×

شبکه توزیع محتوا یا CDN چیست؟

4.9/5 - (14 امتیاز)

شبکه توزیع محتوا یا CDN در بهبود سرعت لودینگ و امنیت سایت بسیار موثر است که استفاده از آن توسط بسیاری از کارشناسان سئو نیز توصیه می گردد. وظیفه ی اصلی CDN، توزیع یا پخش محتوا در کوتاه ترین زمان در سراسر دنیا می باشد. شبکه CDN این کار را از طریق سرورهای قدرتمند و متعدد انجام می دهد.

همانطور که احتمالاً می دانید، یکی از نکات کلیدی در سئو، تجربه کاربری است. به همین دلیل هم، سرعت بارگذاری وب سایت شما نقش مهمی در تجربه کاربری دارد. شبکه های تحویل محتوا می توانند در بهبود سرعت بارگذاری وب سایت، به شما کمک کنند.

شبکه توزیع محتوا چیست

شبکه توزیع محتوا چیست و چگونه کار می کند؟

CDN ها، سیستمی از سرورها هستند که در سراسر جهان قرار دارند. در نتیجه با توجه به مکانی که کاربر قرار دارد، صفحات وب را به کاربر ارائه می دهند. به شبکه های تحویل محتوا، نقاط حضور یا Points Of Presence (POP) نیز می گویند.

هر چه کاربر به شبکه CDN نزدیک تر باشد، محتوا و صفحات وب را سریعتر دریافت می کند. بنابراین هرچه بازدیدکننده از دسترسی به محتوا دورتر باشد، زمان بارگذاری نیز طولانی تر خواهد بود.

برخلاف تفکر غلط بسیاری از افراد، شبکه CDN تاثیری روی ارتقا رتبه سایت به صفحه اول گوگل و بهبود چشم گیر رتبه بندی در نتایج ندارد.

تاثیر CDN در سئو سایت

نحوه عملکرد

این شبکه ها فرصت مناسبی برای شما ایجاد می کنند تا محتوای سایت خود را در آنها ذخیره کنید و آن را از نزدیکترین سرور به کاربر تحویل دهید. در نتیجه هر شرکت و صاحب وب سایتی باید با مزیت و کاربرد این سیستم آشنا باشد.

وقتی یک کاربر وارد وب سایت شما می شود و به دنبال پاسخ خود می گردد، بجای این که محتوای سایت را از سرور اصلی یا هاست شما بارگذاری کند، از نزدیک ترین سرور CDN که برای کاربر ارسال می شود این کار را انجام می دهد. این سیستم مزایای بسیار زیادی برای سایت شما خواهد داشت.

مثلا CDN اطلاعاتی همچون تصاویر، فایل های CSS و جاوا اسکریپت را برداشته و در سرورهای خود ذخیره می کند. این کار باعث می شود تا ترافیک های بسیار زیادی از طریق هاست شما به سرورهای CDN انتقال یابد. در نتیجه در پهنای باند و دیگر منابع صرفه جویی می شود.

مزایای استفاده از شبکه CDN

استفاده از شبکه توزیع محتوا CDN فواید بسیاری دارد عبارتند از:

  • افزایش سرعت بارگذاری در سایت
  • افزایش امنیت سایت
  • بهبود رتبه سایت
  • کاهش مصرف پهنای باند و ترافیک
  • بهبود دسترسی بات ها به محتوا و مطالب سایت
  • اتصالات (کانکشن ها) باز به وب سرور را کاهش می دهد
  • افزایش تجربه کاربری و عملکرد سایت
  • کمک کننده در زمان افزایش ترافیک

اما تنها نکته ای که می توان آن را به عنوان عیب CDN ها عنوان کرد، هزینه بالای آنهاست. البته با توجه به کارایی که دارند، این هزینه ها هم ارزنده هستند. البته بسیاری از شبکه های توزیع محتوا، پلن رایگان هم دارند که با امکانات محدودتری ارائه می شود اما ارزشمند است.

می توانید از پلن رایگان سی دی ان محبوب Cloudflare استفاده کنید.

شکبه توزیع محتوا چیست

تاثیر CDN بر سئو سایت چیست؟

شبکه توزیع محتوا موجب افزایش سرعت صفحه و کیفیت محتوای ارسالی به کاربر می شود. اما فراموش نشود، جدای اینکه CDN می تواند در بهینه سازی توزیع زمان لودینگ سایت شما تاثیرگذار باشد، برای بهبود وضعیت سایت نباید تنها به آن تکیه کنید. بنابراین همواره باید سعی کنید تا:

  • محتوای جدید و مرتبط و البته با کیفیت منتشر کنید
  • وب سایت خود را ریسپانسیو کنید
  • از محتوای تکراری در سایت پرهیز کنید
  • و …

بهترین CDN ها

بر اساس مقایسه ای که در سال ۲۰۱۹ در سایت WPbeginer صورت گرفت، بهترین شبکه های توزیع محتوا عبارتند از:

  1. MaxCDN بهترین شبکه توزیع محتوا برای سایت های وردپرسی
  2. Sucuri بهترین شرکت در زمینه امنیت وب سایت
  3. Cloudflare
  4. StackPath
  5. KeyCDN
  6. Rackspace
  7. Incapsula

تاثیر CND بر سئو سایت

سرورهایی که در مناطق جغرافیایی گوناگون مستقر هستند، یک نسخه از محتوای موجود در وبسایت شما را ذخیره یا Cache می نمایند. در نتیجه این امکان به وجود می آید که درخواست کاربران به نزدیکترین سرور ارسال شود. پاسخ به درخواست کاربر نیز از همان سرور داده می شود. مزیت این موضوع و تاثیر آن بر بهبود سئو سایت به واسطه تاخیر کمتر در پاسخگویی به کاربر (Less Latency)، زمان بارگذاری کمتر در وبسایت شما (Loading Time) و کاهش گم شدن بسته ها (Lost Packets) می باشد.

کلیه موارد ذکر شده در نهایت به بهبود UX سایت شما یا همان تجربه کاربری می انجامد که تاثیر مثبت و مهمی در بهبود سئو سایت شما خواهد داشت.

حتما بخوانید: کلیه عوامل موثر بر سئو سایت

سوالات متداول

شبکه های CDN یا توزیع محتوا تاثیری مستقیمی روی بهبود وضعیت سایت و رتبه بندی ندارند. در واقع استفاده از این شبکه ها به عنوان فاکتور رتبه بندی شناخته نمی شود. اما چون روی بهبود سرعت لودینگ و ایجاد تجربه کاربری بهتر تاثیر می گذارند، در نتیجه می توانند به صورت غیرمستقیم نقشی در بهبود سئو داشته باشند.
هر عامل تاثیر گذاری در سئو چه مستقیم و چه غیر مستقیم، باید در کنار دیگر عوامل استفاده شود. به عنوان مثال داشتن سرعت بارگیری بالا و لینک سازی اصولی باشد، اما محتوای کپی و فاقد اعتبار به همراه رابط کاربری نامناسب قطعاً موجب افزایش رتبه در نتایج نمی شود.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *