×

سئو موبایل چیست

4.8/5 - (9 امتیاز)

با توجه به افزایش کاربران گوشی های هوشمند، سئو موبایل روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می کند. در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد جستجو ها از طریق تلفن های هوشمند انجام می شود. پیش بینی می شود در آینده ای نزدیک این مقدار به 80 درصد افزایش یابد.

گوگل از سال 2015 در رتبه بندی، برای دو نسخه دسکتاپ و موبایل سایت تفاوت قائل شده است. به همین دلیل ممکن است رتبه هایی که در صفحه نتایج مشاهده می کنید در دیوایس های مختلف تفاوت داشته باشند.

آموزش سئو موبایل

آموزش سئو موبایل

سئو موبایل به تازگی جایگاهی ویژه در رتبه بندی گوگل پیدا کرده و در آینده با پیشرفت چشمگیر گوشی های موبایل و صفحه نمایش های متفاوت، از اهمیت و جایگاه بیشتری برخوردار خواهد شد. اگر تصمیم به بهینه سازی و سئو سایت خود برای گوشی های هوشمند ندارید، باید بگوییم که به زودی در رتبه بندی سایتتان با مشکل مواجه خواهید شد. پس دست به کار شوید و همین حالا نسخه ریسپانسیو سایت خود را بررسی کنید.

الگوریتم های سئو موبایل

الگوریتم Mobile Friendly: گوگل برای سایت هایی که برای گوشی های هوشمند بهینه سازی شده اند، یک امتیاز مثبت در رتبه بندی در نظر می گیرد. اما امروزه، موتور سرچ گوگل رسما سایت هایی که برای موبایل بهینه نباشند را جریمه کرده، تاثیر بیشتری برای آن در رتبه بندی در نظر گرفته است.

الگوریتم Mobile First Index: تا پیش از معرفی این الگوریتم توسط Google، رتبه های صفحه نتایج در نسخه دسکتاپ یا تلفن همراه تفاوت داشتند. یعنی هنگامی که کاربر در نسخه دسکتاپ جستجو می کرد، گوگل بر اساس نسخه دسکتاپ صفحه نتایج را رتبه بندی می کرد. هنگامی که کاربر توسط تلفن هوشمند جستجو می کرد، سایت هایی که برای موبایل بهینه بودند در اولویت قرار می گرفتند.

گوگل برای اینکه ارزش بیشتری برای سایت هایی با صفحه نمایش بهینه شده درنظر بگیرد، با معرفی این الگوریتم دیگر نسخه دسکتاپ را در رتبه بندی درنظر نگرفت و در حال حاضر تنها به سئو موبایل سایت توجه می کند.

قالب رسپانسیو بهترین تکنیک سئو موبایل

طراحی سایت رسپانسیو برای گوگل بسیار اهمیت دارد. در این تکنیک، بوسیله CSS3، نحوه چینش و نمایش محتوا برای رزولوشن های متفاوت مشخص می شود. مانند یک مایع انعطاف پذیر که در هر ظرفی قرار بگیرد شکل آن را به خود خواهدگرفت. در طراحی قالب واکنش گرا یا رسپانسیو، کد های HTML تغییری نمی کنند و محتوای تکراری به وجود نمی آید.

توضیحات بیشتر در این خصوص را می توانید در مقاله طراحی وب رسپانسیو مشاهده کنید.

آنالیز نسخه موبایل سایت

آنالیز نسخه موبایل سایت

گوگل سرچ کنسول Test Mobile Friendly را برای بررسی سئوی دیوایس های هوشمند در اختیار وبمستر ها قرار داده است. این ابزار تا حد قابل توجهی اطلاعات ذر زمینه بهینه سازی سایت برای موبایل نیز ارائه می دهد. به عنوان مثال اگر دو کلید فاصله کمی با هم داشته یا از سطح انگشت کاربر کوچکتر باشند، برای شما مشخص می شوند. علاوه بر این ویژگی های دیگری همچون اندازه فونت، فضای خالی در صفحه و .. را بررسی خواهد کرد.

سرعت لود سایت در موبایل

به دلیل مسائل مربوط به سخت افزار و اتصال، سرعت صفحه برای کاربران تلفن همراه بسیار مهم تر از کاربران دسکتاپ است. می توانید با فشرده سازی حجم تصاویر و استفاده از کش مرورگر دستگاه سرعت سایتتان را افزایش دهید. جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله تاثیر سرعت سایت بر سئو را مطالعه کنید.

فضای صفحه نمایش Mobile

طراحی سایت برای صفحه نمایش های کوچک تر، نسبت به نسخه دسکتاپ کمی متفاوت است. در صفحه نمایش های کوچک فضا اهمیت بیشتری پیدا می کند. به عنوان مثال در نسخه دسکتاپ از فضای بالای صفحه یا Above The Fold استفاده می شود.

بهتر است دکمه های سایت خود را در اندازه ای به کار ببرید که استفاده آن برای هر نوع کاربر ( سطح انگشت بزرگ یا کوچک ) راحت باشد. همچنین دکمه ها نباید در مسیر اسکرول قرار بگیرند.

استفاده از pop-up در نسخه موبایل

استفاده از پاپ آپ می تواند منجر به منصرف شدن کاربر و بستن صفحه بخصوص در فضای کوچک و شلوغ صفحه تلفن همراه شود. به همین دلیل امکان اینکه Bounce Rate سایت را افزایش دهد و در نتیجه تاثیر منفی بر سئو داشته باشد، بالا است.

تفاوت رتبه سئو موبایل با سئو دسکتاپ

تفاوت رتبه سئو موبایل با سئو دسکتاپ

علیرغم شباهت بالا در اصول اولیه سئوی وب و موبایل، به دلیل تفاوت هایی که وجود دارد لازم است رویکرد متفاوتی برای بهینه سازی هر یک در نظر بگیرید. رتبه بندی و سئو Mobile به دلایل زیر در مقایسه با سئو Desktop متفاوت است:

  • با در نظر گرفتن سرعت سایت
  • در حال حاضر صفحات موبایل نسبت به نسخه های دسکتاپ تجربه بهتر و راحت تری در اختیار کاربر می گذارد
  • نسخه موبایل وبسایت شما CTR بالاتری نسبت به جستجوی ارگانیک رقیبان شما دارد.
  • تجربه نشان دادن است که UE و خوانایی در موبایل نسبت به دسکتاپ جذاب تر و در درسترس تر است.

با توجه به اینکه امروزه بیش از ۵۰ درصد مشتریان شما از طریق موبایل به جستجوی محصول، خدمات، پاسخ سوالاتشان و … می پردازند، اهمیت بهینه سازی سئو سایت برای موبایل اهمیت بیشتری پیدا می کند.

سوالات متداول

به منظور سئو سایت برای Mobile لازم است در ابتدا از طریق وبسایت google mobile friendly test اطمینان حاصل کنید که صفحات وبسایت شما در موبایل به درستی باز می شوند. در صورت مشاهده هر نوع مشکل در اسرع وقت از یک طراح وب درخواست کنید که مشکل را برای شما رفع نماید.
در نسخه موبایل، به دلیل فضای کوچک صفحه نمایش تاثیر منفی بر سئو داشته و بانس ریت سایت را افزایش می دهد. برای پیشگیری از این مشکل در نوشتن محتوا تا حد امکان عنوان، متن محتوا، آدرس URL و محتوای صفحه را ( ضمن حفظ کیفیت ) کوتاه کنید تا صفحه زیاد از حد شلوغ نباشد.