اصطلاح سئو کلاه سفید به تاکتیک های سئو گفته می شود که طبق شرایط استاندارد های موتور های جستجو هستند. سئو کلاه سفید (White Hat Seo) در نقطه مقابل سئو کلاه سیاه قرار دارد. در واقع هرگونه عملی که موجب افزایش رتبه شما در گوگل و همچنین حفظ یکپارچگی سایت و مانده رتبه کسب شده گردد، سئو کلاه سفید است. چند نمونه از این تاکتیک عبارتند از:
- محتوای با کیفیت و مفید
- سرعت بالای بارگذاری سایت
- ریسپانسیو بودن سایت
- استفاده مناسب از کلمات کلیدی
- UI و UX کاربر پسند
اما در مقابل، چند نمونه از تکنیک های سئو کلاه سیاه شامل خرید بک لینک از سایت ها و یا استفاده از تکنیک های پنهان کاری است. به عبارتن دیگر هرگونه تکنیکی که موجب ضرر کاربر و یا فریب دادن آن گردد، جزو سئو کلاه سیاه به حساب می آید. این تکنیک ها برای سایت خطرناک بوده و با گذشت زمان و تکامل الگوریتم های گوگل، کمتر از قبل کاربرد دارند.
دلیل اهمیت تکنیک های سئو کلاه سفید
هیچ وقت فراموش نکنید که عدم توجه به تکنیک های سئو کلاه سفید، می تواند بر سایت شما در گوگل و دیگر موتور های جستجو تاثیر منفی بگذارد. در حال حاضر گوگل به عنوان موتور جستجوی شماره یک در دنیا شناخته شده و روزانه در آن میلیارد ها نفر جستجو می کنند. در نتیجه حضور در گوگل منجر به افزایش شانس برای کشف سایت شما توسط کاربران جدید است.
جریمه شدن توسط گوگل می تواند به معنی کاهش شدید ترافیک سایت و حتی از بین رفتن زحمات شما گردد. بنابراین منطقی نیست که برای رسیدن به رتبه های برتر، از روش های ممنوع استفاده کنید. با روش های کلاه سفید آشنا شوید و سایت خود را طبق آنها بالا بیارید.
8 تکنیک سئو کلاه سفید برای افزایش ترافیک ورودی
اگر در جایی قرار گرفته اید که حتی سر سوزنی نیز حرکت نمی کنید، بهتر است این 8 تکنیک را رعایت کنید. در ادامه این پست، به 8 تکنیک سئو کلاه سفید اشاره می کنیم که به طور بالقوه موجب افزایش ترافیک ارگانیک شما می شوند. سیستم گوگل برای رتبه یندی سایت ها از چندین الگوریتم تشکیل شده است.
این الگوریتم ها فاکتورهای رتبه بندی زیادی را در نظر می گیرند تا بهترین نتیجه را در صفحه جستجوی کاربر نمایش دهند. به همین دلیل رعایت برخی نکات کلیدی می تواند در بهبود رتبه به سایت شما کمک کند.
1. اول موبایل
امروزه بیشترین میزان کاربران گوگل، صاحبان تلفن های همراه هستند. بیشترین افرادی که وارد سایت شما می شوند و در گوگل جستجو می کنند همگی دارندگان موبایل هستند و در رتبه های بعدی صاحبان کامپیوتر های دسکتاپ و … قرار دارند. از این رو بهینه سازی سایت برای موبایل باید در اولویت کار شما باشد.
در غیراینصورت ترافیک بسیاری را از دست می دهید. برای اطلاع از مناسب بودن وب سایت خود و سازگاری با موبایل، باید وارد حساب گوگل سرچ کنسول شده و گزارش سایت خود برای قابلیت استفاده موبایل را مشاهده نمایید.
2. کسب و کار خود را لیست کنید
پروفایل کسب و کار گوگل یا Google Business Profile که در گذشته به نام Google for My Business شناخته می شد، فهرستی رایگان است که می توانید از آن استفاده کنید. اگر در این بخش ثبت نام کنید، پروفایل کسب و کار شما در نقشه گوگل، نتایج گوگل و همچنین گوگل شاپ نشان داده می شود. پس فرصت را از دست ندهید و اگر کسب و کار شما دارای یک مکان فیزیکی است، حتماً آن را در این بخش ثبت کنید تا از مزایای تبلیغات رایگان بهره مند شوید.
3. تجربه استفاده از صفحه را بهبود ببخشید
منظور از تجربه صفحه، مجموعه ای از معیار ها و سیگنال هاست که برای اندازه گیری و محاسبه واکنش کاربر از ورود به یک صفحه وب سایت طراحی شده اند. این معیار ها شامل موارد زیر هستند.
- سرعت بارگذاری صفحه
- میزان تعامل با کاربر
- سازگاری با موبایل
- HTTPS
- و …
برای آشنایی با ارتباط طراحی وب ریسپانسیو و سئو، این مقاله را بخوانید.
4. بهبود تجربه کاربری یا UX
گوگل همواره به ارائه یک تجربه کاربری مفید تاکید دارد. از همین رو، هر چه الگوریتم هوشمند تر می شود، وب سایت هایی که رابط کاربری بهتری دارند، امتیاز بهتری کسب می کنند. باید در نظر بگیرید که هدف از داشتن یک رابط کاربری خود، بهبود رضایت کاربرد و ایجاد وفاداری در مشتری است.
5. کلمه کلیدی را پیدا کنید
تحقیق در مورد کلمه کلیدی مناسب مهم است. انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای اینکه به گوگل بفهمانید سایت شما مناسب جستجوی کاربر است بسیار مهم می باشد. گوگل نیز در طی سال ها پیشرفت کرده و می تواند کلمه های ریشه ای، مترادف و … را درک کند.
6. بازاریابی محتوای جامع داشته باشید
طبق آمار، جلب توجه مخاطبان هر سال نسبت به سال پیش دشوار می شود. حتماً می دانید که محتوا برای گوگل بسیار اهمیت دارد و یکی از فاکتور های رتبه بندی است. در نتیجه مهم است که آن را به درستی تولید کنید. تولید محتوای مفید چندان سخت نیست. اما دقت کنید که باید محتوایی تولید کنید که برای کاربر مفید، خواندن/دیدن آن لذت بخش و همچنین تخصصی و الهام گرفته باشد.
برای بازاریابی بهتر و جامع، بهتر است که انواع محتوا را با یکدیگر در صفحه ترکیب کنید. این انواع محتوا شامل موارد زیر می شود:
- متن
- تصاویر
- اینفوگرافیک
- فیلم و …
7. به سئوی صفحات توجه کنید
برای به حداکثر رساندن شانس خود در رتبه های برتر گوگل به کمک سئو کلاه سفید باید بهینه سازی صفحه سایت دقت کنید. اصول کلیدی که باید در این مورد به آنها توجه شود عبارتند از:
- عنوان صفحه
- هدر ها
- توضیحات متا
- متن جایگزین تصاویر (Alt)
- لینک سازی اصولی
- آدرس صفحه
- لینک های داخلی
8. لینک سازی اصولی و مرتبط
لینک سازی در سئو اهمیت دارد. در نتیجه همواره باید تلاش کنید تا بک لینک های خود را از سایت های مرتبط و مطمئن دریافت کنید. همچنین لینک سازی داخلی نیز باید کاملاً اصولی بوده و لینک های داده شده باید با صفحه مرتبط بوده و نیاز کاربر را برطرف سازند.
سئو کلاه سفید چه معایبی دارد؟
در واقع پاسخ این سوال این است که هیچ معایبی ندارد. وقتی شما کاری را به صورت قانونی و طبق شرایط و ضوابط انجام می دهید، نباید عواقب جدی هم برای شما داشته باشد. اما توجه داشته باشید که اگر در اجرای تکنیک های سئو کلاه سفید افراط کنید، گرفتن نتیجه کندتر می شود. در نهایت برای رعایت این تکنیک ها باید صبور باشید. اما رتبه ای که می گیرید، تا مدت ها باقی می ماند.
مطالب مرتبط: