، احتمال قرار گرفتن سایت در صفحه اول گوگل بسیار کم است.
آیا گوگل وجود Sandbox را رد می کند؟
در نظر داشته باشید که گوگل هیچوقت تایید نکرده که سند باکس وجود دارد. اما با این حال اثرات آن روی وب سایت های تازه راه اندازی شده مشاهده شده است. در واقع این امر نیز منطقی است. زیرا یک وب سایت جدید، اعتبار یک وب سایت قدیمی را ندارد. به این ترتیب باید مدت زمان بیشتری را بگذراند تا بتواند رتبه بالایی کسب کند.
اما گوگل ادعا می کند که دلایلی که وب سایت ها جدید نمی توانند رتبه ای کسب کنند، به عوامل دیگری بستگی دارد که عبارتند از:
- رقابت بالا: به دلیل رقابت بالا در کلمات کلیدی و حوزه های مختلف کسب و کار، وب سایت جدید قدرتی برای برتری در برابر رقبای قدیمی تر ندارد.
- کمبود محتوا: سایتی که تازه راه اندازی می شود، محتوای زیادی ندارد. در نتیجه نمی تواند ترافیک ارگانیکی نیز دریافت کند.
- بک لینک کافی ندارد: بک لینک ها مهم هستند. اما سایت های جدید، فاقد بک لینک های مناسب می باشند.
- سیگنالی از کاربر ندارد: سایت های جدید، سیگنال های زیادی از کاربر دریافت نمی کنند، مانند نرخ پرش یا نرخ کلیک و …. که در رتبه بندی و الگوریتم ها نقش دارند.
با تمام این اوصاف، سندباکس گوگل وجود داشته باشد یا نه، این واقعیت تغییر نمی کند که سایت های جدید، رتبه بندی دشواری دارند.
شناسایی سندباکس گوگل
از کجا می توان فهمید که جایگاه نامناسب در کلمات کلیدی علتش جریمه های گوگل است یا سندباکس؟
اگر پس ازمدتی فعالیت با کاهش بازدید کننده مواجه شدید و رتبه تان دچار افت شد، فکر نکنید که به سندباکس دچار شده اید. این اتفاق برای دامنه های جدید رخ میدهد و اگر یک باراز سندباکس خارج شدید، دیگر هیچ گاه به آن دچار نمی شوید. پس دلیل این افت چیست؟ مهم ترین دلیل آن جریمه شدن توسط یکی از الگوریتم های گوگل است.
6 روش برای جلوگیری از تاثیرگذاری Google Sandbox
1.سریع ایندکس کنید
پس از راه اندازی وبسایت، ایندکس شدن سایت شما مهمترین چیز است. ثبت دامنه در گوگل سرچ کنسول و ارسال نقشه سایت می تواند به سرعت بخشیدن این روند کمک کند.
2. ترافیک دریافت کنید
یک شاخص عالی برای اینکه نشان دهد سایت شما معتبر و برای کاربر مناسب است، ترافیک است. اگر در چند ماه اول ترافیک بالایی دریافت کنید، امکان سریعتر خارج شدن از سندباکس وجود دارد. برای اینکار می توانید در مورد سایت خود و کسب و کارتان در شبکه های اجتماعی نیز مطلب نوشته و آن را معرفی کنید.
3. شبکه های اجتماعی
گوگل به سیگنال هایی که از شبکه های اجتماعی دریافت می کند، دقت کرده و متوجه می شود که آیا سایت شما در حال افزایش محبوبیت است یا خیر.
4. از کلمات کلیدی طولانی استفاده کنید
رقابت بین کلمات کوتاه بسیار زیاد است. اگر بخواهید تنها روی این کلمات استفاده کنید، رقابت برایتان دشوار خواهد بود. در نتیجه بهتر است تا از کلمات طولانی و خاص که رقابت بین آنها کمتر است را انتخاب کنید تا سریعتر بالا بیایید.
5. اعتبار کسب کنید
گوگل سایتی که معتبر نباشد را در نتایج برتر نشان نمی دهد. در نتیجه باید سعی کنید گوگل را متوجه سازید که شما سایت معتبر و قابل اعتمادی هستید. تا سریعتر بتوانید از Sandbox خارج شوید. یکی از بهترین روش ها برای اینکار، دریافت بک لینک های با کیفیت بالا از وب سایت های مرتبط است که می تواند در افزایش اعتبار سایت شما تاثیرگذار باشد.
6. کیفیت مهمتر از کمیت است
وقت خود را روی کیفیت صرف کنید نه کمیت محتوا. ساخت محتوای زیاد و ایجاد لینک داخلی زیاد و داشتن کلمات کلیدی بیشتر شاید به نظرتان خوب باشد. اما ممکن است از طرف گوگل به عنوان هرزنامه شناخته شوید. بنابراین کیفیت محتوای تولیدی بر کمیت آن ارجعیت دارد.
ماه عسل یا Honeymoon
شاید برایتان اتفاق افتاده باشد که سایت تان در یک ماه اول پیشرفت فوق العاده ای داشته و پس از مدتی افت کرده است. اما علت این مسئله چیست؟ اصطلاح ماه عسل گوگل برای همان دوره پیشرفت سایت ها استفاده می شود. البته باید گفت که در مواردی برای صفحات تازه ی سایت های قدیمی هم صدق می کند.
مثلاً با اتشار یک عکس یا مطلب ابتدا مخاطبان بسیاری را جذب می کنید ولی پس از مدتی این میزان به شکل قابل توجهی کاهش پیدا می کند. دلیل آن می تواند توجه Google به مطالب جدیدتر از شما باشد.
در دوره ماه عسل، وقتی در رتبه ی بالا قرار می گیرید، عملکرد و مخاطبان شما به دقت بررسی می شوند. میزان ورود و خروج کاربران از سایت شما روی نتیجه نهایی این بررسی اثر می گذارد. پس علاوه بر الگوریتم های گوگل، مخاطبان هم در این رتبه موثر هستند. وقتی پس از یک دوره پیشرفت، سقوط می کنید باید بدانید که جایگاه واقعی شما همین بوده است.
تفاوت سند باکس و ماه عسل
فرق اصلی سند باکس و ماه عسل این است که، سندباکس در ابتدای شروع به کار سایت ممکن است اتفاق بیافتد. اما ماه عسل مربوط به هر دوره ی افت یا رکود سایت است. تفاوت بعدی این است که Sandbox مربوط به همه ی صفحات وبسایت می باشد، اما ماه عسل فقط شامل یک مطلب یا یک صفحه ی خاص از سایت می باشد. اما شباهت این دو روش، نظارتی بودن آنهاست و هدفشان تعیین جایگاه شما است.
اگر تلاش و صبر زیادی ندارید، از ایجاد وب سایت جدید دوری کنید. زیرا در این روند، موفقیت های کوتاه مدت را نباید به منزله ی پیروزی دانست و نباید ناامید شوید. از اصول سئو پیروی کنید و از روش ها و ترفند های جانبی استفاده نکنید. پس از 6 ماه می توانید تحلیل درستی از رتبه و عملکرد خود داشته باشید و در نهایت در کلمه کلیدی مورد نظر در صفحه اول گوگل قرار بگیرید.