×

انتخاب کلمات کلیدی برای سئو

4.5/5 - (8 امتیاز)

برای اینکه کاربران بتوانند در نتایج سرچ گوگل مطالب مورد نظر خود را پیدا کنند، از عبارت ها و کلماتی استفاده می کنند که اگر با هدف وبسایت شما یکی باشد، موجب افزایش ترافیک وبسایت شما و بازدید از آن می شود. بنابراین انتخاب هوشمندانه کلمات کلیدی مناسب سئو مستقیما منجر به بهینه سازی وب سایت شما خواهد شد.

در واقع یک نویسنده باید مطالب را به نحوی بنویسد که کاربرانی که به دنبال موضوع آن مطلب هستند، بتوانند سریع و راحت به آن دسترسی پیدا کنند. اینجاست که کیوورد ها یا کلمات کلیدی اهمیت خود را نشان می دهند. زیرا بدون کلمات کلیدی مرتبط با موضوع مورد نظرتان، استراتژی محتوایی و بهبود رتبه وبسایت شما بدون نتیجه خواهد ماند.

کلمات کلیدی سئو به چه واژه هایی اطلاق می شوند؟

کلمات کلیدی مناسب سئو در حقیقت کلید واژه و عباراتی هستند که در متن شما وجود دارند. این کلمات به موتور های جست و جو این امکان را می دهند تا سایت را به کاربران معرفی کند. می توان گفت که اگر سایتی برای موتور های جست و جو بهینه سازی شده باشد، زبان کاربران را می شناسد و به بازدید کنندگان و مخاطبان این اجازه را می دهد تا از راه کلمات کلیدی وب سایت را پیدا کند. در واقع کلمات کلیدی یکی از اصلی ترین عنصر های سئو می باشند.

شما باید به این که کاربران بیشتر چه نوع خدمات و محصولاتی را جست و جو می کنند، آگاه باشید. اگر این مسئله را بدانید باعث می شود تا بتوانید سایت تان را در جهت بیشتر دیده شدن بهینه سازی کنید

تاثیر کلمه کلیدی در سئو

کلمات کلیدی مناسب و درست می تواند وب سایت شما را ذر بین سایر رقبا، مطرح کرده و مخاطب را بخود جذب کند. این کلمات نقش مهم و مستقیمی در افزایش ترافیک وبسایت شما، همچنین افزایش فروش آنلاین در وبسایت های فروشگاهی و در کل افزایش بازید از وب سایت شما خواهند داشت. استفاده درست ومفید از کلمات کلیدی سئو امری بسیار ضروری و مهم می باشد.

انتخاب کلمات کلیدی با معیارهای سئو

ممکن است تصور کنید که این کار ساده و یا کم اهمیت باشد. اما باید بگوییم که انتخاب کلمات کلیدی درست بسیار حیاتی است. حتی در لینک بیلدینگ نیز کلمات کلیدی هدف، نقش بسیار مهمی ایفا می نمایند و در نهایت موجب بهبود رتبه وبسایت شما در بین رقبا خواهند شد. زیرا همین عبارات و کلمات، می توانند ترافیک مورد نظرتان را به سمت وب سایت شما هدایت کنند.

در راه بهینه سازی سایت تان می توانید ابتدا فهرستی از مرتبط ترین کلمات کلیدی را تهیه کنید. در واقع می توان گفت که در بحث موفقیت یک کمپین بازاریابی، کلمات کلیدی و سئو بسیار موثر هستند و با هم ارتباط دارند. کلمات کلیدی یکی از اساسی ترین عناصر در موفقیت در هر زمینه از سئو می باشند. از این رو وقت بسیاری برای کلمات کلیدی سئو و مرتبط بودن آن ها صرف کنید تا ضرر نکنید. عموما بازاریابان تازه کار در زمینه سئو چنین اشتباهاتی در مورد بررسی کلمات کلیدی انجام می دهند:

  1. فقط یک بار در این مورد بررسی می کنند.
  2. کلمات کلیدی حیطه ی کاری خود را به روز رسانی نمی کنند و آن ها را توسعه نمی دهند.
  3. از کلمات کلیدی استفاده می کنند که بسیار رایج و عمومی هستند و در این صورت بدلیل رقابت بسیار روی این کلمات، نتیجه خوبی در رتبه بندی بسیار دشوار تر می شود.

تهیه لیست کلمات کلیدی

برای تهیه لیست کلمات کلیدی راهکارهای زیادی وجود دارد. یکی از آنها استفاده از ابزار Google Keyword Planner است. به این صورت که کلماتی که خیلی مهم و کاربردی هستند و با هدف شما همخوانی دارند انتخاب کرده، با استفاده از ابزار گوگل کیوورد پلنر آنها را بررسی نمائید. توجه کنید که تمامی کلمات منتخب شما بایستی حداقل 1000 بار در ماه جستجو شده باشند. سایر کلمات که کمتر جستجو شده اند و اضافی هستند را از لیست خود حذف کنید.

گاهی اوقات Google Keyword Planner کلماتی را به ما پیشنهاد می کند که بی معنی و بی استفاده است. دلیلی آن نیز عدم همخوانی کامل این ابزار با زبان فارسی است. پس این نوع کلمات را نادیده بگیرید.

ساخت لیست کلمات کلیدی با ابزار کیوورد پلنر

فرایند تحقیق و بررسی کلمات کلیدی باید مستمر و کار همیشگی یک بازاریاب باشد. کلمات کلیدی قدیمی تر باید به روز رسانی و دوباره ارزیابی شوند. کلمات کلیدی عمومی را می توان به کلمات کلیدی خاص تبدیل کرد که مخاطبان جدیدی را راهی سایت شما می کنند. اگر مخاطبانی همیشه از سایت شما دیدن می کنند و به عبارتی همیشه شما را دنبال می کنند، اهمیت بیشتری از تعداد زیاد مخاطبانی دارند که فقط یک بار از سایت شما دیدن می کنند.

تنوع در استفاده از کلمات کلیدی بحث بسیار مهمی می باشد و  اگر از کلمات کلیدی استفاده کنید که همه ی رقبا آن را بکار می گیرند در حقیقت نتوانسته اید خود را از دیگران متمایز کنید. باید بررسی کنید که چه کسانی از کلمات کلیدی شما استفاده می کنند و چگونه باید خود را از رقبا متمایز کنید.  محتوای خاص و جدیدی خلق کنید تا مخاطبان را جذب کند و پاسخگوی نیازهایشان باشد. همه ی این کار ها را با استفاده ی درست از کلمات کلیدی و انتخاب صحیح آن ها امکان پذیر می باشند.

انتخاب کلمات کلیدی با معیارهای سئو

به بیان ساده، کلماتی را انتخاب کنید که در جستجوهای گوگل استفاده بیشتری از آنها می شود. سپس با استفاده از آنها کلمات طولانی (Long tail Keyword) بسازید. این کار باعث می شود که این کلمات خاص تر و پر بیننده تر شوند که در موفقیت شما تاثیر بسزایی دارد.

دقت داشته باشید میزان استفاده از کلمات کلیدی در طول متن و متا باید بین 1و 2 % باشد. به هیچ عنوان از کلمات کلیدی تکراری استفاده نکنید. زیرا موتورهای جستجوگر این کار را نوعی فریب دادن می دانند که منجر به جریمه خواهد شد.

یکی از ابزار های مهم و کاربردی در زمینه تحقیق بر روی کلمات کلیدی ، ابزار پژوهش کلید واژه سایت KWFinder می باشد. با این ابزار شما می توانید بهترین و مرتبط ترین کلمات کلیدی را پیدا کرده که مزایای زیادی دارد شامل :

  1. تنوع کلمات کلیدی: این ابزار می تواند کلید واژه ی جست و جو شده و آمار مرتبط با آن را در اختیار شما قرار دهد. با این کار شما می توانید اگر کلمات کلیدی در حوزه ی کاری شما وجود دارد و بی خبرید، آن را پیدا کنید.
  2. آمار دقیق: این ابزار می تواند آمار دقیقی از تعداد جست و جو های هر کلمه در ماه، میزان محبوبیت و عمومیت کلمه و رقابت آن را به شما نشان دهد.

اکنون که بهترین کلمه ی کلیدی را برای سایت خود پیدا کردید، باید از آن ها بدرستی استفاده کنید تا نتیجه ی مورد نظر حاصل شود. از طرفی راهکار های سئو می گویند که باید کلمات کلیدی را در قسمتی از وب سایت استفاده شوند که جلب توجه بیشتری می کند. این قسمت ها از متن اصلی و عنوان تا آدرس سایت و متا تگ ها می توانند باشد. اگر سایتی به درستی سازمان دهی شده باشد ، باید بیش از 1000 کلمات کلیدی داشته باشد.

تعداد مناسب Keyword در محتوا

طبق آمارهای سال 2016، حدودا 90 درصد وبسایت های نتایج صفحه ی اول از این تعداد کلمه کلیدی استفاده کرده اند:

  • عنوان: 1 مرتبه
  • سرفصل: 1 مرتبه
  • متن اصلی: 2 الی 3 مرتبه
  • توضیحات اضافی متن: 1 مرتبه (این قسمت تاثیر چندانی در سئو ندارد)
  • توصیح و نام تصاویر: 1 مرتبه
  • متن جایگزین : 1 مرتبه
  • لینک وب سایت: 1 مرتبه

تقسیم بندی انواع کیوورد

دو دسته بندی کلی برای انواع کلمات کلیدی سئو وجود دارد که در ادامه به بررسی هر یک می پردازیم . این دو دسته شامل User Intent و Search Volume می شود که هر یک زیر مجموعه های مختص خود را دارا می باشند. در این دسته بندی های معیارهای تقسیم بندی بر اساس مفاهیم و عبارات مورد نظر کاربران است که در موتورهای جستجو مانند گوگل سرچ می کنند. همچنین به تعداد دفعات سرچ کلمات نیز وابسته است.

تقسیم‌بندی بر اساس User Intent

User Intent بیانگر قصد و هدف کاربر از جستجو در گوگل یا سایر موتورهای جستجو است. مثلا برخی کاربران برای پیدا کردن خبر مورد نظرشان و برخی دیگر برای یافتن یک محصول یا سرویس در وبسایت ها می گردند. اما به طور کلی همه کاربردان به دنبال سه هدف اصلی در اینترنت به جستجو می پردازند که در قالب چهار نوع کوئری زیر می باشد.

دسته بندی کلمات کلیدی بر اساس User Intent

  1. کلمات کلیدی Informational: برای کسب اطلاعات مورد نظر کاربران نظیر انواع آموزش ها، دریافت اطلاعات از پیش بینی آب و هوا و سایر اطلاعات به منظور افزایش دانش و اطلاعات کاربر در هر زمینه ای
  2. کلمات هدف Transactional: جستجوی این دسته از کلمات به منظور خرید یک محصول فیزیکی یا خدمات آنلاین می باشد. کوئری های جستجویی نظیر دانلود کتاب ها، خرید یک وسیله مثل لپ تاپ یا موبایل و …، سرویس اینترنت و … جزو کلمات کلیدی سئو معاملاتی یا Transactional می باشند.
  3. کلمات کلیدی Navigational: کاربران این نوع کلمات کلیدی را به منظور هدایت مستقیم به سمت یک وبسایت هدف که معمولا دامنه آن را نمی دانند استفاده می کنند. بعنوان مثال کوئری های جستجوی یوتیوب، آمازون، دیجی کالا و … در این موارد کاربر با کلیک روی اولین لینک حاصل از سرچ می تواند به هدف خود برسد.

Commercial نیز نوع دیگری از کلمات کلیدی است که زمانی که کاربر به دنبال پیدا کردن یک محصول خاص است، اما معمولا قصد خرید آن را ندارد، به کار می رود.

تقسیم‌بندی بر اساس Search volume

در این تقسیم بندی دیگر هدف و نیت کاربر معیار مورد نظر ما برای انتخاب کلمه کلیدی نیست. بلکه معیار مد نظرمان بر اساس Search Volume خواهد بود که خود، در سه دسته می باشد:

  1. کلمات کلیدی Head: کلمات کلیدی اصلی همان عبارت ها و کلمات کوتاه مهم و اصلی هستند که بیشترین سرچ در گوگل را به خود اختصاص می دهند. این کلمات شامل یک مفهموم کلی و دسته بندی خاص و جامعی هستند. بطور مثال کلمات لپ تاپ، طراحی سایت، موبایل، خودرو و … به دلیل جستجوی بسیار گسترده این نوع کلمات، رتبه گرفته در آنها بسیار دشوار است.
  2. کلمات کلیدی Middle Tail: شامل عبارت هایی که نتایج فیلتر شده و مشخص تری را نسبت به کلمات کلیدی اصلی نشان خواهند داد. کلمات میدل تیل نیز همچنان کلی تر هستند و معمولا توسط کاربرانی مورد استفاده قرار می گیرند که به دنبال پیشنهادهای ارائه شده از سمت موتورهای جستجو می باشند. بطور مثال، عبارتهایی نظیر: لپ تاپ مناسب بازی، خرید موبایل، تور ارزان و … که در آنها کاربر در هنگام جستجو ایده خاصی ندارد.
  3. Long Tail Keywords: این دسته از کلمات کلیدی شامل عبارت های طولانی تری هستند که کلید موفقیت وبسایت های پر بازدید نیز به شمار می روند. بطوریکه کلمات کلیدی Long Tail می تواند تا ۷۰ درصد ترافیک یک وبسایت را تحت پوشش خود قرار دهد. کلمات کلیدی طولانی از ترکیب سه الی چهار کلمه و یا بیشتر ساخته می شوند که بیانگر یک موضوع یا محصول یا سرویس خاص هستند. مثلا: رزرو هتل ارزان در کیش، دانلود اپلیکیشن دیجی کالا برای آیفون و مثال هایی از این دست که به نتیجه مشخصی می رسند.

کلمات کلیدی Long Tail
معرفی ۷ دسته کیوورد سئو مختص کارشناسان سئو

در دسته بندی های فوق کلمات کلیدی از منظر نگاه کاربرانی که در موتورهای جستجو به سرچ کلمات و مفاهیم مد نظر خود می پردازند، بررسی شدند. اما علاوه بر ذهنیت کاربران در هنگام جستجوهای اینترنتی، انتخاب کلمات کلیدی از دیدگاه کارشناسان تولید محتوا و سئوکاران نیز اهمیت دارد. زیرا این دسته از کلمات کلیدی می توانند جستجوی کاربران را به مسیر درست و مورد هدف صاحبین وبسایتها هدایت نمایند. در ادامه هفته نوع از کلمات کلیدی که بازاریابان محتوا باید آنها را بشناسند و به کار گیرند، معرفی می نمائیم.

۱. کلمات معرف بازار Market-Defining

به نزدیکترین و در عین حال رایج ترین عبارت هایی که در توضیح کسب و کار شما به ذهن مخاطب خطور می کند، کلمات کلیدی Market-defining یا معرف بازار می گویند. این کلمات کاملا عمومی و کلی هستند و رتبه گرفتن در آنها بسیار دشوار است. ولی در عین حال عبارتهایی حیاتی هستند که کسب و کار یا خدمات شما را به مخاطب معرفی می کنند.

سریعترین راهکار برای یافتن این کلمات این است که سوال هایی نظیر این را از خود بپرسید: چه کلماتی کسب و کار من را معرفی می کنند؟ مخاطب هدف با چه عبارتهایی کسب و کار من را به دیگران معرفی می کند؟ و …

برای فهم این مطلب تصور کنید که وب‌سایتی با محوریت فروش لوازم غواصی دارید. اگر قرار باشد از کلمات کلیدی معرف بازار یا Market-defining در محتوای وب‌سایت خود استفاده کنید، احتمالاً فهرستی مشابه موارد زیر را انتخاب می‌کنید:

کلمات کلیدی معرف بازار نقش حیاتی در سئوی داخلی سایت (On-page SEO) ایفا می نمایند. از این کلمات با تراکم مناسب در تمام صفحات وبسایت خود استفاده کنید.

۲. کلمات معرف مخاطب Customer-Defining

عبارت هایی که مشتریان یا مخاطبان شما خود را با آن معرفی خواهند کرد نیز بسیار پر استفاده هستند. مثلا از خود بپرسید مخاطب من خودش را با چه عنوانی توصیف می کند؟ یا دیگران مخاطبان من را چگونه معرفی می کنند؟ اهمیت این کلمات کلیدی نیز در یافتن و ارتباط گرفتن با مخاطبان اصلی مرتبط با کسب و کار شماست.

۳. کلمات معرف کالا Product-Defining

برای معرفی محصولات خود نیز نیازمند کلمات کلیدی معرف کالا یا اصطلاحا Product-Defining خواهید بود. این کلمات بطور دقیق باید مشخصات کالا شامل برند، نوع و مدل آن را نشان دهند. بطور مثال در وبسایت های فروشگاهی کامپیوتر و لپ تاپ لازم است در کنار نام دستگاه مورد نظر برند آن را نیز درج کنید. مثلا لپ تاپ Lenovo‌. کلمات کلیدی Product-Defining مخاطب را مستقیما به هدف می رسانند. پس دقت در انتخاب آنها و استفاده از آنها در محتواهای سایت و وبلاگ ها بسیار مهم است.

کلمات کلیدی سئو برای تولیدکنندگان محتوا

۴. کلمات کلیدی Industry Thought Leaders

این دسته از کلمات به افرادی که در زمینه فعالیت و کسب و کار شما معروف و صاحب نام است مرتبط می باشد. کلمات این دسته هیچ وقت قدیمی نمی شوند و یا نسخه جدید تری از آنها هیچ گاه وارد بازار نمی شود. بنابراین با اشاره تنها چند مورد مختصر به این نوع کلمات یا اسامی می توانید توجه کاربران را به سمت خود جلب نمائید.

یکی از راهکار های موثر واقع شدن کلمات کلیدی Industry Thought Leaders نیز مصاحبه یا گفتگو با اشخاص معروف و موفق در حیطه کسب و کار شماست.

۵. نام شرکت‌ها و کمپانی‌های رقیب Competing Company Names

کلمات کلیدی شامل نام شرکت های رقیب نیز همانند کلمات کلیدی شامل نام افراد موفق، بهتر است در وبلاگ های خبری و یا وبلاگ های شما مورد استفاده قرار گیرد. این کلمات به طور مستقیم برای سئو درون سایت شما کاربردی نخواهند بود.

۶. کلمات مرتبط و هم گروه Related Vertical

مجموعه کلماتی که به حیطه کاری شما مرتبط هستند اما دسته بندی مشخصی ندارند. این عبارت ها به مشتریان شما یا تولید کنندگان ارتباط دارند. استفاده از این دسته کلمات موجب می شود در خصوص کلمات مختلف با شکل های گوناگونی که همگی به یک مقصود نهایی ختم می شوند بتوانید ترافیک خوبی کسب نمائید. بطور خلاصه تر و در یک جمله: چیدن تخم مرغ ها در چند سبد مختلف که منجر به جذب مخاطبان با گروه های فکری مختلف در سطوح اطلاعاتی گوناگون می باشد.

۷. کلمات کلیدی متناسب با موقعیت جغرافیایی Geo Targeting

برای رتبه بندی وبسایت ها و رشد هرچه سریعتر کسب و کارها بهترین راه حل استفاده از کلمات کلیدی متناسب با موقعیت جغرافیایی است. این نوع کلمات بطور مستقیم ترافیک وبسایت شما را افزایش می دهند. همچنین کمک می نمایند تا مشتریان واقعی و مخاطبین هدف بیشتری از وبسایت شما دیدن کنند.

کلمات کلیدی مناسب سئو

استفاده مناسب از کلمات کلیدی در سئو

شما نباید از تنها یک صفحه برای کلمات کلیدی استفاده کنید و یا آن ها را در صفحات مشخصی استفاده کنید. پس با گروه بندی کلمات و سازماندهی درست آن ها می تواند نتیجه ی بهتری حاصل شود. می توانید از تقسیم کردن کلید واژه ها به گروه های کوچک استفاده  کنید که قابل مدیریت باشند و در حقیقت حجم کاری خود را نیز کم کرده اید.

مثلا اگر شما در حال مدیریت سایت آنلاینی باشید که فروشگاهی بر روی آن در حال اجرا باشد، شاید بخواهید گروه کلمات کلیدی مرتبط با “سگ ها” را ایجاد کنید و بعد گروهی برای “طوطی ها” بسازید. سپس باید کلمات کلیدی را به بخش بندی های کوچک تر تقسیم کنید که زیر گروه محسوب می شوند. و یا برای هر نوع محصول یک گروه کوچک بسازید. برای درست انجام دادن این کار باید این موارد را در نظر بگیرید:

  1. از کلمات کلیدی در عنوان صفحات استفاده کنید.
  2. از کلمات کلیدی در آدرس صفحه استفاده کنید.
  3. از کلمات کلیدی در متن استفاده کنید.
  4. در متا تگ به خصوص توضیحات متا از کلمات کلیدی استفاده کنید.
  5. در تصاویر و متن alt از کلمات کلیدی استفاده کنید.
  6. در لینک سازی از کلمات کلیدی استفاده کنید.

سخن پایانی

همواره درنظر داشته باشید هدف از سئو، تنها بهینه سازی سایت مطابق با الگوریتم های گوگل یا سایر موتورهای جستجو نیست. بلکه راهکاری برای تعامل هر چه بیشتر و هرچه بهتر با مشتریان و مخاطبین هدف می باشد. به همین دلیل در بحث تحقیق کلمات کلیدی هدف لازم است بتوانید از دیدگاه مخاطب به کسب و کار خود نگاه کنید. همواره تحقیق و جستجو کنید تا نتایج بهتری به دست آورید.

برچسب ها :

سوالات متداول

میزان و تعداد دفعات استفاده از عبارت های لانگ تیل در یک صفحه چندان مهم نیست. صفحات بسیاری دیده شده اند که تنها با یکبار استفاده از یک Lang Tail Keyword موفق به اخذ رتبه در مورد آن عبارت شده اند. در عوض استفاده از شکل های گوناگون کلمه کلیدی و تنوع دادن به آن به نحوی که گوگل متوجه آن شود اما موجب آزار مخاطب نگردد مهمتر است.
گوگل به صورت جداگانه به کلمات داخل یک عبارت توجه نمی کند. بلکه با ارتباط بین کلمات استفاده شده در Long Tail Keywords متوجه منظور و هدف مخاطب می گردد. همچنین از سوابق جستجوی کاربران در گذشته نیز برای نشان دادن صفحات مرتبط استفاده می کند. به همین دلیل نیازی نیست از کلمات کوتاه تری که در لانگ تیل وجود دارد نیز حتما در محتوای خود بصورت جداگانه استفاده کنید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *