×

پنهان کاری در سئو

5/5 - (4 امتیاز)

پنهان کاری در سئو یا Cloaking یکی از تکنیک های کلاه سیاه در سئو است. در این تکنیک محتوایی که به بات های گوگل نمایش داده می شود ویرایش شده و با محتوایی که کاربر مشاهده می کند تفاوت دارد. در حقیقت، دو نسخه از یک محتوا وجود دارد که یکی به بات گوگل و دیگری به کاربر نمایش داده می شود. اگرچه این روش مزایای کوتاه مدتی داشته و می تواند سبب افزایش رتبه شود، اما خلاف قوانین سئو است.

Cloaking در سئو چیست؟

مانند هر تکنیک دیگری در سئو، کلاکینگ نیز برای بهبود نتایج و رشد سایت استفاده می شود. از این رو شاید به نظر بیاید که گزینه خوبی برای انجام باشد. زیرا مدیران وبسایت ها نیز می خواهند رتبه سایت خود را ارتقا دهند. اما نکته اینجاست که این روش مثل یک شمشیر دو لبه بوده و می توان گفت که ضررش از سودش بیشتر است.

کلاکینگ در سئو

Cloaking به معنی پوشاندن یا پنهان کردن چیزی است، به گونه ای که کسی نتواند شئ واقعی را ببیند. خوب، این وضعیت در سئو نیز همینطور است. روش پنهان سازی در سئو، محتوای متفاوتی را برای خزنده های گوگل و بازدیدکنندگان نمایش می دهد.

آیا کلاکینگ برای سئو خوب است؟

با وجود مزایایی که این روش ممکن است داشته باشد، باز هم برخلاف دستورالعمل های وبمستر گوگل است. بنابراین نباید برای بهبود رتبه سایت در گوگل این روش را جزو استراتژی های SEO قرار دهید. در عوض باید روی تکنیک های کلاه سفید تمرکز کنید. توجه کنید که گوگل سایت هایی که کلاکینگ انجام می دهند، جریمه کرده و از نتایج SERP حذف می کند. به این ترتیب استفاده از این روش مناسب نبوده و تنها تاثیر منفی دارد.

انواع مختلف مخفی کاری

  • پنهان کاری عامل کاربر
  • مبتنی بر IP
  • جاوا اسکریپت
  • مخفی سازی HTTP_ REFERER
  • HTTP Accept-language header cloaking

پنهان کاری عامل کاربر (User Agent)

عامل کاربر در واقع برنامه ای است که از طرف یک کاربر عمل میکند. به عنوان مثال مرورگر وب یک عامل کاربر است. این برنامه اطلاعات وب سایت را روی سیستم عامل واکشی می کند. هنگامی که کاربر یک عبارت را در مرورگر جستجو کند، مرورگر کدی را به سرور ارسال کرده و عامل کاربر شناسایی می شود. اما اگر در این بین، عامل کاربر به عنوان یک خزنده (Crawler) شناسایی شود، محتوای پنهان شده ارائه می گردد.

Cloaking مبتنی بر IP

هر کاربری که به وب سایت دسترسی دارد، دارای یک آدرس IP بر اساس موقعیت مکان و خدمات اینترنتی خود است. در این روش، کاربر از طریق یک صفحه با رتبه خوب در SERP، و حجم بالای ترافیک، به صفحه مورد نظر هدایت می شود. برای این روش می توانید از سوابق DNS معکوس (موجود در CPanel شرکت میزبان خود) برای شناسایی آدرس IP و تنظیم فایل htaccess برای تغییر مسیر آنها استفاده کنید. این روش، اصلی ترین روش برای پنهان سازی است.

پنهان سازی محتوا در سایت

جاوا اسکریپت کلاکینگ

روش دیگر پنهان کاری در سئو، استفاده از جاوا اسکریپت است. این روش زمانی استفاده می شود که به کاربرانی که مرورگر های آنها دارای جاوا اسکریپت است، یک نسخه از محتوا نمایش داده می شود. در حالی که به کاربران دیگری که جاوا اسکریپت را غیر فعال کرده اند، مانند موتور های جستجو، نسخه دیگری از سایت ارائه می گردد.

به کمک HTTP_REFERER

در این روش، هدر HTTP_REFERER درخواست کننده بررسی شده و بر اساس آن، نسخه پنهان شده یا پنهان نشده سایت نمایش داده می شود.

تکنیک HTTP Accept-langauge header

در این تکنیک HTTP Accept-langauge کاربر بررسی شده و براساس نتیجه، نسخه خاصی از وب سایت ارائه می شود. به زبان ساده تر اگر این هدر متعلق به یک موتور جستجو باشد، در این صورت نسخه مخفی شده را نمایش می دهد.

پنهان کاری در سئو را انجام بدهیم یا نه؟

پیشنهاد می کنیم که از فکر ترفندها و تکنیک های کلاه سیاه به ویژه کلاکینگ در سئو، بیرون بیایید. بهترین روش داشتن برنامه ریزی اساسی برای تولید محتوای ارزشمند، عمیق و مفید برای کاربر است. گوگل دقیقا همان چیزی را می خواهد که کاربران نیاز دارند و این اصلا پیچیده نیست. شما تنها با ارزش قائل شدن به تجربه کاربری می توانید رتبه خود در نتایج گوگل را بهتر کنید.

فراموش نکنید که الگوریتم های گوگل به قدری هوشمند هستند که میتوانند این روش ها را کشف کنند. بنابراین نتیجه این کار در نهایت جریمه توسط گوگل است، که اصلا برای سایت مناسب نیست. پس چه بهتر که کار را اصولی و درست به روش کلاه سفید انجام دهید.

برای یافتن موضوعات داغ که اکثر مخاطبین آنها را جستجو می کنند می توانید از ابزار Google Trends استفاده کنید. (‌گوگل ترندز چیست ؟‌)

سوالات متداول

امروزه الگوریتم های گوگل به قدری هوشمند شده اند که می توانند این روش را تشخیص داده و سایت مورد نظر را جریمه کنند. روش مخفی کردن محتوا در سئو امروزه دیگر کاربردی ندارد یقینا تاثیر منفی بر رتبه های سایت شما خواهد گذاشت.
Cloaking یک تکنیک بهینه سازی موتور جستجوی کلاه سیاه است که در آن، سرور محتوای متفاوتی را در مقایسه با آنچه کاربران می بینند به موتورهای جستجو ارائه می دهد. به این صورت سعی در فریب موتور های جستجو دارند.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *