گوگل الگوریتم های زیادی دارد که سایت ها را بر اساس آنها بررسی کرده و رتبه آنها را در نتایج جستجو تغییر می دهد. به تازگی گوگل الگوریتمی را معرفی کرده به نام الگوریتم Helpful Content یا محتوای مفید که یکی از مهمترین آپدیت های گوگل به شمار می رود. به گفته گوگل، این آپدیت تغییرات زیادی را در رتبه بندی سایت ها و نتایج جستجوی کاربران اعمال می کند.
آپدیت محتوای مفید گوگل
این بروزرسانی به سایت هایی که محتوای خود را برای انسان (کاربر) تولید می کنند، پاداش می دهد. اما معنی این جمله چیست؟ آپدیت محتوای مفید به گفته گوگل در موارد زیر خلاصه می شود:
- محتوا برای یک کاربر خاص تولید شده باشد
- قابل اعتماد و معتبر باشد
- ویژگی تخصصی داشته باشد
- بتواند نیاز و خواسته کاربر را برطرف سازد
آگاهی داشتن از موارد ذکر شده می تواند به صاحبان سایت ها در تولید محتوا کمک کند. زیرا تعریف گوگل از محتوای مفید با صاحبان وبسایت، متفاوت است.
الگوریتم Helpful Content چیست؟
در ادامه این مقاله تمام موارد و نکاتی که برای ارزیابی مفید بودن یک محتوا در آپدیت های قبلی یا الگوریتم های خاص به آنها اشاره کرده است. راهنمایی ها و نکاتی که گوگل در مورد محتوای مفید به آنها اشاره می کند به طور کلی به چهار بخش تقسیم می شوند که عبارتند از:
۱- برای یک مخاطب خاص تولید شده باشد
- آیا سایت شما دارای هدف خاصی است؟
- آیا شایت شما مخاطب خاص یا مورد نظری برای کسب و کار خود دارد که محتوای شما می تواند برایش مفید باشد؟
- آیا محتوای تولید شده، اول برای موتور های جستجو نوشته شده است، نه برای کاربر؟
- آیا محتوای زیادی در مورد موضوع های مختلف تولید می کنید، به این امید که بعضی از آنها رتبه خوبی در نتایج کسب کنند؟
- آیا برای تولید محتوای خود، از یک سیستم اتوماسیون استفاده می کنید؟
- آیا محتوای شما برای رفع نیاز کاربر و بازدید کننده سایت است یا اینکه صرفاً به صورت حدسی تولید شده تا شاید در مورد آن در گوگل جستجو شود؟
- آیا سعی می کنید تا محتوای خود را به تعداد خاصی از کلمات برسانید. چون شنیده اید که گوگل ترجیح می دهد تا محتوا دارای تعداد خاصی از کلمه باشد؟ (اصلاً تعداد کلمات اهمیت ندارد!)
- سعی کنید محصول خود را از دید کاربر نیز ارزیابی کنید.
۲- ویژگی های تخصصی داشته باشد
- آیا محتوای نوشته شده توسط فرد متخصص در آن حوزه یا فرد علاقه مند و مسلط به موضوع گردآوری شده است؟
- آیا محتوای گردآوری شده، نشان دهنده تخصص در موضوع یا تجربه کاربری مفید است؟
- آیا محتوا، اطلاعات خاصی را به کاربر می دهد که برای کسی واضح نیست؟
- اگر محتوا از یک منبع خارجی استفاده می کند، آیا از کپی کردن دوری کرده و اصالت و اطلاعات قابل توجهی را به آن اضافه می کند؟
- آیا محتوای منتشر شده، در مقایسه با سایز نتایج نشان داده شده در گوگل تفاوت دارد؟
- آیا صرفاً حرف دیگران را بدون هیچ ارزش افزوده ای کپی می کنید؟
- به کاربر نشان دهید که در مورد محصول ذکر شده، تخصص داشته و به صورت آگاهانه آن را بررسی کرده اید.
- براساس تجربیات اصلی خود، در مورد مزایا و معایب یک محصول توضیح دهید.
- سعی کنید تمامی ویژگی های طراحی و کارکردی محصول را توضیح دهید.
- اگر محصولی را بهتر از بقیه معرفی می کنید، حتما دلیل آن را نیز ذکر کنید.
۳- محتوای مفید قابل اعتماد و معتبر باشد
- اطلاعات داده شده در مقاله معتبر باشد
- آیا اطلاعات داده شده در محتوا، سبب جلب اعتماد کاربر می شود؟ آیا منبعی روشن در مورد آن ذکر شده است؟
- آیا توضیحات داده شده در محتوا، کامل و اساسی هستند؟
- آیا عنوان صفحه، می تواند خلاصه مفیدی از محتوا ارائه دهد؟
- آیا محتوای ارائه شده، دارای غلط املایی یا نوع نگارش است؟
- آیا محتوا، به خوبی گردآوری شده یا عجولانه تولید شده؟
- آیا تبلیغات در محتوا، زیاد است؟ به گونه ای که حواس خواننده را از موضوع اصلی پرت کند؟
- برای نشان دادن تخصص در مورد محتوا و نوشته خود، مواردی همچون تصویر، ویدیو، صدا یا لینک هایی در صفحه قرار دهید.
- برای کمک به خواننده و کاربر، لینک هایی برای تصمیم گیری بهتر یا درک بهتر موضوع، در صفحه قرار دهید.
۴- نیاز کاربر را برطرف سازد
- آیا کاربر پس از خواندن مطلب شما، این احساس را می کند که در مورد موضوع مطرح شده، به اندازه کافی یاد گرفته و به هدف خود رسیده است؟
- آیا مطلب شما، تجربه رضایت بخشی برای کاربر ایجاد می کند؟
- آیا محتوای شما این حس را به کاربر القا می کند که برای کسب اطلاعات بیشتر، به سایت های دیگر نیاز دارد؟
- آیا محتوا شما در دستگاه های تلفن همراه نیز به خوبی نمایش داده می شوند؟
- آیا کاربر با دیدن صفحات سایت شما، احساس رضایت می کند یا ناراضی است؟
- سرعت لود صفحات بالا باشد.
آپدیت محتوای مفید تمام سایت را بررسی می کند
اینجا باید به یک نکته بسیار مهم توجه کنید، و آن Side Wide بودن الگوریتم Helpful content است. به گفته گوگل، این بروزرسانی برخلاف دیگر الگوریتم ها، به صورت صفحه به صفحه عمل نمی کند. یعنی تمام سایت را بررسی می کند نه تنها یک محتوا یا صفحه خاص. به این ترتیب اگر به تشخیص گوگل، بیشتر محتوایی که در سایت شما است، مفید نباشد(بیشتر به منظور گرفتن رتبه تولید شده اند) رتبه سایت شما پایین می آید.
بنابراین همانطور که بالاتر اشاره کردیم، اگر سعی کنید در کنار محتوای مفید و کاربر پسند، مقداری هم محتوای غیر مفید و برای موتور جستجو تولید کنید، تمام سایت شما درگیر شده و صفحات خوب سایت، تحت تاثیر دیگر صفحات قرار گرفته و رتبه شما کاهش می یابد. به گفته گوگل، اگر صفحات نامناسب خود را که برای موتورهای جستجو نوشته اید، حذف کنید تاثیر خوبی روی محتوا و مطالب مفید شما می گذارد.
در صورت تاثیر منفی الگوریتم Helpful content روی سایت چه کار باید کرد؟
گوگل گفته است که اگر سایتی از سایت تحت تاثیر بروزرسانی محتوای مفید شود، اثر آن تا چندین ماه باقی می ماند. اما اگر محتوا بد را شناسایی کرده و با مطالب با کیفیت جایگزین کردید، این اثر کم کم برطرف خواهد شد. اگر این سوال برای شما پیش آمده که اگر الگوریتم محتوای مفید اثر منفی روی سایت گذاشت چه کار کنیم؟ روبرو شده اید، بهتر است محتوای خود را مجدد بررسی کنید.
سئوکار، تولید کننده محتوا یا صاحب سایت، هر کسی که مسئولیت تولید محتوا را برعهده دارد حتماً می داند مطلبی که تولید کرده، چگونه است. بنابراین اگر نیاز به بازبینی و اصلاح دارد، بهتر است هرچه سریعتر اینکار انجام شود. همچنین در زمان تولید محتوای جدید هم، تمام نکات سئو و تجربه کاربری لحاظ گردد.
استفاده از یادگیری ماشین (MachineLearning)
اینکه این الگوریتم جدید چگونه کار می کند یکی از سوال های بسیاری از افراد است. در جواب باید گفت که این سیستم برای بررسی سایت ها و محتوای آنها از یادگیری ماشین یا Machine Learning استفاده می کند. قطعاً این سیستم با توجه به آپدیت های مرتب گوگل و ارتقا سیستم ماشین لرنینگ گوگل نیز روز به روز بهتر می شود.
بیشتر بخوانید: الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل