×

دامنه تا چه حد بر سئو موثر است؟

4.7/5 - (12 امتیاز)

نام دامنه تاثیر مستقیم بر سئو سایت و برندینگ شما دارد. همانطور که می دانید کسب رتبه در گوگل به عوامل زیادی همچون فعالیت های سایت، ساختار سایت از جمله ( هاست ،‌ قالب ، دامین و …‌) مربوط است. در این مطلب می خواهیم اولین گام را اصولی برداشته و توصیه هایی در رابطه با انتخاب دامین مناسب برای سئو ارائه دهیم.

تغییر دادن نام دامین مشکلات زیادی به همراه دارد و شما باید دامین خود را از ابتدا به درستی انتخاب کنید. اولین نکته ای که در مبحث تاثیر دامنه در سئو باید به آن توجه کنید، انتخاب نام مناسب با تجارت و برندینگ شما است.

تاثیر نام دامنه بر سئو

تاثیر نام دامنه بر سئو

دامین شما باید معرف زمینه فعالیت سایت شما باشد. در حقیقت، باید کلمه کلیدی اصلی سایتتان در نام دامنه حضور داشته باشد. هرچه دامین شما کوتاه تر باشد، برای موفقیت در کسب رتبه در موتورهای جستجوگر شانس بیشتری خواهید داشت.

برند در دامنه

برای بکار بردن برند در دامنه تان باید ابتدا وضعیت کسب و کار و اهداف خود را بررسی کنید. در صورتی که اکنون برند شما معروف است یا در آینده امکان برند شدن ( پتانسیل و بودجه ) آن را دارید، بهتر است از اسم برند خود استفاده کنید. تعداد دفعات جستجو نام برند شما توسط کاربران، میزان اعتبار شما را به گوگل اعلام خواهد کرد.

علائم نگارشی دامین در سئو

برای اینکه بتوانید از تاثیر دامنه در سئو به نحو احسن استفاده کنید باید نکات زیر را مد نظر داشته باشید:

تعداد کاراکترها

در انتخاب دامین مناسب برای سئو باید به طول متن آن توجه کرد. هرچه کاراکترهای دامنه شما کمتر باشد بهینه تر است. پیشنهاد می شود که بیشتر از 8 کاراکتر استفاده نکنید. ویکی پدیا در صفحه دامنه اینترنتی حداقل کاراکتر های نام دامین را 3 عدد و حداکثر آن را 63 کاراکتر بیان می کند.

زبان نوشتاری دامنه

بهتر است که در نام دامین خود از کلمات فینگلیش استفاده نکنید. نام دامنه شما باید به زبان انگلیسی یا فارسی باشد. نوشتن کلمات فارسی در ساختار انگلیسی، گوگل را در رتبه بندی سایتتان گیج می کند. همچنین از تاثیر نام دامین بر سئو غافل نشوید.

آدرس سایت شما باید عبارتی باشد که می خواهید در آن رتبه بگیرید. بنابراین کلمات فینگلیش تاثیر منفی بر سئو سایت شما دارد.

نحوه نگارش

نام دامنه شما نباید با عدد شروع شود. استفاده از عدد در دامین باید در حداقل تعداد ممکن باشد. همچنین از عنوان هایی همچون “Seo4you” و “How2seo” اصلا برای سئو سایت مناسب نیستند.

هرگز کلمات را به صورت مخفف با عدد و حرف ننویسید. به عنوان مثال از کلمه “3o” به جای “seo” استفاده نکنید. این کار نتیجه مناسبی در بهینه سازی سایت شما ندارد. در حقیقت از هر زبانی که برای نوشتن نام سایتتان استفاده می کنید، باید کلمات آن زبان به صورت کامل و صحیح نوشته شوند.

خط تیره

بهتر است که از دش یا خط تیره ” – ” در نام دامین خود استفاده نکنید. در سئو کلاه سیاه از خط تیره برای ایجاد دامین های تکراری استفاده می کنند. اگر می خواهید در آدرس دامنه خود از خط تیره استفاده کنید، بهتر است که فقط یک خط تیره داشته باشید.

مقایسه چند پسوند دامنه مناسب سئو

انتخاب پسوند دامنه مناسب سئو

تاثیر استفاده از دامین com

این دامین که معروف ترین دامنه ی اینترنتی است مخفف commercial به معنی تجاری می باشد. وبسایت هایی که قصد انجام خدمات تجاری را دارند عموما از این پسوند استفاده می کنند. البته امروزه برخی سایت های غیر تجاری هم از آن استفاده می کنند. این دامین برای بهبود سئو تاثیر چندان مثبتی نسب به دامین های موضوعی مانند (site – .gold – .design. ) ندارد.

تاثیر دامنه ir در سئو

همه کشورها از پسوندهای خاص خود برای وبسایت هایشان استفاده می کنند. این دامنه (ir) نیز مخصوص کشور ایران است و سایت هایی که مرتبط با کشور فعالیت می کنند از این پسوند استفاده می کنند. اگر افرادی که درخارج از کشور زندگی می کنند بخواهند از این پسوند استفاده کنند با مشکل روبرو می شوند. برخی دامین های ملی با پرداخت پول اندکی مثلا تنها با ۴۰ الی ۵۰ هزار تومان قابل ثبت هستند.

استفاده از دامنه های IR برای کسب رتبه در کشور ایران توصیه می شوند. به طور کلی دامین های ملی مناسب ترین گزینه برای کسب رتبه در آن کشور مربوطه هستند.

استفاده از دومین CO

باید بگوییم که تنها مدت اندکی ست که این پسوند رونق گرفته و برخی فکر می کنند که مربوط به یک کمپانی یا سایتهای شرکت ها است. اما باید بگوییم که این دامین یک دامنه ی ملی است که به کشور کلمبیا تعلق دارد. اما برخی از افراد به دلیل شباهت آن به ابتدای واژه ی Company از این دومین برای سایت شرکت ها استفاده می کنند. به طور کلی یک کارشناس سئو همچین کاری را هیچ وقت توصیه نخواهد کرد.

جهت بررسی آزاد بودن دومین مورد نظر خود می توانید از سایتهای whois مانند domainr.com و nic.ir وضعیت دامنه موردنظرتان را بررسی کنید.

تاثیر دامنه های موضوعی در سئو

یکی از بهترین انتخاب ها برای ثبت دامین جدید مطابق با معیارهای سئو، انتخاب دامین های موضوعی هستند. این دامنه که در سالهای اخیر تعدادشان افزایش یافته تاثیر بسیار فوق العاده ای در کسب رتبه در کلمات مرتط با همان موضوع دارند. در حقیقت شما با انتخاب یک دامین با پسوند مرتبط با حرفه تان ، زمینه فعالیت خود را به گوگل اعلام کرده اید.

بطور مثال برخی از دامین های موضوعی عبارتند از:‌

  • .gold
  • .insurance
  • .design
  • .security
  • .jewelry
  • و…

انتخاب پسوند بر حسب موقعیت جغرافیایی

در انتخاب پسوند برای دامین باید به موقعیت جغرافیایی کاربران خود توجه کنید. دامنه ها به دو دسته عمومی و محلی تقسیم بندی می شوند. دامنه های عمومی مربوط به موقعیت جغرافیایی خاصی نیستند و تاثیری بر سئوی سایت شما ندارند. از جمله آنها می توان به net , org و com اشاره کرد.

انتخاب پسوند بر حسب موقعیت جغرافیایی

اما دامنه های محلی نظیر ir ،uk و ue در منطقه جغرافیایی خود دارای اولویت سئو بوده و می توانند تاثیر مثبتی بر رنک سایت شما داشته باشند. این بدان معنی است که اگر اکثریت کاربران شما ایرانی هستند، دامین example.ir نسبت به example.com شانس بیشتری برای کسب رتبه در صفحه اول گوگل خواهد داشت.

جایگاه دامنه فارسی در سئو سایت

دامنه های فارسی نام شان فارسی و پسوندشان انگلیسی است. چنین سایتهایی با استفاده از کلمات کلیدی فارسی در آدرس صفحات خود رتبه بهتری را در همان کلمه در گوگل کسب می کنند. کاراکترهای فارسی با پسوند های com – net – tv – name – cc  قابل ثبت هستند.

پسوند دامنه بستگی به نوع وبسایت شما دارد. اما در کل بهتر است اگر پسوند com آدرس شما آزاد بود، از آن استفاده کنید. در صورتی که وب سایت شما بزرگ تر شد در آینده ممکن است برای شما مشکل ساز باشد.

پسوندهای com و ir انتخاب مناسبی برای سایتهای فارسی می باشند. اگر می خواهید تاثیر دامنه در سئو سایت را به بهترین شکل ممکن تجربه کنید، استفاده از این نوع دامین ها را پیشنهاد می کنیم.

سوالات متداول

بطور خلاصه به موارد مهم شامل: تایپ آسان نام دامنه، کوتاه یا بلند بودن نام، عدم استفاده از حروف یا اعداد اضافی، پسوند مناسب دامنه مطابق با موقعیت جغرافیایی، استفاده از نام دارای کلمه کلیدی هدف و یونیک بودن توجه داشته باشید.
خیر در واقع برای سایت های داخل ایران استفاده از دامنه فارسی تاثیری بر داشتن سئو بهتر نخواهد داشت و ارزش دامنه های فارسی نیز با سایر دامنه ها یکسان است.