×

تاثیر امنیت سایت در سئو

5/5 - (5 امتیاز)

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که امنیت چه ارتباطی به ارتقا رتبه سایت در گوگل دارد!‌ در پاسخ باید بگوییم که امنیت سایت به طور غیرمستقیم بر سئو تاثیرگذار است. ایجاد یک فضای امن برای ارسال و دریافت اطلاعات، علاوه بر اینکه بر رتبه شما در گوگل تاثیرگذار خواهد بود، در مقابل حمله هکر ها از اطلاعات شما نیز محافظت می کند.

اثرات حفظ امنیت سایت بر سئو

حتی اگر وبسایت شما هک نشده باشد، حملات هکر ها می تواند در دسترسی بات گوگل به سایت شما اختلال ایجاد کند و تاثیر منفی بر رتبه شما داشته باشد. برای هر کسب و کار، سازمان یا ارگان دولتی، امروزه داشتن یک وب سایت تقریباً اجباری است. تنها چیزی که بدتر از نداشتن آن است، داشتن وب سایتی است که ایمن نیست.

بهبود امنیت وب سایت و سئو

داشتن یک وبسایت ناامن بسیار خطرناک است. اگر قربانی یک حمله سایبری شوید، امکان دارد سایت شما چند روز از کار بیفتد و اطلاعات کاربران شما دزدیده شوند. در نتیجه اعتباری که به دست آورده بودید، به راحتی از بین رفته و برگرداندن آن نیز بسیار دشوار است. حتی ممکن است قربانی یک حمله باج افزاری شوید که باید مبالغ بسیاری بالایی را پرداخت کنید. تازه اگر هکر ها به وعده خود عمل کنند!

اما این همه ماجرا نیست. تاثیر امنیت بر سئو سایت به قدری است که اگر سایت شما امن نباشد، می تواند بر سئو و رابطه کاربران با سایت شما تاثیر منفی بگذارد.

بهبود امنیت وب سایت و سئو

کارها و روش های زیادی هستند که می توانید برای ایمن نگه داشتن وب سایت خود و افزایش رتبه در موتور های جستجو انجام دهید.

  • بررسی منظم شبکه و کسب اطلاعات در مورد آسیب پذیری های امنیتی موجود و خطرناک
  • نصب نرم افزار های مخصوص برای اسکن بدافزار ها برای شناسایی کدهای مخرب و فایل های آلوده
  • استفاده از سیستم تشخیص نفوذ
  • استفاده از فایروال برای جلوگیری از دسترسی غیرمجاز، ترافیک های مخرب و نرم افزار های آسیب رسان
  • افزایش امنیت وردپرس برای مقابله با هکرهایی که به دنبال راه نفوذ به سایت و آسیب پذیری های قدیمی هستند
برای آشنایی با روش های افزایش امنیت وب سایت وردپرسی، حتماً این مقاله را بخوانید.

چگونه حملات سایبری بر رتبه ما تاثیر می گذارند؟

هر چه شبکه ما بزرگتر باشد، احتمال اینکه توسط هکر ها به روش های متنوعی هک شویم، بیشتر است. از این رو هیچ کاربری نمی خواهد که با کسی معامله کند که محیط شبکه و اطلاعات خود را ایمن نکرده است.

بنابراین زمان رتبه بندی، موتور جستجوی گوگل به امنیت و ایمنی اطلاعات کاربران اهمیت بالایی می دهد. در نتیجه وب سایت هایی که امنیت بالایی ندارند، در برابر حملات سایبری، سرقت اطلاعات و … آسیب پذیر هستند. گوگل نیز این وب سایت ها را جریمه کرده و رتبه ارگانیک آنها را به شدت کاهش می دهد.

به همین دلیل همواره تاکید می شود تا به امنیت سایت خود اهمیت داده و تیم خود را برای اینگونه حملات سایبری، آموزش دهید. تا علاوه بر کاهش آسیب ها، رتبه سایت شما نیز کم نشود.

امنیت و تاثیر آن در سئو

عدم امنیت سایت چه تاثیری در سئو دارد؟

نبود امنیت و عدم ایمنی موجب می شود تا هکر ها به راحتی بتوانند به سایت شما حملات سایبری کنند. این حملات علاوه بر کسب و کار، می توانند بر شهرت برند و همچنین سئو سایت نیز تاثیری گذار باشند.

سئو اسپم

اگر سایت شما امنیت خوبی نداشته باشد، ممکن است قربانی سئو اسپم شوید. به اینصورت که هکر ها از حفره های امنیتی سایت استفاده کرده و وارد می شوند. سپس سایت را با لینک ها و کلمات کلیدی اسپم پُر می کنند. در نتیجه این عمل شما به سرعت رتبه های خود را از دست می دهید.

همچنین کاربران ممکن است از طرف مرورگرهایی که استفاده می کنند، هشدار های امنیتی در قبال سایت شما دریافت کنند که این امر سبب می شود تا برگشت کاربر در زمان دیگر نیز احتمال کمتری داشته باشد.

تاثیر امنیت در رتبه بندی سایت

لیست سیاه گوگل

ممکن است هدف هکر ها از نفوذ به سایت شما، اجرای کد های مخرب جاوا اسکریپت، HTML یا PHP باشد. تا کاربران را به صفحه های فیشینگ و یا اجرای بدافزار هدایت کنند. در این حالت سایت شما در معرض قرار گرفتن در لیست سیاه گوگل است. گوگل نیز برای محافظت از امنیت کاربران، به طور خودکار و بدون هیچ اخطاری، سایت را در لیست سیاه قرار می دهد.

خطاهای خزیدن

موتورهای جستجو از ربات ها برای خزیدن (کراول کردن)، رتبه بندی، فهرست بندی و موارد دیگر استفاده می کنند. به همین دلیل کراول کردن ربات ها در سایت، فعالیتی عادی به شمار می رود. اما با پیشرفت تکنولوژی نیز ربات هایی مخرب به وجود آمدند که ترافیک سایت را مختل می کنند.

همچنین در سابت ها می خزند، محتوای منحصر به فرد را برای قرار دادن در وب سایتی دیگر می دزدند و دنبال آسیب پذیری ها می گردند. از این رو وجود تعداد زیادی از این ربات های مخرب می تواند موجب اختلال در ترافیک سایت و تغییر موقعیت در رتبه بندی موتورهای جستجو شود.

Reveiw های بد

امروزه بسیاری از افراد برای استفاده از خدمات یا محصولات یک وبسایت یا برند خاص، نظرات و کامنت های کاربران آن وب سایت را در گوگل مشاهده می کنند. از این رو اگر امنیت سایت شما ضعیف باشد، تاثیری منفی روی سئو می گذارد.

زیرا مشتریان این نظرات را مشاهده کرده و هرچه نظرات منفی بیشتر باشند، کاربران کمتری نیز وارد سایت شما می شوند. از این رو رتبه شما در نتایج جستجو نیز کاهش می یابد.

اهمیت امنیت سایت در سئو

وبسایت Godaddy در یک بررسی اعلام می کند که 70 درصد از گزارش های هک، با اهداف سئو صورت گرفته است. این بدان معنی است که مسئله امنیت فقط به منظور حفظ اطلاعات شخصی کاربران و وبمستر ها نیست. بلکه هدف از هک می تواند لینک سازی و افزایش رتبه برای رقیب شما باشد. در هر صورت نادیده گرفتن امنیت سایت بر سئو تاثیر منفی خواهد داشت و می تواند مشکلات بزرگی برای شما ایجاد کند.

دلایل اهمیت امنیت سایت در سئو

پروتکل HTTPS و تاثیر آن بر سئو

بر اساس یک آماری که سایت ماز (MOZ) اعلام می کند، امروزه 80 درصد وبسایت ها از SSL/HTTPS استفاده می کنند. گواهینامه SSL با رمزگذاری داده های منتقل شده بین وب سرور و مرورگر کاربر، یک پل ارتباطی امن برای رد و بدل اطلاعات ایجاد می کند. این موضوع به خصوص در صفحات درگاه بانک اهمیت بیشتری پیدا می کند. گوگل نیز به امنیت سایت ها در رتبه بندی توجه می کند و برای پروتکل HTTPS یک امتیاز مثبت در نظر خواهد گرفت.

برای آشنایی با تاثیر SSL بر رتبه بندی سایت ها، این مقاله را بخوانید.

سوالات متداول

مرورگرهای وب اهمیت زیادی به امنیت اطلاعات کاربران و ایمنی وب سایت قرار گرفته در نتایج جستجو می دهند. بنابراین اگر وب سایت فاقد ایمنی باشد و مشکوک، علاوه بر دادن پیغام به کاربر بابت ایمنی نبودن سایت، امکان افت رتبه نیز در نتایج وجود دارد.
بله. دسترسی هکرها به وبسایت و قراردادن کد های مخرب و هدایت کاربران به سمت صفحات فیشینگ و اجرای بدافزار ها موجب قرار گرفتن در لیست سیاه گوگل می شود.