بک لینک (Backlink) ها، لینک هایی در سایت هستند که به وب سایت های دیگری اشاره می کنند. از دیگر اسامی Backlink، می توان از لینک خارجی و لینک ورودی نیز نام برد. موتور های جستجو مانند گوگل و … نیز به این لینک ها، به عنوان یک رای اعتماد از طرف وبسایت لینک دهنده نگاه می کنند. در واقع وقتی یک سایت، به سایتی دیگر لینک می دهد، اساساً دارد سایت دوم را تضمین می کند.
به همین دلیل است که اغلب می بینید سایت هایی که بک لینک های زیادی از منابع معتبر و مرتبط با خود دارند، رتبه بهتری در نتایج گوگل کسب کرده اند.
چرا بک لینک برای سئو مهم است؟
لینک های خارجی تاثیرات زیادی در سئو و رتبه سایت ما می گذارند. اگر که این لینک دهی به درستی انجام شود می تواند برای رتبه بندی سایت بسیار مفید باشد. مزایای بک لینک در سئو عبارتند از:
- بهبود و افزایش رتبه سایت در گوگل
- افزایش اعتبار سایت
- کمک به گوگل برای پیدا کردن صفحات جدید
- افزایش ترافیک سایت
بهبود رتبه سایت
یکی از سیگنال های مهم برای رتبه بندی را می توان لینک های خارجی نام برد. توجه داشته باشید که گوگل به بک لینک ها به عنوان رای محبوبیت یک سایت یا یک صفحه نگاه می کند. در واقع می توان اینگونه گفت که ارتباط قوی بین سایت هایی با Backlink های با کیفیت و رتبه های بالا وجود دارد.
اما دقت کنید که می توانید تعداد زیادی از این لینک ها را از سایت های اسپم و با کیفیت پایین بگیرید. ولی ارزش آنها به اندازه چند لینک خارجی از سایت های مرتبط و با کیفیت نمی باشد.
پیدا کردن صفحات جدید
بک لینک ها به گوگل کمک می کنند تا محتوای سایت را راحت تر پیدا کند. زمانی که گوگل به یک لینک خارجی برخورد می کند. آن لینک را کراول می کند و تمام لینک های داخل آن را نیز پیدا می کند. به این ترتیب برای بهبود وضعیت سایت خود، بهتر است، از یک استراتژی لینک سازی داخلی استفاده کنید.
با داشتن یک استراتژی لینک دهی داخلی صحیح، صفحات مرتبط به یکدیگر هدایت می شوند. از این رو وقتی گوگل از لینک خارجی وارد سایت شما می شود، به تمام صفحات لینک داده شده در این صفحه می خزد (کراول)، در نتیجه آنها ایندکس شده و این باعث دیده شدن بیشتر صفحات شما می شود.
افزایش ترافیک ورودی سایت
منظور این است که ترافیک سایت شما، از طریق ورود افرادی از سایت دیگر افزایش پیدا می کند، بدون اینکه نام را در گوگل جستجو کرده باشد. به این نوع ترافیک، ترافیک ارجاعی یا Referral Traffic می گویند. زیرا کاربران از طریق یک منبع دیگر به سایت شما ارجاع داده شده اند. اما این نوع ترافیک مزایایی نیز دارد که عبارتند از:
- افزایش ساخته شدن برند
- معرفی به مخاطبان جدید
- بهبود قدرت و کیفیت بک لینک
در نهایت ترافیک رفرال موجب می شود تا کاربران علاقه مند به محصولات یا خدمات شما از یک سایت دیگر وارد وب سایت شما شده، و تبدیل به مشتریان جدید گردند.
لینک داخلی با لینک خارجی چه تفاوتی دارد؟
برای سئوی سایت، یکی از مهمترین بخش ها، لنیک سازی خارجی است. هرچه کیفیت لینک های خارجی گرفته شده بهتر باشد و سایت مبدا مرتبط تر باشد، بیشتر بر میزان رتبه بندی و بهبود جایگاه سایت شما تاثیر گذار است.
اما لینک داخلی به پیوندی گفته می شود که موجب جابجایی و هدایت کاربر از صفحه ای به صفحه ی دیگر یک دامنه می شود. این پیوند ها موجب مرور و گردش بهتر کاربر در سایت شما و مطالب مرتبط با یکدیگر می گردد. همچنین لینک های داخلی موجب شناخته بهتر گوگل از ساختار و شبکه لینک سازی سایت ما و در نهایت کراول بهتر سایت توسط گوگل می شود.
چند نوع لینک خارجی داریم؟
انواع بک لینک در سئو وجود دارد. درک انواع لینک های خارجی می تواند به شما کمک کند تا بهتر بتوانید یک استراتژی لینک سازی را ایجاد کنید.
لینک های فالو (Follow Links)
بک لینک های فالو، لینک هایی هستند که هیچگونه ویژگی خاصی و اضافه ای ندارند. به بیان دیگر، لینک های استاندارد هستند که به گوگل می گویند اعتبار این سایت را به وبسایتی که به آن لینک داده شده، منتقل کند.
لینک های نوفالو (NoFollow Links)
نوع دیگر، لینک های نوفالو هستند که به گوگل می گویند، اعتبار سایت منبع را منتقل نکند. در واقع این لینک ها مانند یک اشاره هستند. از این نوع لینک بیشتر در وبلاگ ها یا سایت هایی که محتوا آن توسط کاربر ایجاد می شود استفاده می کنند.
لینک های پولی
لینک های پولی از نامشان پیداست که چگونه ایجاد شده اند. اگر پولی بابت لینک خارجی، ارائه شده باشد، باید از ویژگی “rel=sponsored” استفاده کرد. این ویژگی به گوگل در شناسایی این نوع بک لینک تبلیغاتی کمک می کند.
لینک های UCG
پیوند هایی که توسط کاربر ایجاد شده باشند را UGC می نامند. به این ترتیب به گوگل گفته می شود که کدام پیوند توسط مشتری یا کاربر ایجاد شده است. به عنوان مثال می توان به لینک هایی که در انجمن ها و نظرات وبلاگ ها استفاده می شود اشاره کرد.
چطوری بک لینک طبیعی بگیریم؟
بک لینک طبیعی به پیوندی گفته میشه که به طور طبیعی ساخته و گرفته شده باشد. روش های مختلفی برای به دست آوردن این نوع از لینک های ورودی وجود دارد که به موارد متفاوتی همچون اعتبار دامنه، کیفیت محتوای ساخته شده، تعداد لینک های خروجی و … بستگی دارد. در ادامه بهترین روش های گرفتن لینک خارجی طبیعی را نام می بریم.
رپورتاژ آگهی
گرفتن رپورتاژ آگهی، به عنوان موثرترین و بهترین روش برای دریافت بک لینک طبیعی شناخته می شود. اما هنگام استفاده از این روش باید به نکاتی نیز توجه کنید که عبارتند از:
- پربازدید بودن سایت منبع
- مرتبط بودن موضوع سایت منبع با وب سایت شما
- دائمی بودن لینک داده شده
- ایجاد محتوای با کیفیت و دریافت لینک از آن محتوا
شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی به طور مستقیم در سئو تاثیر ندارند. اما اگر در این شبکه فعالیت داشته باشید و هنگام تولید محتوا در آنها از لینک های مرتبط با موضوع و صورت هدفمند برای سایت خود استفاده کنید، نتیجه آنرا پس از مدتی در افزایش رتبه و همچنین ورودی سایت خود مشاهده خواهید کرد.
تولید محتوای با کیفیت
همواره سعی کنید محتوای با کیفیت تولید کنید تا دیگران شما را به عنوان منبع خود انتخاب کنند. زیرا محتوای با کیفیت می تواند در رتبه بندی شما تاثیر مثبت گذاشته و همچنین موجب لینک سازی خارجی طبیعی گردد.
پست های مهمان
استفاده از پست های مهمان در سایت ها و لینک دهی به وب سایت خود نیز، می تواند یکی از راه ها باشد. وبلاگ ها سایت هایی هستند که پست های مهمان منتشر می کنند. یعنی کاربران در آنها تولید محتوا می کنند، اما همانطور که در بالا اشاره کردیم، لینک های این سایت ها معمولاً از نوع نوفالو (NoFollow) است.
انجمن ها
لینک سازی در انجمن های مختلف و در سایت های مرتبط نیز می تواند یکی از راه های موثر باشد. زیرا موجب ورود کاربران جدید به سایت شما و افزایش ترافیک می شود.