ابتدا باید به یک نکته ای اشاره کنیم که در واقع تعداد کلمات، از فاکتور های افزایش رتبه در گوگل نیست. اما چرا تعداد کلمات متن برای سئو سایت مهم است؟ در این مقاله علاوه بر پاسخ به این سوال، مشخص میکنیم که کِی، کجا و چه تعداد کلمه در سئو متن اهمیت دارد.
ممکن است تابحال با کارشناسان دیجیتال مارکتینگ برخورد کرده باشید که راهنمایی هایی در رابطه با اهمیت تعداد کلمات در سئو و بهبود جایگاه در رتبه بندی گوگل به شما داده باشند. همانطور که گفتیم بحث های متعددی در این باره وجود دارد، اما ما در این مقاله میخواهیم به طور مفصل راجع به آن صحبت کنیم.
آیا تعداد کلمات یک عامل رتبه بندی محسوب میشود؟
جان میلر از کارمندان گوگل تایید کرده که شمارش کلمات (Word Count) متن از فاکتورهای رتبه بندی برای الگوریتم های جستجو نمیباشد. او همچنین توضیح داد که اضافه کردن کورکورانه متن به صفحه، کیفیت آن را بالاتر نمیبرد. الگوریتم های گوگل به جای مشاهده تعداد کلمات به کار رفته در متن، به دنبال محتوای مرتبط، تازه و با کیفیت هستند.
چرا محتوای بیشتر رتبه بالاتری دارد؟
علیرغم اینکه گوگل تایید کرده که تعداد کلمات متن سایت تاثیر مستقیمی در رتبه بندی سایت ندارد، همچنان میتوانید مقاله ها و ابزار های زیادی را پیدا کنید که تعداد کلمات طولانی تر در متن نوشته را پیشنهاد میکنند.
حالا شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چرا ابزار هایی مانند Yoast و Clearscope تعداد مشخصی از کلمات را پیشنهاد میدهند، اگر این مورد تاثیری در رتبه بندی ندارد.
چند دلیل وجود دارد که تعداد کلمات بیشتر در متن سایت میتواند به طور غیرمستقیم، سبب افزایش رتبه گردد. نوشتن محتوای طولانی تر به الگوریتم گوگل کمک میکند تا بهتر موضوع مقاله شما را تشخیص داده و بفهمد که این صفحه در مورد چیست.
این نکته را فراموش نکنید که اگر متنی که مینویسید، به طور کامل و جامع موضوع مورد نظر شما را پوشش دهد، گوگل شما را به عنوان یک مرجع تشخیص میدهد. در نتیجه در نوشته خود میتوانید از کلمات کلیدی بلند تر (Long Tail Keyword) نیز برای رتبه بندی بهتر استفاده کنید.
در صورتی که نیاز به خدمات مشاوره سئو سایت دارید، همین حالا با ما تماس بگیرید.
تعیین تعداد کلمات متن در سایت
باید این مساله را روشن کنیم که هیچ قاعده کلی برای اینکه بفهمید چه تعداد کلمه باید در مقاله خود داشته باشید تا در سئو بهتر دیده شوید، وجود ندارد. در عوض میتوانید به تحقیقات خود درباره کلمات کلیدی مورد نظر، رقابت در موضوع و کارهایی که در گذشته در مورد موضوع مورد نظر انجام دادهاید نگاهی بیندازید تا بهترین محدوده کلمات برای محتوای خود را پیدا کنید.
استراتژی کلمات کلیدی
احتمال دارد شما محتوای جدید خود را با یک کلمه کلیدی مورد نظرتان کنید. اما طبق تحقیقاتی که کارشناسان Ahref انجام دادهاند، محتوایی که کلمات بیشتری داشته و طولانی تر باشد، راحت تر در رتبه بندی های بالا قرار میگیرد.
همچنین میتوانید این محتوای طولانی را برای چندین کلمه کلیدی بهینه سازی کنید. به این معنی که میتوانید موضوع مورد نظر خود را از زوایای مختلفی پوشش بدهید. نوشته های طولانی تر علاوه بر اینکه به شما اجازه میدهند تا صفحه را برای کلمات کلیدی بیشتری بهینه کنید، با رقابت کمتر میتوانند نرخ تبدیل بالاتری نیز داشته باشند.
به عنوان مثال، انواع کلمات کلیدی بلند (Long Tail Keyword) برای “دانلود گوگل کروم”، شامل دانلود گوگل کروم برای مک و دانلود گوگل کروم برای ویندوز میشود.
بنابراین اگر کلمات کلیدی طولانی تری که میخواهید هدف قرار دهید، شناسایی کنید میتوانید کلمات مفید متن را افزایش داده و نیاز طیف وسیعی از کاربران را برآورده سازید.
رقبا رو چک کنید
میتوانید از تعداد کلمات و شمارش آنها در متن به عنوان یک معیار سنجش و مقایسه بین فعالیت های خود و رقبا استفاده کنید. همانطور که قبل تر هم اشاره کردیم بسیاری از ابزارهای کلمات کلیدی و بهینه سازی محتوا، تعداد کلمات مورد نیاز برای محتوا و رتبه بندی بهتر بر اساس کلمه کلیدی مورد نظر را پیشنهاد میدهند. اگر هم نمیدانید که مقالهی شما چقدر باید کلمه داشته باشد تا رتبه خوبی بگیرد، بهترین راهکار نگاه کردن به مقالهی رقبا و طول محتوای آنها است.
توجه به قصد جستجو
علاوه بر اینکه همیشه باید حواستان به رقبا و عملکرد آنها باشد. باید به این نکته نیز توجه کنید که هدف جستجوی کاربر با این کلمه کلیدی چیست. درک هدف جستجو، به شما کمک میکند تا محتوایی مفید و مرتبط را برای کاربر ایجاد کنید.
در واقع به این فکر کنید که کاربر زمانی که کلمه کلیدی را در سرچ بار، جستجو میکند، به دنبال چه نتایجی میگردد. در نتیجه با ایجاد محتوای مناسب، میتوانید مقاله ای جامع و مفید برای کاربر بنویسید.
مرور عملکرد های قبلی
در نهایت شما میتوانید به عملکرد های قبلی خود نگاهی کنید تا بفهمید که چه طول محتوایی برای سئو سایت شما و موضوعتان مناسب است. سعی کنید عملکرد ها را به طور منظم چک کرده و ببینید آیا تغییری در روند و رتبه ایجاد شده یا نه.
در این مرحله متوجه میشوید که آیا این تعداد کلمه در متن سایت برای شما مفید بوده یا نه. یا مقاله های کوتاه تری که دارید چرا رتبه بهتری نمیگیرند. در این حالت به قسمت استراتژی کلمات کلیدی برگردید و سعی کنید با اضافه کردن کلمات مرتبط با موضوع، محتوا را کامل تر و طولانی تر کنید.
البته به این نکته نیز توجه کنید که طولانی تر کردن محتوا نشان دهنده بهتر بودن آن نیست. صرفا مقاله باید برای کاربر مفید باشد. اگر میتوان آن را کامل تر کرد، چه بهتر ادامه دهید تا تبدیل به یک مرجع در موضوع منتخب خود شوید.
چرا تعداد کلمات متن در سئو مهم است؟
حتما دیگر این نکته را میدانید که سئو به سادگی مشخص کردن تعدادی کلمه کلیدی و یک متن طولانی نیست. در واقع شما باید مخاطب هر کلمه کلیدی را درک کرده و متنی بنویسید که نیاز او را برطرف سازد.
تعداد کلمات متن در سئو سایت عاملی نیست که سطح محتوای شما را بالا ببرد. اما میتواند سبب این شود تا محتوایی تولید کنید که مرتبط با کلمه کلیدی بوده و برای کاربر مفید باشد.
در نهایت سعی کنید از توصیه ها و نکات گفته شده در این مقاله در رابطه با اهمیت تعداد کلمات در سئو استفاده شود تا محتوایی بهینه برای مخاطب تهیه کنید. اما فراموش نکنید که تمامی کلمات به کار رفته در محتوا باید برای کاربر ارزش داشته باشد. نه این که صرفاً برای افزایش طول محتوای سایت مطلب طولانی بنویسید. در اینصورت احتمال خسته شدن کاربر وجود داشته و ممکن است سایت شما را ترک کند.