×

آموزش سئو یوتیوب

4.8/5 - (6 امتیاز)

پلتفرم یوتیوب در حال حاضر به یکی از منابع پردرآمد برای کاربرانش تبدیل شده که امروز با مقاله آموزش سئو یوتیوب همراه شما هستیم تا با نحوه موفقیت در این زمینه بیشتر آشنا شوید. بسیاری از افراد سعی بر این دارند که با کسب بازدیدها و Subscribe های بیشتر، سبب ارتقا کانال یوتیوب خود شده و در این ماراتن درآمد زایی، رتبه های نخست را از آن خود کنند. شاید با خود فکر کنید که همه چیز به محتوای عامه پسند و بخت و اقبال شما بستگی دارد، اما بدانید که سئو در این زمینه بسیار تاثیرگذار است.

تاثیر کلمات کلیدی در سئو یوتیوب

بعنوان اولین قدم، شما نیاز به نوشتن تمام ایده های خود درباره کلمات کلیدی بهینه ای دارید که به ذهن شما خطور می‌کنند. سپس باید از بین این کلمات بهترین ها را انتخاب کنید. بهترین روش برای انجام این کار استفاده از نوار جستجوی یوتیوب است.

کلماتی را که آماده کرده بودید را در نوار جستجو بنویسید، مشاهده می‌کنید که یوتیوب کلماتی را به شما پیشنهاد خواهد کرد. این پیشنهادات از بهترین کلمات کلیدی هستند که می‌توانید استفاده کنید. چرا که این کلمات کلیدی بر اساس آنچه که عموم مردم جستجو می‌کنند انتخاب شده و در صدر قرار جستجو ها می‌گیرند. به یاد داشته باشید که اگر یوتیوب آنها را پیشنهاد می‌کند پس قطعا از کلمات برتر هستند.

اگر به دنبال ارتقا پیج اینستاگرام خود هستید، این مقاله مناسی شماست.

یافتن کلمات کلیدی در ویدیوهای پربازدید یوتیوب

همچنین شما می‌توانید با مراجعه کردن به ویدیوهایی که تعداد بازدید بالایی دارند، کلمات کلیدی استفاده شده در آنها را بررسی کنید. بهترین کار مراجعه به یک کانال یوتیوب و انتخاب گزینه Sort by است. سپس Most popular همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید را انتخاب کنید.

ارتقا کانال یوتیوب

سپس ویدیوهای پربازدید را به ترتیب خواهید دید. ویدیویی را که موضوع شما با آن بیشتر مرتبط است را انتخاب کنید. در مرحله بعد، کلمات کلیدی که آن ویدیو حول محور آنها عمل می‌کند را چک کنید، این کار خیلی ساده است. به قسمت Title, Description و Tag ها نگاه کنید و کلمات مشترکشان را پیدا کنید. (برای مشاهده‌ی Tag های یک ویدیو بهتر است از The VidIQ Chrome Extension استفاده کنید.

افزایش رتبه ویدیو در یوتیوب

حال وقت آن است که برای ارتقا رتبه یوتیوب، دنبال کلماتی بگردید که کمترین میزان رقابت در آنها دیده می‌شود! مخصوصا اگر تعداد Subscribe های کانال شما پایین است. اگر کلماتی با رقابت شدید را انتخاب کنید، ویدیو شما در میان انبوهی از ویدیو های رتبه بالا دفن می‌شود. بهترین روش برای یافتن این کلمات استفاده از نوار جستجوی گوگل است. یک کلمه کلیدی را به دلخواه انتخاب کنید. سپس تعداد نتایج یافت شده توسط گوگل را چک کنید.

برای اینکار نمی‌شود عدد دقیقی ارائه داد که چه مقدار جستجو برای شروع کار مناسب است. زیرا هر کسب و کاری با دیگری متفاوت بوده و دنیای خودش را داد. اما می‌توان از بین کلمات مهمی که برای ویدیوی خود لیست کرده‌اید، بهترین را انتخاب کنید. به عنوان مثال اگر شما کلمه سئو یوتیوب را سرچ کنید، نتایج زیادی به شما نمایش داده می‌شود.

اما عبارت سئو یوتیوب از مبتدی تا پیشرفته یا ارتقا کانال یوتیوب رقابت کمتری داشته و می‌توانند برای شروع در کانال شما که subscriber زیادی ندارد مفید باشد.
رشد کانال یوتیوب

سعی کنید ویدیوی خود را در گوگل نیز ارتقا دهید

اگر دقت کرده باشید برخی کلمات کلیدی خاص هستند که وقتی آنها را در گوگل جستجو می‌کنید، در صفحه اول، ویدیوهای مرتبط با موضوع شما، که اغلب از یوتیوب هستند، قرار دارند. بیشتر جستجوهای یوتیوب در خود نوار جستجوی یوتیوب صورت می‌گیرد اما آمار ثابت کرده‌اند اگر ویدیوی شما در گوگل نیز قرار گیرد، این مقدار به طور میانگین x2.5 برابر افزایش خواهد داشت.

گوگل برای برخی کلمات کلیدی خاص رفرنس به ویدیو های یوتیوب می‌دهد، این کلمات کلیدی عبارتند از:

  • آموزش (به طور مثال ارتقا رتبه سایت در گوگل)
  • نقد و بررسی
  • هر چیزی که به ورزش و تناسب اندام مربوط باشد
  • چطور می‌توان (چطور می‌توان قهوه سرد درست کرد)
  • ویدیو های خنده دار

هنگامی که کلمه کلیدی خود را پیدا کردید باید از این بابت مطمئن شوید که آن کلمه در بازه های زمانی مختلف، میزان جستجو و بازدید متناسب را خواهد داشت. برای مثال اگر یک کلمه در طول یک ماه فقط ۲۰بار جستجو شده باشد، ارزش استفاده را ندارد. اما اگر کلمه دیگری در بازه یک ماهه ۱۰۰تا ۱۰۰۰ جستجو داشته، مورد خوبی برای استفاده است. برای این منظور بهتر است از The Google Keyword Planner استفاده کنید.

ویدیوهایی با ماندگاری برای ارتقا کانال یوتیوب

اگر می‌خواهید در سئو کانال یوتیوب موفق شوید باید مخاطبین شما ماندگاری داشته باشند. این بدان معناست که شما باید ویدیوهایی درست کنید که مخاطب تا حد ممکن روی آن بماند. به این منظور که همه یا بیشتر ویدیو را ببیند.

هرچه ماندگاری مخاطب روی ویدیو شما بیشتر باشد، رتبه کانال شما بالاتر خواهد رفت. در واقع شما باید حفظ مخاطب کنید، این کار سبب می‌شود تا ویدیوی شما در گوگل و یا پیشنهادات یوتیوب، به مخاطبین معرفی شود.

فاکتورهای رتبه بندی و سئو یوتیوب

فاکتورهای رتبه بندی یوتیوب با گوگل متفاوت است. نه بک لینک و نه چیز دیگری نیاز دارید. بلکه رفتار مخاطبین شماست که اغلب فاکتورها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در ادامه ۶ فاکتور مهم برای رشد کانال یوتیوب را معرفی می‌کنیم.

  • از مخاطبین خود بخواهید که کامنت بگذارند. کامنت ها نشان دهنده‌ی درگیر شدن مخاطبین با ویدیوی شماست. چه آن را دوست داشته باشند چه نه. در واقع این درگیر شدن مخاطب برای یوتیوب مهم است.
  • از مخاطبین خود بخواهید پس از نگاه کردن یک ویدیو، کانال شما را Subscribe کنند. در واقع راحت ترین و موثرترین روش، درخواست از مخاطب برای Subscribe کردن شما پس از تماشای ویدیو است.
  • انتشار ویدیو: تعداد بازنشر های ویدیوی شما در سایت های مختلف مانند توییتر و

افزایش بازدید یوتیوب

  • میزان کلیک مخاطبین روی ویدیوی شما برای یوتیوب مهم است. در واقع پس از جستجوی کلمه کلیدی مورد نظر شما در نوار جستجو، اگر کاربر محتوای شما را انتخاب کند، رتبه شما افزایش و اگر اینکار را نکند، محتوای شما در رتبه های پایین تر نتایج نمایش داده می‌شوند. بهترین راه برای بهبود این مورد استفاده از تصاویر کوچک با عناوین جذاب است.
  • تعداد لایک ها و دیسلایک ها هم بسیار اهمیت دارند.
  • مدت زمان ویدیو خیلی تاثیر دارد. در بسیاری از موارد ویدیو های طولانی تر رتبه های بهتری در یوتیوب و گوگل دارند. اما مساله این نیست که حتما ویدیو طولانی بسازید، هدف ساخت محتوای مفید و کامل است. اگر فکر می‌کنید که ویدیو می‌تواند طولانی تر باشد، خوب مدت زمانش را افزایش دهید. اگر کامل و مرتبط باشد، مخاطب هم حتما آن را دوست دارد.

روش ساخت ویدیو برای افزایش بازدید یوتیوب

  • اول از همه، شرح عنوان ویدیو یا خلاصه ای از آن را تعریف کنید. این امر به این دلیل مهم است که طبق آمار مشخص شده اغلب مخاطبین، پس از ۱۰ ثانیه اول از ویدیو خارج می‌شوند، به این دلیل که تولید کننده محتوا برای مخاطبین خود مشخص نکرد که ویدیوی مناسب را انتخاب کرده‌اند.
  • مستقیم به سر اصل مطلب بروید. اگر بیش از اندازه به معرفی کردن اولیه بپردازید، مخاطب دلسرد شده و از ویدیوی شما خارج می‌شود. بلافاصله پس از قدم اول آنچه که نیاز مخاطب است را به آن ارائه کنید.
  • از حلقه های باز (Open Loop) استفاده کنید. این بدان معناست که در میانه‌ی ویدیو مشخص کنید در ادامه چه چیزی برای ارائه دارید. برای مثال با طرح یک سوال به شکل (حال شاید از خود بپرسید که تکنیک حلقه‌ی باز چیست) توجه مخاطب را به ادامه‌ی ویدیوی خود جلب کنید.

تیم سرچ لند با 9 سال تجربه آماده ارائه خدمات سئو سایت به مشتریان گرامی می‌باشد.

افزایش رتبه در یوتیوب با بهینه سازی ویدیو

اگر دقت کرده باشید یوتیوب در پیش نمایش ویدیوها، زیرنویس آنها را نمایش می‌دهد. همچنین امکان زیرنویس برای ویدیو ها در هنگام نمایش نیز وجود دارد. این ویژگی سبب شده تا زمانی که شما در ویدیو از کلمه کلیدی مورد نظرتان استفاده کرده و آن را به زبان بیاورید، یوتیوب نیز آن را شنیده و خود به خود متوجه می‌شود که ویدیوی شما درباره چه موضوعی است.

عنوان ویدیو

عنوان ویدیوی شما حداقل باید ۵ کلمه داشته باشد. اینگونه می‌توانید راحت تر کلمه کلیدی خود را در عنوان جای دهید. برای مثال عنوانی ممکن است ۱۰ کلمه داشته باشد که از این تعداد، ۳ تای آنها کلمات کلیدی شما هستند.

نکته: با قرار دادن کلمه کلیدی خود در ابتدای عنوان، سئو یوتیوب شما کمی بیشتر تقویت می‌شود.

توضیحات ویدیو

توضیحات سبب می‌شود گوگل و یوتیوب موضوع ویدیو شما را بهتر بفهمند. در نتیجه محتوای شما برای دریافت رتبه و قرار گرفتن در لیست پیشنهادات شانس بیشتری دارد. در ادامه راهنمایی برای نوشتن توضیحات ویدیو آورده‌ایم.

  • کلمه کلیدی خود را در 25 کلمه اول قرار دهید
  • توضیحات را حداقل بین 200 تا 250 کلمه بنویسید
  • 2 تا 4 بار کلمه کلیدی خود را در متن بنویسید

ویدیوی خود را تبلیغ کنید

در انتهای مقاله آموزش سئو یوتیوب باید این مورد را بدانید که تبلیغ ویدیوی شما می‌تواند برای رشد کانال و همچنین دیده شدن ویدیو هایتان بسیار مفید باشد. بهترین کار در این زمینه، استفاده از لینک ویدیوی خود در سایت های پرسش و پاسخ مانند Quora است. در واقع بهترین سایت در این زمینه همین Quora می‌باشد.

فراموش نکنید که مردم در اینترنت تشنه اطلاعات هستند. در نتیجه بهترین ترفند این است که به دنبال موضوع های مرتبط گشته و پس از پاسخ دادن مختصری به سوال کاربر، لینک ویدیوی خود را نیز در انتهای متن خود قرار دهید.

  • لینک ویدیوی خود را در وبلاگ سایت خود و یا وبلاگ سایت هایی که در آنها به مهمان حضور دارید، استفاده کنید. فراموش نکنید که ویدیو باید مرتبط با متن و موضوع باشد.
  • پلی لیست بسازید. سعی کنید موضوعاتی که تم و عنوان های تقریبا مشابه و مرتبط دارند را در یک پلی لیست قرار دهید. حداقل ۳ پلی لیست در کانال خود داشته باشید.
  • صفحه کانال خود را بهینه سازی کنید. کانال ها نیز در یوتیوب رتبه بندی خاص خود را دارند و بسیار بر تعداد بازدید های شما موثرند. هرچه Subscribe بیشتر، بازدید هم بیشتر. سعی کنید کانال شما حرفه ای و زیبا بنظر برسد. همچنین دقت کنید که در بخش توضیحات کانال، کلمات کلیدی که کانالتان با آنها ارتباط دارند استفاده شده باشد.

حرف آخر

خوب، امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده و تاثیری در ارتقا رتبه کانال و ویدیوی یوتیوب شما داشته باشد. در انتهای اگر شما هم در این زمینه تجربه ای داشته و از ترفند خاصی برای افزایش رتبه ویدیو های خود استفاده کرده‌اید، لطفا آن را در بخش نظرات بیان کنید. تا دیگران نیز از اطلاعات و تجربه شما بهره مند شوند.

سوالات متداول

تگ ها تاثیر زیادی در این زمینه ندارند. اما می‌توانید از کلمه کلیدی اصلی خود در اولین تگ استفاده کنید. همچنین کلمات مشابه نیز باید در این قسمت استفاده شوند. ناگفته نماند که از استفاده کردن از تگ های که رقبایتان می‌نویسند، نترسید. این کار سبب می‌شود تا ویدیو شما هم در کنار محتوای آنها در ساید بار نمایش داده شود.
بله، یوتیوب با این موارد، میفهمد که آیا مخاطب با محتوای شما درگیر است یا نه. هر چه مخاطب بیشتر درگیر محتوای شما شود مانند کامنت، لایک، دیدن تمام یا بخش زیادی از محتوا و همچنین Subscribe کردن در انتهای ویدیو، برای شما بهتر است.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *