همانطور که احتمالا میدانید، گوگل به طور مداوم الگوریتم های خود را بهبود میبخشد تا تجربه کاربری بهتری را ارائه دهد. البته این تجربه کاربری در طول زمان در حال تغییر بوده و گوگل سعی میکند آنرا بهتر کند. از آنجایی که نحوه رتبه بندی نتایج جستجو، مانند وب سایت ها، در یک وضعیت ثابت قرار ندارد. برای صاحبان وبسایت ها مهم است که با تمام الگوریتم های گوگل آشنا بوده و روند کارکرد آنها را بداند و در بهبود سئو سایت خود استفاده کند. الگوریتم فرد (Fred) یکی از همین الگوریتم ها است که در اواسط سال 2017 معرفی شد. فِرِد از آن زمان به بعد، موتور جستجوی گوگل را تحت تاثیر خود قرار داده است.
در واقع الگوریتم فرد نام تمام آپدیت هایی است که گوگل هیچ نامی برای آنها انتخاب نکرده است. اما در این مقاله هدف از اشاره به Fred، الگوریتمی است که در سال 2017 معرفی شد و باقی آپدیت های بی نام از آن زمان تاکنون را شامل نمیشود.
روش کار الگوریتم فرد (FRED) چگونه است؟
الگوریتم گوگل فرد، توسط گوگل برای هدف قرار دادن تاکتیک های کلاه سیاه که به درآمدزایی بیش از و تهاجمی مرتبط هستند طراحی شده است. Google Fred به طور خاص به دنبال تبلیغات بیش از حد، محتوای کم ارزش و وب سایت هایی است که معمولاً مزایای بسیار کمی برای کاربر ارائه میکنند. به نظر میرسد وب سایت های فروشگاهی که هدف چندانی جز کسب درآمد به جای ارائه اطلاعات مفید ندارند، بیشترین مجازات را توسط این الگوریتم متحمل میشوند.
چه سایت هایی افت کردند
در حالی که همیشه دشوار است بدانید گوگل دقیقاً در پشت صحنه چه کاری انجام میدهد، عواقب ناشی از آن پس از اعلام به روز رسانی جدید معمولاً به ما ایده خوبی از آنچه گوگل دنبال میکند، ارائه میدهد. در مورد الگوریتم فرد گوگل، وب سایت هایی که یک یا چند مورد از ویژگیهای ذکر شده در زیر را داشتند، 50 تا 90 درصد کاهش رتبهبندی را شاهد بودند.
- تمرکز بر کسب درآمد تحمیلی
- نمایش تبلیغات گمراه کننده یا فریبنده (تبلیغاتی که به صورت محتوا ظاهر می شوند)
- تبلیغات نمایش داده شده که کاربران را فریب میدهد تا روی آنها کلیک کنند
- اشباع شدن صفحات از لینک های وابسته، تبلیغات و محتوای کم ارزش
- وبلاگ هایی که هر طیفی از موضوعات را با هدف رتبه بندی سئو ارائه میکردند
- ایجاد موانع و مشکلات در تجربه کاربر
- سازگاری ضعیف با موبایل
- محتوای ضعیف
- استفاده بیش از حد از تبلیغات
اساساً، آنچه الگوریتم Fred به ما میگوید این است که به روز رسانی های Google، سایت های مشکوک را که به جای اینکه منبع مفیدی برای کاربر باشند، اولویت را برای کسب درآمد در قرار میدهند، سرکوب و جریمه میکند. مگر اینکه وب سایت شما بر اساس این ویژگی های مشکوک طراحی شده باشد، گام های ساده ای وجود دارد که اکثر وب مسترها میتوانند برای جلوگیری از جریمه موتور جستجو انجام دهند.
از آنجایی که به هر آپدیت بدون نام گوگل، Fred گفته میشود، اگر بعد از آپدیت سایت شما با افت رتبه مواجه شد، حتما به کیفیت محتوا و کمیت آن و همچنین کیفیت لینک دهی سایت، نگاهی بیاندازید.
تشخیص تاثیر فرد روی سایت
افت قابل توجه در رتبه بندی کلی وب سایت شما، صرف نظر از دلیل، به این معنی است که اتفاقی جدی در حال افتادن است. اگر افت ناگهانی و غیرقابل توضیحی را در رتبهبندی تجربه کردهاید، به احتمال زیاد توسط به روزرسانی الگوریتم جریمه شدهاید.
البته، با به روز رسانی گوگل، بهترین اقدام، فعال بودن است. اما تعیین ریشه مشکل میتواند دشوار باشد. ممکن است نیاز به یک ممیزی حرفه ای برای کارهایی که کردهاید و برنامه ریزی کرده بودید داشته باشید. در این بین، کارهایی وجود دارد که می توانید برای کمک به بهبود سایت خود و کاهش خطر جریمه الگوریتم فرد گوگل انجام دهید.
بهینه سازی برای الگوریتم فرد
همانطور که قبلتر اشاره کردیم، الگوریتم Fred وب سایت هایی را که آشکارا بر روی درآمدزایی تحمیلی تمرکز دارند جریمه میکند. از سوی دیگر، الگوریتم گوگل، وب سایت هایی را که تجربه کاربری عالی و اطلاعات مرتبط را ارائه میدهند، پاداش میدهد. در نتیجه منطقی است که وبمستر ها، سعی کنند تا سایت هایشان دچار جریمه نشوند. در اینجا چند پیشنهاد برای ارتقا رتبه سایت شما در نتایج جستجو نام میبریم:
- همه چیز در سایت شما باید هدف مشخصی داشته باشد
- از متا دیتا ها، تگ ها، کلمات کلیدی و اسکیما های مرتبط استفاده کنید تا هدف محتوای خود را به وضوح بیان کنید
- طرح سایت خود را مرور کنید، آیا تجربه کاربری ضعیفی دارید؟
- تبلیغات خوب هستند، اما کمیت آنها را کاهش دهید و در مورد مکان آنها فکر کنید
- از دستورالعمل های رتبه دهی کیفیت سرچ گوگل برای ارزیابی وب سایت خود استفاده کنید
- یادآورهایی را تنظیم کنید تا به عقب برگردید و وب سایت خود را مرور کنید. تبلیغات، محتوا و طرح را بررسی کنید
به طور کلی، استفاده از این روش ها ایده خوبی است، حتی اگر افت منفی در رتبه بندی خود نداشته باشید. به یاد داشته باشید که سایت شما باید این سه معیار ساده را برای بهترین نتایج جستجو دنبال کند:
- محتوای با کیفیت و کمیت بالا
- اعتبار و قابل اعتماد بودن
- یک تجربه کاربری عالی (تشخیص خواسته کاربر)