×

E-A-T گوگل چیست و چه تاثیری در سئو دارد؟

5/5 - (2 امتیاز)

اگر یک کارشناس سئو یا علاقه مند به این حوزه باشید، حتما در مورد E-A-T گوگل شنیده اید. این مفهوم از سال 2014 وارد سئو شده و به تدریج به عنوان یکی از مهمترین عناصر آن تبدیل شده است. اما حتی برای متخصصان این حوزه نیز، کمی گیج کننده می باشد. در این مقاله قصد داریم به در مورد اینکه EAT چیست و چرا اهمیت دارد و تاثیر آن بر سئوی سایت چگونه است، صحبت کنیم. پس تا انتهای این مطلب با ما باشید.

E.A.T چیست

EAT گوگل در سئو چیست؟

EAT مخفف کلمات Expertise, Authoritativeness ,Trustworthiness به معنای مهارت، اقتدار و اعتماد است. در واقع این مفهوم از دستورالعمل های رتبه بندی گوگل است که بعد از یک به روزرسانی در تاریخ آگوست 2018 بهتر شناخته شد. گوگل از این مفهوم برای ارزیابی کیفیت کلی یک صفحه از وبسایت استفاده می کند.

دقت کنید، یکی از مواردی که گوگل همواره به آن تاکید می کند، کیفیت یک صفحه است. زیرا کیفیت صفحه تاثیر و نقش زیادی در نتایج جستجوی ارگانیک دارد. در زیر عواملی که در تعیین کیفیت کلی یک صفحه از وب سایت نقش دارند را نام می بریم:

  • هدف صفحه
  • EAT
  • کیفیت محتوا و مقدار آن
  • ارائه اطلاعاتی کامل در مورد وبسایت (یا تولید کننده محتوا)
  • میزان شهرت وبسایت (یا تولید کننده محتوا)

هرچند اگر تمام موارد ذکر شده، با یکدیگر یکسان باشند، نتیجه نهایی براساس تفاوت در اصل E-A-T یا همان مهارت، اقتدار و اعتماد، رتبه بندی می شود.

E-A-T چگونه توسط گوگل تعیین می شود؟

سوال مهمی که برای سئوکاران و افراد علاقه مند به این حوزه، مطرح می شود، این است که گوگل چگونه EAT یک صفحه را تعیین می کند. پاسخ این است که، گوگل در سطوح بالا، 3 مولفه اصلی در دستورالعمل های خود برای ارزیابی کیفیت جستجو، فهرست کرده است:

  • مقدار تخصص خالق و تولید کننده محتوا
  • میزان اعتبار سازنده محتوا، سایت صاحب محتوا و خود محتوا
  • مقدار قابل اعتماد بود تولیدکننده محتوا، خود محتوا و سایت (اینکه به عنوان یک منبع خوب و مطمئن شناخته می شود یا خیر)

راهنمای گوگل EAT

اهمیت اطلاعات دقیق، درست و مفید

گوگل به کمک E-A-T سعی می کند تا از ارائه اطلاعات دقیق، درست و مفید برای کاربران در نتایج خود، اطمینان حاصل کند. توجه کنید که هرکسی می تواند یک سایت داشته باشد و در آن هرچیزی که می خواهد منتشر کند. از این رو، برای راه اندازی یک وب سایت پزشکی، کسی مدرک پزشکی صاحب سایت را چک نمی کند.

این مورد برای گوگل یک چالش ایجاد می کند. زیرا اگر اطلاعات درستی توسط سایت منتشر نشود، افرادی که از اطلاعات منتشر شده استفاده می کنند، می توانند با مشکل مواجه شوند. بنابراین گوگل سعی می کند تا از درستی اطلاعات و قابل اعتماد بودن منبع، مطمئن شود. از نظر گوگل، مقاله پزشکی که در یک سایت پزشکی مانند مایو کلینیک، نوشته شده باشد، بسیار ارزشمند تر از یک پست در وبلاگ است که راجع به همان موضوع اشاره می کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با الگوریتم های گوگل، به این صفحه مراجعه نمایید.

از آنجایی که ممکن است افراد براساس آنچه در اینترنت می خوانند، تصمیمی در زندگی خود بگیرند یا براساس خوانده های خود رفتار کنند، یک منبع اطلاعاتی بد و نادرست، می تواند عواقب ناگواری به دنبال داشته باشد. بنابراین باید قدم های خود را با دقت برداشته و اگر سایت و حوزه فعالیت شما، مهم است، محتوا باید توسط افراد مجرب و آگاه تولید شود.

فراموش نکنید که اگر توانایی در تولید محتوای درست و مناسب به همراه به کارگیری از استاندارد های E-A-T می تواند سبب افزایش شانس شما در نتایج جستجوی گوگل گردد.

بهبود EAT سایت

آیا گوگل EAT، یک فاکتور رتبه بندی است؟

خود E-A-T به عنوان یک عامل مستقیم تاثیرگذار در رتبه بندی شناخته نمی شود. با اینحال در مقاله ای که گوگل در سال 2019 با عنوان “چگونه گوگل با اطلاعات نادرست مبارزه می کند” منتشر کرد، اهمیت این عامل در رتبه بندی را مشخص می کند. همچنین در نسخه فعلی دستورالعمل های ارزیابی کیفیت جستجو، گوگل به EAT بارها اشاره می کند.

الگوریتم های گوگل که با موضوع E-A-T مرتبط هستند، همواره سعی در اندازه گیری و بررسی محتوا سایت ها می کنند. به این صورت به کمک سیگنال های مختلف تشخیص می دهند که محتوا مطابق با معیار ها هست یا نه.

بهبود E-A-T گوگل

حال با اهمیت این عامل مهم در کسب و تاثیر آن در بهبود رتبه سایت در نتایج گوگل آشنا شدید، بهتر است تا این 7 مورد را برای بهبود E-A-T نیز بخوانید و از آنها استفاده کنید تا سایت خود را معتبرتر و قابل اعتماد تر کنید.

  1. خود را به بازدید کنندگان و کاربران معرفی کنید
  2. برای تولید محتوا با کارشناسان کار کنید
  3. هدف محتوای خود را مشخص کنید
  4. محتوا را به طور منظم به روز کنید
  5. به منابع با کیفیت و معتبر لینک دهید
  6. دیدگاه ها و نظرات مختلف را در نظر بگیرید
  7. به شهرت و اعتبار خود در اینترنت توجه کنید

سوالات متداول

این کلمه مخفف Expertise، Authoritativeness و Trustworthiness است. این مفهوم برگرفته از دستورالعمل های رتبه بندی کیفیت محتوا در جستجوی گوگل می باشد. گوگل از این سیستم برای ارزیابی کیفیت کلی یک صفحه وب استفاده می کند.
زیرا به تعیین اینکه آیا یک وب سایت و صفحات آن، منابع اطلاعاتی معتبری در مورد یک موضوع خاص هستند یا خیر کمک می کند. به این ترتیب ارزش واقعی یک صفحه برای کاربران را فراهم می کند.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *