×

تاثیر سرعت سایت در سئو

4.6/5 - (9 امتیاز)

زمانی که محتوای جدیدی را تولید می کنید ربات های گوگل از طریق نقشه سایت، متوجه آن می شوند و اصطلاحا در آن صفحه می خزند و محتوای آن را بررسی می کنند. هرچه سرعت بارگزاری برای کاربر بیشتر باشد بات های گوگل سریع تر آن را بررسی خواهند کرد. همچنین با افزایش سرعت بارگزاری تجربه کاربری سایت شما نیز مسلما بهتر خواهد بود و گوگل به این مسئله ارزش زیادی قائل است و می توان گفت که سرعت در سئو تاثیر مستقیم دارد.

از سال 2012، گوگل سرعت بارگذاری صفحات را در رتبه بندی درنظر می گیرد و واکنش کاربران نسبت به سایت را بررسی می کند، هنگامی که سرعت لود پایین باشد، اکثر کاربران سایت شما را به سرعت ترک خواهند کرد و گوگل آن را به عنوان یک نکته منفی در نظر می گیرد. به عبارت دیگر سرعت بارگزاری سایت بر بانس ریت تاثیرگذار است و  یک عامل مهم در سئو سایت به شمار می رود.

تحقیقات نشان می دهد که، 47 درصد کاربران فقط 2 ثانیه برای بارگذاری صفحات صبر می کنند و 40 درصد کاربران پس از 3 ثانیه انتظار، صفحه را ترک خواهند کرد! با این حال نمی توان مقدار مشخصی برای سرعت بارگذاری تعریف کرد اما میتوان گفت حداکثر زمان برای بارگزاری سایت بین 4 تا 6 ثانیه است.

تاثیر سرعت و سبک بودن وبسایت در ایندکس

بدیهی است هرچه صفحه حجم کمتری داشته باشد راحت تر Crawl می شود. هنگامی که شما عبارتی را سرچ می کنید، به طور معمول بالاترین رتبه ها به صفحاتی اختصاص داده می شوند که به راحتی و بدون مشکل ایندکس شده باشند. به همین دلیل سرعت بارگزاری یکی از عواملی است که میتواند در ایندکس و رتبه بندی صفحه تاثیرگذار باشد. البته همانطور که میدانید عوامل بسیاری در ارتقا رتبه سایت موثر هستند و سرعت تنها یکی از این عوامل می باشد که می تواند هزینه و زمان شما را در رسیدن به اهدافتان کاهش دهد.

چه پارامتر هایی بر سرعت سایت تاثیرگذار هستند؟

افزایش سرعت سایت و بهبود سئو

هاست های مشترک با اینکه از نظر اقتصادی مقرون به صرفه هستند اما به دلیل تقسیم بندی پردازنده و سایر منابع سرعت مطلوبی ندارند. بهترین انتخاب برای بهبود سرعت، هاست های اختصاصی و VPS یا حتی سرور های اختصاصی هستند. که باید با توجه به میزان بازدید و پردازش های سایت تهیه شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خرید هاست میتوانید مقاله ی تاثیر هاست بر سئو سایت را مطالعه کنید.

استفاده از قالب های سبک

یکی از مهم ترین و تاثیر گذار ترین موارد در بهبود سرعت قالب شما است. کدنویسی های قالب سایت باید منظم و مرتب باشد و فایل های اضافی CSS و JavaScript حذف شوند. طراحی یک قالب سبک می تواند هزینه های شما را کاهش داده و مسیر شما را در کسب رتبه هموار کند. پس بایستی از طراح سایت خود بخواهید که تعداد و حجم فایل هایی که از سرور بارگزاری می شود را در حد استانداردهای گوگل حفظ کند.

تاثیر حجم عکس در سئو

تصاویری که در صفحات خود قرار می دهید تاثیر زیادی بر حجم صفحه خواهند داشت. میتوان عکس ها را با استفاده از قابلیت save for web فتوشاپ تا حد قابل قبولی فشرده سازی کرد.

از ابزار های رایگانی که حجم صفحات و سرعت بارگذاری سایت در سئو  را بررسی می کنند، میتوان به Gtmetrix و Pingdom اشاره کرد.

افزایش سرعت با استفاده از کَش

با استفاده از کش یا CDN، میتوان اطلاعاتی که مرورگر برای بارگذاری صفحات از سرور دانلود میکند را ذخیره نمود تا در بازدید های مجدد دوباره بارگذاری نشوند. این امر با صرفه جویی در دریافت اطلاعات از سرور، دیگر فضایی از Ram و CPU سرور را برای دریافت اطلاعات مشغول نخواهد کرد و بر سرعت سرور تاثیرگذار خواهد بود.

بهبود سئو با فزایش سرعت بارگزاری سایت

به تازگی گوگل در سرچ کنسول خود بخشی افزوده که سرعت بارگزاری صفحات وب سایت شما را آنالیز کرده و گزارشی از آن ارائه خواهد داد. برای این منظور به بخش Speed زیر زبانه ی Enhancements مراجعه کنید.

بهبود سئو افزایش سرعت سایت

 

همانطور که در تصویر مشاهده می کنید صفحاتی که در این وب سایت با سرعت نامطلوبی بارگزاری می شود توسط گوگل گزارش شده است. افزودن این ابزار در سرچ کنسول اهمیت سهولت بارگزاری در رتبه بندی وب سایت ها را به طور قطعی نشان می دهد.