برخی از مواردی که در سئو سایت تاثیر گذار هستند مربوط به فعالیت ها و عوامل خارجی هستند. فاکتورهای سئو خارجی عموما مربوط به شبکه های اجتماعی، رفتار کاربران، برند بودن سایت و زیرساخت های سایت می شوند که در این بخش در مورد آنها صحبت خواهیم کرد. این مقاله بخشی از سری مقالات ۲۰۰ فاکتور سئو سایت است که به طور مجزا برای شما گردآوری و فراهم شده است.
فاکتورهای سئو خارجی
نرخ کلیک یا CTR: به عنوان یک فاکتور سئو خارجی که بر اساس بازخورد کاربران تعیین می شود، بر رتبه سایت تاثیرگذار خواهد بود. نرخ کلیک علاوه بر افزایش رتبه در همان کلمه کلیدی، ارزش صفحه را نیز افزایش می دهد. در صورتی که کاربری چند بار از یک صفحه بازدید کند، ترافیک بازگشتی کاربر به عنوان یک عامل موثر بر سئو تلقی خواهد شد. رتبه های صفحه نتایج میتوانند توسط کارشناسان گوگل به صورت دستی ویرایش شوند.
پست هایی که تعداد زیادی کامنت دارند نسبت به پست های دیگر شانس بیشتری در کسب رتبه خواهند داشت.
زمان ماندگاری یا Dwell Time: ماندگاری بیشتر و گشت و گذار در سایت، نشان دهنده رضایت کاربر بوده و یک عامل مثبت در سئو سایت می باشد.
- رتبه های صفحه نتایج بر اساس IP کاربران و سرویس خدمات اینترنتی آنها متفاوت است.
- وبسایت هایی که از کلمه کلیدی شان در نام دامنه استفاده می کنند، شانس بیشتری برای کسب رتبه در آن کلمه خواهند داشت.
- گوگل برای بررسی صحت برند شما از نتایج جستجوهای کاربران استفاده می کند. درصورتی که نام برند شما توسط کاربران سرچ شود، یعنی برند شما شناخته شده و پرکاربرد است.
- درصورتی که کاربران یک کلمه کلیدی را همراه با نام برند شما جستجو کنند (به عنوان مثال “فروش سامسونگ دیجی کالا”)، برند شما اعتبار بیشتری در نزد گوگل کسب خواهد کرد.
بانس ریت: همانند CTR بر اساس بازخورد کاربران تعیین می شود. گوگل واکنش هر کاربر را هنگام ورود به یک صفحه بررسی می کند. توجه داشته باشید خزنده های گوگل، تولید محتوای خودکار را تشخیص داده و آن را جریمه می کنند.
Google Maps: برندهای بزرگ دفتر اداری خواهند داشت. ثبت سایت در گوگل مپ علاوه بر افزایش اعتبار برند، موجب افزایش سئو محلی و در نهایت افزایش رتبه سایت خواهد شد.
۶ فعالیت اسپم در سئو
فعالیت اسپم سایتهایی که بر روی سرور شما هستند می تواند باعث جریمه سرور شده و به سایت شما نیز آسیب برساند. برای انتخاب هاست مناسب سئو می توانید مقاله تاثیر هاست بر سئو را مطالعه کنید.
۱- شبکه های اجتماعی
گوگل فعالیت در شبکه های اجتماعی معروف از جمله فیسبوک، توییتر، اینستاگرام، یونیوب و لینکدین را دوست دارد. به همین دلیل لینکهای بدست آمده از این شبکه ها را تا حدود کمی در رتبه بندی درنظر می گیرد.
البته گوگل اکانت های جعلی را تشخیص می دهد. یک پیج با 10000 فالوور و دو پست با پیج دیگری با همان تعداد فالوور و پستهای بیشتر با یکدیگر متفاوت هستند. میزان فالوور های شما در این شبکه ها نیز بر اعتبار برند تاثیرگذار است. می توان شبکه های اجتماعی را یکی از فاکتورهای سئو خارجی تاثیر گذار دانست.
کلمات غیراخلاقی برای کاربرانی که سرچ امن یا Safe Search را فعال کرده اند در صفحه نتایج نمایش داده نمی شوند.
۲- شکایت DMCA
سایتهایی که دارای شکایت DMCA بوده و متهم به سرقت محتوا می باشند، با کاهش رتبه مواجه خواهند شد.
۳- زیاده روی در تکنیک های SEO
زیاده روی در تکنیک های سئو یک نوع ترفند سئو کلاه سیاه محسوب می شود که جریمه گوگل را به همراه خواهد داشت.
۴- تبلیغات بالای صفحه
گوگل سایتهایی که در فضای بالای صفحه یا Above The Fold تبلیغات قرار می دهند جریمه می کند. فضای بالای صفحه اولین بخشی است که کاربر از سایت شما مشاهده خواهد کرد و باید شامل محتوا و اطلاعات باشد نه تبلیغات!
۵- بلاک شدن سایت
گوگل برای سایتهای بلاک شده توسط کاربران در مرورگر کروم امتیاز منفی در نظر می گیرد. ممکن است سایتهایی که در گوگل کروم کاربران بوکمارک می شوند، بر رتبه بندی آنها تاثیر داشته باشد.
۶- لینک های غیر طبیعی
درصورتی که گوگل لینکهای غیرطبیعی در وبسایت مشاهده کند، از طریق ایمیل وبمستر سایت را مطلع می کند. بهتر است بدانید هرکدام از این ایمیلها نشانه از یک امتیاز منفی برای وبسایت می باشند.
سایر فاکتورهای خارجی موثر بر SEO
۱- دامین
همانطور که در مقاله تاثیر دامنه بر سئو قبلا اشاره کردیم، دامین می تواند به عنوان یکی از فاکتورهای سئو خارجی تاثیر مثبت یا منفی بر کسب رتبه بگذارد. بر اساس گفته گوگل، دامنه های معتبر بیش از یک سال استفاده می شوند. اما دامین های کم ارزش عمر کوتاه و کمتر از یک سال دارند. بنابراین می توان گفت دامین هایی که تاریخ انقضای آنها به زودی به پایان میرسد ارزش کمتری خواهند داشت.
خصوصی کردن اطلاعات دامین در سایتهای Whois نشان دهنده موضوعی برای پنهان کردن می باشند. مت کاتس در صفحه توییتر خود می گوید:
..معمولا خصوصی کردن اطلاعات دامنه طبیعی نیست. هنگامی که سایتها را بررسی می کنیم، این مورد میتواند شک برانگیز باشد. خصوصی کردن اطلاعات دامنه به خودی خود کار اشتباهی نیست، اما میتواند بیانگر وجود چیزی برای مخفی کردن باشد. کسانی که اطلاعات خود را مخفی میکنند با دیگر وبمسترها که یک یا دو سایت را مدیریت میکنند تفاوت زیادی خواهند داشت.
در صورتی که مالک یک سایت از تکنیک های کلاه سیاه و اسپم استفاده کند و جریمه شود، گوگل سایتهای متعلق به او را با دقت بیشتری بررسی خواهد کرد. این امر می تواند در رتبه بندی سایر سایت ها نیز تاثیرگذار باشد.
۲- طول عمر
طول عمر دامنه تاثیر چندان زیادی بر سئو سایت نخواهد داشت. بر اساس گفته مت کاتس، دامنه ای با طول عمر شش ماه با دامین یک ساله تفاوت چندانی ندارند.
بهتر است که طول URL کوتاه و شامل کلمه کلیدی اصلی باشد، گوگل امتیاز منفی برای URL های طولانی در نظر می گیرد.
دامنه در طول عمر خود صاحبان متعددی خواهد داشت و این موضوع کاهش یا افزایش رتبه را به همراه دارد. ممکن است هنگام تغییر مالکیت دامنه، صاحب جدید آن از گوگل بخواهد که اعتبار آن را ریست کند. در چنین شرایطی گوگل دامین را دوباره از نو تنظیم می کند و اثر بک لینک ها را خنثی می کند.
۳- کلمه کلیدی در دامنه
تحقیقات سایت Moz حاکی از آن است که وجود کلمه کلیدی در دامین بر رتبه بندی گوگل تاثیر گذار است. موتور سرچ گوگل کلمات کلیدی بعد از دامنه را برجسته می کند. این موضوع بیانگر است که حضور کلمات کلیدی در لینک صفحه می تواند در رتبه بندی آن تاثیرگذار باشد.
۴- نام دامنه
انتخاب دامنه های Exact Match یا دامنه با نام کلمه کلیدی اصلی، می تواند تاثیر مثبت در رتبه بندی سایت داشته باشد. البته این در صورتی است که شما بقیه فاکتور های سئو را به درستی رعایت کرده باشید. مت کاتس اعلام می کند گوگل جایگاهی برای دامین های Exact Match و بی کیفیت در صفحه نتایج در نظر نخواهد گرفت.
حضور کلمه کلیدی اصلی در دامین وبسایت نیز بر رتبه تاثیرگذار است. سایت هایی که از کلمه کلیدی در نام دامنه استفاده کرده اند شانس بیشتری نسبت به سایتهایی که از آن کلمه استفاده نکرده اند، خواهند داشت.
استفاده از دامنه ir. می تواند در جایگاه شما در صفحه نتایج برای کاربرانی که با ip ایران جستجو می کنند مفید باشد. اما با توجه به مشکلاتی که بات های گوگل در ایندکس دامنه های فارسی دارند، در نتایج بین المللی تاثیر منفی به همراه دارد.
برای افزایش اعتبار دامنه در مقاله ارتقا اعتبار دامنه توضیحات بیشتری در این باره بیان کرده ایم.
ابزار Disavow Tool: بهترین روش برای مقابله با تکنیک های سئو منفی استفاده از این ابزار رایگان می باشد. به وسیله آن می توانید مشکلتان را به گوگل گزارش دهید.
تاثیر سرور بر سئو و جایگاه سایت
سرور بر یکی از مهمترین فاکتورهای سئو خارجی است. در حقیقت سرور یا هاست شما تاثیر مستقیم بر سرعت و امنیت می گذارد و سرعت از معیارهای مهم در رتبه بندی سایت ها می باشد. مدت زمانی که سرور شما از دسترس خارج می شود بر جایگاه سایت شما تاثیرگذار خواهد بود. اگر خزنده ها در این زمان به سراغ سایت شما بیایند، مطمئنا از ارزش سایت شما کاسته می شود.
مکان سرور نیز در رتبه بندی صفحه نتایج موثر است. به عنوان مثال، بررسی سایتهایی که از سرور های ایرانی استفاده می کنند برای خزنده ها نسبت به سرور های خارجی دشوارتر خواهد بود.
گوگل رسما اعلام کرده است که گواهی SSL را به عنوان یک فاکتور سئو در رتبه بندی در نظر می گیرد.
خزنده ها تغییرات بروزرسانی سایت شما را بررسی می کنند. بهتر است که آنها را عادت دهید تا هر روز وبسایت شما را چک کنند. برای این منظور می توانید از ابزار Fetch سرچ کنسول گوگل استفاده کنید.