سئو و بهینه سازی وبسایت تنها محدود به کلمه کلیدی و تولید محتوا نیست. یکی از مواردی که در بهبود وضعیت سایت مهم و تاثیرگذار است، سئو آدرس سایت یا همان سئو URL می باشد. زیرا گوگل همواره در مورد اهمیت استفاده از URL های ساده و البته مفید، تاکید می کند. اما نکته اینجاست که چگونه اینکار را باید انجام دهیم و اینکه اصلاً آدرس سایت چه تاثیری در سئو دارد؟
در ادامه این مقاله به صورت قدم به قدم برای ایجاد یک URL بهینه شده نکات مهمی را توضیح خواهیم داد. توجه داشته باشید که ساخت URL برای سئو علم موشکی نیاز ندارد و کار پیچیده ای نیست.
سئوی URL چیست؟
سئو URL به عمل بهینه سازی آدرس سایت بر اساس بهترین روش های بهینه سازی موتورهای جستجو می گویند. این روش های برتر شامل ساخت معماری اصولی سایت، استفاده از خط فاصله بین کلمات و انتخاب کلمه مناسب و برخی دیگر از فعالیت ها برای توصیف دقیق صفحه می باشند.
چگونه یک آدرس سایت سئو شده و کوتاه بسازیم؟
اگر کلمه کلیدی خود را انتخاب کرده اید و محتوایی در رابطه با آن ایجاد کرده اید، از همین جا به مرحله 5 بروید. اما اگر هنوز هیچ کاری انجام نداده اید (حتی انتخاب کلمه کلیدی)، تمام مراحل را از اول و به ترتیب دنبال کنید.
1. حذف کاراکتر های خاص
آیا تا به حال در URL ها، بک اسلش ( \ ) یا براکت مربع ( [ ] ) دیده اید؟
به احتمال خیلی زیاد پاسخ شما، نه هست. زیرا این کاراکتر ها برای استفاده در آدرس سایت، امن نیستند. در نتیجه همه از آنها صرف نظر می کنند. اما بهترین روش برای بهبود سئو آدرس سایت، حذف کاراکتر های خاص مانند کاما، دو نقطه، نقطه ویرگول و … است. طبق گفته های جان مولر از گوگل، باید از استفاده این کاراکتر ها، اجتناب کنید تا به ساده نگه داشتن URL شما کمک کند.
2. اعداد را حذف کنید
بهتر است از اعداد در عنوان سایت برای جذب کاربر استفاده کنید. همچنین فرض کنید عنوان سایت شما “4 نکته مهم در مورد سئو URL است” باشد. اگر روزی مقاله را آپدیت کنید و نکته پنجم را به آن اضافه کنید، به راحتی می توانید عنوان سایت را تغییر دهید. اما تغییر URL برای سئو یک صفحه مناسب نیست. به این ترتیب بهتر است از به کار بردن اعداد اجتناب کنید.
3. اطلاعات اضافی را حذف کنید
یکی از اصول سئو URL سایت، ساده کردن آدرس تا حد امکان است. حتی اگر شما URL طولانی نیز داشته باشید، آنها اغلب در نتایج گوگل، کوتاه می شوند. بنابراین بهتر است هر اطلاعاتی که نیاز نیست را حذف کنید. فراموش نکنید که منظور کوتاه کردن زیاد و ناخوانا کردن آدرس نیست.
4. استفاده از کلمه کلیدی
توجه داشته باشید که ممکن است شما در عنوان یا متا سایت، از چندین کلمه کلیدی مترادف با یکدیگر استفاده کنید. اما نمی توان از همه آنها در URL استفاده کنید. در نتیجه بهتر است به دنبال مناسب ترین کلمه کلیدی گشته و آن را در آدرس استفاده کنید.
5. اصلاح کلمه کلیدی
استفاده از یک کلمه کلیدی برای کوتاه بودن آدرس سایت و سئو آن، اغلب منطقی است. اما همیشه اینطور نیست. گاهی اوقات متوجه خواهید شد که استفاده از کلمه مورد نظر، آدرس را فاقد قابلیت توصیفی از صفحه می کند. راه حل ساده برای حل این مشکل، اضافه کردن کلمات مرتبط در زمینه موضوع صفحه است.
6. سعی کنید خوانا باشد (اختیاری)
اگر دقت کرده باشید، برخی از URL ها نسبت به بقیه، قابل هضم تر و خواناترند. به عنوان پیشنهاد می توانید برای سئو آدرس سایت، کلمات را با اضافه کردن حروف ربط یا جمع، قابل خواندن کنید.
7. از حروف کوچک استفاده کنید
اگر وب سرورها با URL های نوشته شده با حروف کوچک و بزرگ انگلیسی به صورت یکسان برخورد می کنند. اما این مورد همیشگی نیست. از نظر فنی همه چیز بعد از دامنه سایت، در URL به حروف بزرگ و کوچک حساس است. به همین دلیل برخی از وب سرور ها درمواجه به آنها رفتار متفاوتی دارند.
بنابراین برای جلوگیری از انتشار محتوای تکراری، بهتر از همواره از حروف کوچک در آدرس سایت استفاده کنید. البته اگر از وردپرس استفاده می کنید، نیاز به حساسیت در این زمینه ندارید. زیرا به صورت خودکار URL ها کوچک می شوند.
8. فاصله ها را با خط تیره جایگزین کنید
دقت کنید که برای سئو URL سایت، نمی توان از فاصله (Space) استفاده کرد. زیرا مرورگرها آنها را با “20%” جایگزین می کنند. به این ترتیب بهترین کار این است که از خط تیره (-) به جای فاصله استفاده کنید. اما آیا می توان از زیر خط (_) یا همان آندرلاین استفاده کرد؟ گوگل در سال 2016 گفت که از نظر آنها تفاوتی ندارد که از کدام یکی استفاده می کنید.
اما چون مردم بیشتر با (-) آشنا هستند، به همین دلیل استفاده از آن منطقی تر می باشد. همچنین گوگل نیز این عمل را پیشنهاد داده است.
URL ها چه تاثیری در سئو می گذارند؟
با توجه به اینکه موارد گفته شده در این مقاله در مورد سئو URL سایت هستند. سوال اصلی اینجاست که آدرس سایت چه تاثیری در سئو وبسایت شما دارد؟
یک تصور غلط در مورد URL ها وجود دارد که می گوید آنها در رتبه بندی گوگل تاثیر گذارند. توجه داشته باشید که آدرس ها قرار نیست جایگاه شما در رتبه بندی را بهبود یا خراب کنند. یک URL بد و بهینه نشده، شما را در صفحه 600 نتایج گوگل قرار نمی دهد. در واقع گوگل، هنگام رتبه بندی، توجه کمی به آدرس سایت می کند.
نکته مهم این است که کاربران چگونه با سایت شما درگیر می شوند. یک URL ضعیف می تواند کاربران را از کلیک کردن روی سایت بازدارند. به طور کل، URL ها می توانند بر سئو تاثیر گذار باشند اما عمدتاً از روش که روی کاربر تاثیر می گذارد. در نهایت بهترین کار این است که برای سئو آدرس سایت خود، آنرا خوانا و کاربرد پسند کنید.