×

کاربردهای جذاب ابزار سیمیلاروب

5/5 - (1 امتیاز)

ابزار سیمیلاروب Similarweb یک دستیار مفید و کاربردی برای سئو کاران است که به کمک آن می توانند میزان ترافیک ورودی سایت های رقیب را تخمین بزنند. در نتیجه روش ساده و سریعی برای دسترسی به منابع جذب ترافیک سایت های برتر و رقبای کسب و کار ما در اختیارمان خواهد گذاشت. این منابع شامل ترافیک اجتماعی کاربران، کلمات کلیدی مهم، سایت های ارجاع دهنده و … می باشد.

معرفی ابزار سیمیلاروب SimilarWeb

معرفی ابزار سیمیلاروب

سایت و اکستنشن سیمیلاروب برای سئوکاران و وبمسترانی که در گذشته آنالیز وبسایت خود را به کمک الکسا انجام می دادند، جایگزین بسیار خوبی است. با استفاده از این پلتفرم می توان به تجزیه و تحلیل سایت های مختلف پرداخت و اطلاعات مفیدی به دست آورد. به طور مثال اطلاعات کاربردی نظیر میزان ترافیک وب سایت ها، درصد ورودی و بازدید کاربران از سایت رقبا و در نتیجه استراتژی و نحوه عملکرد آنها و …

به کمک سیمیلاروب می توانید علاوه بر شناسایی رقیبان واقعی در کسب و کار خود، کانال های جذب مخاطب و فروش آنها را کشف و تحلیل نمائید.

بنابراین استفاده از ابزار Similarweb یک راهکار ساده و در عین حال سریع برای تحلیل و بررسی نحوه عملکرد رقبا و  کاربران آنها است. با توجه به اینکه آگاهی از رفتار رقبا در هر کسب و کار و نحوه فروش و جذب مخاطبان می تواند کمک شایانی به رشد کسب و کارهای نوپا نماید. استفاده از سایت ها و ابزارهای هوش منصوعی نظیر این بسیار کمک کننده خواهد بود.

برترین جایگزین های سایت Alexa

بعد از خبر پایان کار الکسا که در سال ۲۰۲۲ منتشر شد، متخصصین سئو و وبمستران به دنبال یک جایگزین مناسب برای آن بودند. زیرا خدماتی که این وبسایت ارائه می نمودتا حدی قابل استناد و مفید بود که در رتبه بندی سایت ها یک دستیار مناسب برای سئو کاران به حساب می آمد.

ابزارهای رایگان سایت Moz.com همچنین سایت SEMrush و در نهایت بهترین سایت آنالیز سریع سایت و ترافیک آن یعنی SimilarWeb.com. در حال حاضر بهترین جایگزین برای عملکرد و رتبه بندی الکسا هستند. البته در حال حاضر وبسایت های جایگزین دیگری نظیر Rankwatch، Ahrefs،‌ Spyfu و … نیز در دسترس می باشند.

از SimilarWeb چه استفاده هایی می توان کرد؟

ماننده هر ابزار آنالیز دیگری، سیمیلاروب نیز ۱۰۰ درصد دقیق و قابل استناد نیست. اما برای دیدن منابع ترافیک سایت رقبا ابزار خوبی است و اطلاعات ارزشمندی برای سئو کاران یا اصطلاحا بازاریابان محتوا در دسترس قرار می دهد. به کمک این ابزار تجزیه و تحلیل می توانید رقبای اصلی خود را بشناسید و میزان موفقی آنها را با آمار و ارقام ببینید. البته جزئیات مفید ترین نیز در اختیار شما خواهد گذاشت. مثلا منابعی که رقبای اصلی در کسب و کار یا صنعت شما به آن ارجاع می دهند.

البته کاربردهای سیمیلاروب تنها در نسخه رایگان به موارد یاد شده منتهی می شود. اما اگر بتوانید از نسخه ارتقا یافته SimilarWeb Pro استفاده کنید، اطلاعات ریزتری به شما داده خواهد شد. بطور مثال اطلاعات کاربران و مخاطبان سایر وبسایت ها و میزان ترافیک جذب شده از شبکه های اجتماعی دیگر و … که می توانند بسیار مفید باشند.

۱. آنالیز و بررسی ترافیک وبسایت رقبا

یکی از جذابیت های اصلی SimilarWeb، قابلیت بررسی ترافیک Traffic Overview سایت های دیگر است. برای این کار کافی است بعد از وارد شدن به آدرس similarweb.com، در کادر جستجوی صفحه اصلی URL مورد نظر خود را وارد کنید. به همین سادگی می توانید به داده های بسیاری در مورد هر وبسایتی که مد نظرتان است دست یابید.

این کار را با نصب افزونه سیمیلاروب در گوگل کروم Chrome extension SimilarWeb هم می توانید انجام دهید. به کمک این اکستنشن می توانید تحلیل هر سایتی که از آن بازدید می کنید را ساده تر و سریع تر انجام دهید.

نحوه کار با سیمیلاروب

علاوه  بر بررسی ترافیک سایت رقیب می توانید میزان ترافیک ورودی در یک بازه زمانی معین و خط ترند آن وبسایت را از ترافیک شش ماه گذشته تا به امروز مشاهده کنید. داده هایی که از این طریق به دست می آیند بسیار دقیق هستند. البته شما مثلا نخواهید توانست میزان دقیق بازدید هر وبسایت در هر ماه را به دست آورید. اما به میزان متوسط آن بطور دقیق دسترسی خواهید داشت.

بدین معنا که اگر در حال شروع یک کسب و کار جدید هستید، به کمک این گزارش ها می توانید جایگاه دقیق خود در آن صنعت را به درستی ببینید.

۲. بررسی معیارهای تعامل در سایت رقیب

تجزیه و تحلیل Engagement Metrics به شما خواهد گفت که بطور میانگین میزان بازدید از یک صفحه، نرخ پرش از آن و مدت زمان بازدید توسط کاربران چقدر است. بنابراین می توانید تشخیص دهید کاربران شما دقیقا به دنبال چه اطلاعاتی هستند.

اگر نرخ پرش یک صفحه از سایت رقیب بالاست به کمک ابزار سیمیلاروب بسادگی می توانید ببینید و علت آن را تشخیص دهید. با دانستن این اطلاعات می توانید در مدت زمان کوتاه تری نسبت به رقبای خود رتبه بگیرید و پیشرفت کنید.

۳. شناسایی منابع ترافیک ورودی

یکی از جذاب ترین بخش های این ابزار تحلیل نمودارهای نشان دهنده منابع ترافیک وبسایت هاست. به کمک این نمودارها می توانید ببینید چند درصد از ترافیک ورودی به هر سایت از منابع زیر تامین می شود:

  1. ورودی مستقیم
  2. ارجاع یا بک لینک
  3. جستجو
  4. شبکه های اجتماعی
  5. ایمیل
  6. از طریق تبلیغات

این اطلاعات به حدی ارزشمند و مفید هستند که سرنخ های مهمی برای رقابت با وب سایت های قدرتمند و بزرگان فعال درحیطه کسب و کار شما در اختیارتان می گذارند. اطلاعات نمودار Traffic Sources به شما خواهند گفت فعالیت های تبلیغاتی و بازاریابی محتوای خود را در کجا متمرکز کنید تا بهترین و سریعترین نتایج را کسب نمائید.

۴. کشف منابع ترافیک های غیر تبلیغاتی Referrals

ترافیک ارجاعی همان ترافیک ورودی از منابعی نظیر سایت های اختصاصی غیر تبلیغاتی است. این نوع ترافیک وابسته به موتورهای جستجوگر یا شبکه های نیست. به کمک ابزار SimilarWeb می توانید درصدی از ترافیک سایت را که به این شکل به دست آمده است ببنید.

ترافیک های غیر تبلیغاتی Referrals رقبا

این راهکار یک فرصت مناسب برای شماست که بتوانید استراتژی درستی برای لینک سازی های اصولی در نظر بگیرید. همچنین وبسایت های مفید و خوبی را که رقیبان شما در آنها رپورتاژ آگهی منتشر نموده، ترافیک خوبی جذب می کنند، شناسایی کنید.

۵. پیدا کردن کلمات کلیدی با بیشترین سرچ

سرچ کاربران در موتورهای جستجو اصلی ترین بخش ترافیک اکثر سایت ها را تشکیل می دهد. بطور مثلا موتورجستجوی گوگل به تنهایی  و بطور میانگین، حدود ۵۷٪ از کل ترافیک سایت ها را به خود اختصاص می دهد. در نتیجه اگر کلمات کلیدی که رقبای شما به وسیله آنها سرچ می شوند پیدا کنید، برای سئوی سایت شما بسیار مفید خواهد بود.

این بخش از ابزار SimilarWeb در واقع به شما کمک خواهد کرد که لیست کاملی از کلمات پر سرچ در سایت رقیب یا حتی وبسایت خود را به دست بیاورید. این قابلیت در مراحل ابتدایی سئو سایت شما که مشغول تحقیق درباره کلمات کلیدی هستید بسیار راهگشا خواهد بود.

۶. تحلیل ورودی سایت از شبکه های اجتماعی Social

فعالیت در شبکه های اجتماعی و سوشیال مدیا یکی از بخش های مهم سئو وبسایت ها است. در سیملاروب هم آمار مفیدی در خصوص میزان فعالیت در Social توسط سایت مورد نظر را می توانید ببینید. همچنین این ابزار به شما نشان می دهد که کدام پلتفرم ها برای رقبای شما کارکرد موثر تری داشته اند.

تحلیل شبکه‌های اجتماعی (Social) در سیمیلاروب

میزان ترافیکی که از شبکه های اجتماعی جذب وبسایت شما می شود. به تفکیک داده های دقیق مربوط به هر یک از شبکه های اجتماعی و همچنین در قالب یک عدد به صورت درصد در این بخش نشان داده می شود.

بنابراین شما نیز می توانید در رسانه های اجتماعی که رقبای شما در آن فعال هستند فعالیت خود را گسترش دهید. همچنین سایت های اجتماعی بکر تر که هنوز رقابت چندانی ندارند را کشف و از آنها برای رشد سایت خود استفاده کنید.

۷. نمایش تبلیغات Display Advertising

برگزاری کمپین های تبلیغاتی همیشه در افزایش بازدید از سایت و در نتیجه افزایش فروش کارآمد هستند. تبلیغات مذکور می تواند به روش های مختلف نظیر ساخت ویدیو یا پوستر و … به همراه قرار دادن لینک صفحه مربوطه مورد نظر از وبسایت در سایت های پر بازدید صورت پذیرد.

در نمودار مربوط به بخش تبلیغات نمایشی نیز می توانید میزان کاربرانی که از این طریق وارد سایت شده اند را مشاهده کنید. مزیت این گزینه در بررسی میزان موثر بودن و مقایسه کمپین های تبلیغاتی مختلف می باشد. همچنین بهترین سایت ها و شبکه های اجتماعی که می توانید در آنها تبلیغات پولی و یا PPC (Pay per click) بگذارید را به شما معرفی می کند.

۸. بررسی بخش های مورد علاقه کاربران Audience interests

داده های قسمت Audience در سایت سیمیلاروب یکی از بهترین و به درد بخور ترین بخش ها است. در این قسمت می توانید چند شاخه تخصصی زیر را به صورت مجزا مورد بررسی قرار دهید:

۸-۱. دسته بندی‌ ها Categories

در این بخش می توانید میزان تمایل کاربران و علایق آنها را بر اساس فعالیتی که در زمان خروج از سایت انجام داده اند ارزیابی کنید. اطلاعات مربوط به این دسته بندی ها شامل مخاطبان سایت های فروشگاهی، Technology،  بازاریابی آنلاین و … است.

۸-۲. ابر کلمه  Word Clou

سیمیلار وب در این بخش یکی از موضوعاتی که تشخیص می دهد بیشترین ارتباط را با کاربران و بازدید کنندگان وبسایت داشته است معرفی می کند. این بخش کلماتی را در اختیارتان می گذارد که به وسیله آنها خواهید فهمید مخاطبان شما واقعا به چه چیزی فکر می کنند یا علاقمند هستند.

برای دیدن لیستی از کلماتی که اکثر مخاطبان در حوزه کاری شما آن را جستجو می کنند می توانید از این قسمت از نرم افزار similar web استفاده کنید. البته دقت اطلاعات و آمار این بخش چندان دقیق نخواهد بود.

۸-۳. برنامه های موبایل مرتبط Related Mobile Apps

بخشی که در آن اپلیکیشن های موبایلی که رقبای شما از آن استفاده می کنند را به همراه رتبه بندی و نظرات کاربران به نمایش می گذارد.

تشخیص اپلیکیشن های موبایل با similarweb

۸-۴. Competitorz & Similar sites

این گزینه در شناسایی موضع رقبای شما اطلاعات و آمار جالبی در اختیارتان خواهد گذاشت. به نحوی که می توانید از سایر سایت هایی که مخاطبان شما تمایل به دیدن آنها داشته اند ایده هایی برای رقابت کسب نمائید.

 

سوالات متداول

به کمک بخش جستجو در سیمیلاروب می توانید پنج کلمه کلیدی اصلی جستجوهای برتر را چه به صورت ارگانیک و چه به صورت پولی ببینید. با جستجوی آن کلمات کلیدی در گوگل می توانید متوجه شوید کدام بخش از محتوا برای آن رتبه بندی می شد. بدین ترتیب ترافیک جستجوی رقیب خود را به دست می آورید.
این سایت و یا افزونه آن نه تنها یک ابزار آماری دقیق است. بلکه می توان به کمک تحلیل های آن نقاط قوت و ضعف سایت خود و سایر رقبا را بخوبی شناسایی کرد. به همین ترتیب می توانید برای بهبود رتبه سایت خود برنامه ریزی دقیق تر و موثر تری داشته باشید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *