×

تگ کنونیکال Canonical چیست؟

5/5 - (2 امتیاز)

در این مقاله از سرچ لند، سعی داریم تا از محتوای تکراری گرفته تا نحوه انتخاب صفحات کنونیکال شما توسط گوگل به تمام سوالات مهم در مورد آدرس های کنونیکال پاسخ دهیم. عبارت تگ کنونیکال (Canonical Tag) بیشتر در بخث های مربوط به سئو مطرح می شود. شاید در نگاه اول برای شما ترسناک به نظر بیاید، مخصوصاً اگر در فضای سئو جدید و تازه کار باشید.

اما یک خبر خوب برای شما این است که با خواندن این راهنما، در مورد سوالاتی نظیر تگ کنونیکال چیست، چرا اهمیت دارد، چگونه استفاده می شود و برخی جزئیات دیگر پاسخ خود دریافت می کنید.

تگ کنونیکال چیست

Canonical چیست؟

به چشم گوگل، تگ های کنونیکال اشاره های قوی به صفحه ای مشخص هستند. اما در نهایت این گوگل است که تصمیم می گیرد با توجه به دیگر سیگنال هایی که دریافت می کند، این تگ ها را رعایت کند یا خیر.

Canonical تگ در سال 2009 به عنوان یک تگ HTML استفاده شد تا به موتور های جستجو بگوید که کدام URL نسخه اصلی یک صفحه است. در واقع این تگ ها به گوگل می گویند که چه نوع صفحه ای باید برای کاربران ایندکس شود. این تگ، خودش یک تگ HTML است. اما امروزه استفاده از آن بیشتر مربوط به سئو شده است.

در کل دو راه ساده برای تعریف تغییرات Canonical وجود دارد:

  • اعلام شده توسط کاربر (User Declared Canonical): این استاندارد مشخص شده در تگ کانونیکال است.
  • اعلام شده توسط گوگل (Google Declared Canonial): اینگونه بیان می کند که گوگل انتخاب می کند که این نشانی را به عنوان کانونیکال بشناسد.

اگر به گوگل سرچ کنسول دسترسی دارید، می توانید از ابزار User Inspection برای مشاهده هر دو روش بالا استفاده کنید.

نحوه انتخاب url کنونیکال توسط گوگل

گوگل چگونه یک URL کنونیکال را انتخاب می کند

زمانی که گوگل یک صفحه را کراول و ایندکس می کند، محتوای اصلی صفحه را بررسی می کند (محتوا، صرفاً محتوای نوشته شده نیست). در این بین، احتمالاً گوگل صفحه های مشابهی را پیدا خواهد کرد. در نتیجه صفحه ای را که احساس کند بهترین نمایش و گزینه برای موضوع مشخص شده بوده و برای کاربر مفید است را به عنوان صفحه مورد قبول انتخاب می کند.

همانطور که در بالا اشاره کردیم، گوگل این تگ را به عنوان یک دستورالعمل نمی بیند. زیرا سیگنال های دیگری نیز در این بین تاثیرگذارند. لینک های داخلی و لینک های خارجی تنها چند مورد از عوامل اضافی هستند که گوگل آنها را در کنار تگ Canonical در نظر می گیرد.

تگ کنونیکال چه تاثیر مثبتی روی سئو دارد

تگ های Canonical برای سایت هایی که دارای تعداد زیادی صفحه ضروری هستند بسیار مهم اند. این تگ ها به چند دلیل اهمیت دارند:

1. شما تگ Canonical را انتخاب می کنید: در واقع استفاده از تگ کنونیکال، فرصتی است که می توانید بهترین نسخه از یک موضوع را در بین صفحات مشابه برای گوگل مشخص کنید تا به کاربر نشان دهد.

2. محتوای تکراری: محتوای تکراری یکی از حوزه هایی است که در ظاهر ساده به نظر می رسد، اما انتخاب نسخه مناسب می تواند پیچیده باشد.

3. گوگل از کنونیکال به عنوان یک منبع استفاده می کند: به این صورت که برای تعیین محتوا و کیفیت یک صفحه از استاندارد های Canonical استفاده می کند.

4. به Crawl Budget کمک می کند: احتمالاً در مورد “بودجه خزیدن” شنیده اید. اگر انتخاب تگ کنونیکال به درستی انجام شود، می تواند به کاهش بار بودجه خزیدن کمک کند. زیرا گوگل صفحات مورد قبول و انتخاب شده را بیشتر از دیگر صفحات می خزد.

5. سیگنال های لینک ها را یکپارچه می کند: به این معنی که انتخاب یک صفحه سبب می شود تا موتور های جستجو اطلاعات و اعتبار صفحات دیگر را جمع آوری کرده و آنها را در یک URL واحد اضافه کنند. در نتیجه ارزش و اعتبار آن نیز افزایش پیدا می کند.

تاثیر تگ کنونیکال بر سئو

روش استفاده از تگ Canonical

گوگل به تگ هایی که در بدنه کد ها قرار دارند توجه نمی کند. از این رو تک کنونیکال بایستی در قسمت Head صفحه قرار داده شود. اهمیت این موضوع به مسائل امنیتی سایت بر می گردد. دلیل آن نیز امکان ویرایش کد در بدنه سایت برای کاربران در طراحی برخی از وبسایت ها می باشد.

بیشتر بخوانید: راهکارهای افزایش امنیت سایت وردپرسی

بنابراین چنانچه تگ Canonical در بدنه سابت عمل کند، کاربران می توانند به واسطه آن به وبسایت شما آسیب وارد کنند. اما روش کلی استفاده از این تگ برای کانونی ساختن صفحه مورد نظر شما با استفاده از کد زیر می باشد:

</ “link rel=”canonical” href=”http://example.com/”>

برای استفاده از این تگ مراحل زیر را طی کنید:

  1. لینک صفحه مورد نظر را وارد کنید.
  2. کد rel=”canonical” را وارد کنید.
  3. پس از وارد کردن href، آدرس صفحه جدید را وارد کنید.

نکات مهمی که هنگام استفاده از Canonical Tag باید بدانید:

این تگ می‌تواند  (self-referential) یا اصطلاحا خود ارجاعی باشد. بنابراین بهتر است آن را در صفحاتی که برای شما مهمتر هستند و الویت دارند استفاده کنید. مثالا اگر سه آدرس A، B و C دارای محتوای شبیه به هم هستند، یک صفحه را به عنوان صفحه مهمتر یا ارجح در نظر بگیرید. سپس تگ کنونیکال را در این صفحه به کار ببرید.

همچنین از این از تگ در صفحه اصلی وب‌ سایت خود نیز استفاده کنید. زیرا یکی از مشکلات اصلی و متداول اکثر سایت ها، وجود محتوای تکراری در هوم پیج می باشد. بنابراین کاربران براحتی می توانند با آدرس های مختلف به هوم پیج وبسایت شما هدایت شوند. به منظور اجتناب از محتوای تکراری و مشکلات متقاعب آن که موجب کاهش رتبه سایت نیز خواهد شد، از تگ کنونیکال استفاده کنید.

از طرفی با توجه به اینکه گوگل یا سایر موتورهای سرچ ممکن است تگ کنونیکال حاوی سینگال های نا مفهوم را در نظر نگیرند، از ارسال سینگال های مبهم و درهم بر هم خودداری کنید. علی الخصوص از ریدایرکت کردن این قبیل صفحات حتما خودداری کنید. زیرا تشخیص صفحه مهم تر از دید شما برای موتور جستجو بسیار سخت خواهد شد و ممکن است آن را با خطاهایی مواجه سازد.

روش استفاده از تگ Canonical در وردپرس 

روش تنظیم تگ Canonical در وردپرس 

یکی از ساده ترین راهکارهای اضافه کردن تگ کنونیکال در وردپرس در دسترس شماست. برای تنظیم آن در سامانه مدیریت محتوای وردپرس تنها کافی است که افزونه Yoast SEO را نصب نمائید. بدین صورت تگ های متعارف خود مرجع به صورت خودکار در دسترس شما خواهند بود. در قسمت «پیشرفته» موجود در هر بخش می توانید در هر پست یا صفحه از تگ کنونیکال استفاده کنید.

برای اجرای تگ کنونیکال از طریق ابزار افزونه Yoast کافی است به بخش Advanced در این افزونه بروید. سپس در بخش Canonical URL آدرسی به جز URL صفحه ای که در آن هستید را وارد نمایید.

حتما بخوانید: مزایا و معایب سایت سازها

سوالات متداول

بله در مواردی نظیر زمان هایی که چند وبسایت دارید و مطالب آنها تکراری و مشابه به هم هستند میتوان از این تگ استفاده کرد. در این مواقع می توانید کلیه وبسایت های خود را به خوبی مدیریت کنید و قدرت رتبه بندی سایت مورد نظر خود را تعیین و تنها بر روی یکی از سایت های خود متمرکز کنید.
بله، برخی شبکه های اجتماعی علی الخصوص فیسبوک و توییتر بخوبی با این تگ سازگار هستند. بطوریکه اگر URLی به شکل کنونیکال را در این شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید، اطلاعات مربوط به آن URL و جزئیات را نیز به نمایش خواهد گذاشت.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

headset مشاوره رایگان