×

اعتبار دامنه یا Domain Authority

5/5 - (7 امتیاز)

اعتبار دامنه (Domain Authority) یا DA درک کلی از وضعیت دامنه سایت شما ارائه می کند. دامین آتوریتی به عنوان یک امتیاز رتبه بندی در موتور جستجو شناخته می شود که میزان موفقیت یک سایت و رعایت نکات سئو را نشان می دهد. این عامل توسط شرکت توسعه نرم افزار MOZ طراحی شده است. عوامل زیادی بر اعتبار دامنه سایت تاثیر گذار هستند که به گفته MOZ این عوامل به 40 مورد می رسند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با معیارهای سئو، به این صفحه مراجعه نمایید.

ارتقا دامین آتوریتی

دامین آتوریتی چگونه محاسبه می شود

در ابتدا اشاره کردیم که 40 عامل برای محاسبه اعتبار دامنه بررسی می شوند. این عوامل شامل کیفیت محتوا، لینک دهی داخلی، لینک دهی خارجی، و … است. اما در این بین برخی از آنها تاثیر بیشتری در محاسبه Domain Authority دارند، به عنوان مثال لینک های ورودی به سایت. هرچه لینک های ورودی به سایت (بک لینک) از کیفیت بالاتری برخوردار باشند (لینک های ورودی از دامنه های معتبر و مرتبط)، امتیاز بالاتری نیز دریافت می کنید.

سیستم محاسبات برای نشان دادن میزان اعتبار شما، یک عدد از 1 تا 100 را در نظر می گیرد. هرچه این عدد بالاتر باشد، سایت شما اعتبار بیشتری دارد. اگر DA سایت شما 20 باشد، براحتی می توانید آن را به 40 برسانید، اما ارتقا دامین آتوریتی سایت بعد از 70 به سختی انجام شده و روند آن نیز طولانی تر است. یعنی رقابت سخت تر می شود.

برای اینکه از بروز اشتباهات رایج در لینک سازی جلوگیری کنید، حتماً این مطلب را مطالعه کنید.

اما مشکل اینجاست که امتیاز های بالا تنها برای سایت های بسیار بزرگ هستند، به عنوان مثال، گوگل، یوتیوب، آمازون، ویکیپدیا و … . مسلماً نمی توان با این سایت ها رقابت کرد، در نتیجه احتمال دارد در رقابت با اینچنین سایت های بزرگی، رتبه DA شما کاهش یابد (از مشکلات DA). بنابراین همواره توصیه می کنند که میزان اعتبار دامنه سایت خود را تنها با مستقیم ترین رقیب خود مقایسه کرده و سعی کنید از آن بهتر شوید.

آیا اعتبار دامنه یک فاکتور رتبه بندی است

زمانی که یک سایت در لینک 1، مطلبی منتشر می کند، راحت تر از سایتی که 1 ماه از راه اندازی آن می گذرد، رتبه خوبی کسب می کند. این را دیگر همه می دانند. دامین آتوریتی بر اساس فاکتور های مهمی اندازه گیری و محاسبه می شود. اما اگر با عامل های مهم سئو آشنا باشید، متوجه می شوید که فاکتور های اندازه گیری و محاسبه دامین آتوریتی، به تنهایی در سئو تاثیرگذار هستند.

تاثیر اعتبار دامنه در رتبه بندی

اعتبار دامنه توسط ماز ایجاد شده نه گوگل. تاثیری نیز در رتبه گیری و وضعیت یک سایت ندارد. به گفته MOZ، این سیستم بر اساس داده های فهرست شده در Link Explorer ماز، می تواند احتمال رتبه بندی یک سایت در صفحات نتایج گوگل را پیش بینی کند. در این راه نیز از 40 عامل تاثیرگذار در محاسبات خود استفاده می کند.

اگر کمی دقت کنیم متوجه می شویم که ماز تنها ابزاری نیست که معیار خود را برای نشان دادن وضعیت یک سایت ارائه می دهد. بعد از ماز ابزار های دیگری مانند Semrush، سیستم Authority Score و Ahref سیستم Ahref Rank را منتشر کردند که سیستم AS سمراش را بسیاری بهتر از ماز می دانند.

در نهایت باید در جواب این سوال که آیا اعتبار دامنه یک عامل رتبه بندی سایت است؟ جواب دهیم خیر!

MOZ بعد از مدتی خود پاسخ این سوال را داده و گفته که Domain Authority یک فاکتور رتبه بندی گوگل نیست و هیچ تاثیری در نتایج جستجو ندارد.

اما مشخص نیست چرا هنوز عده ای اصرار دارند که DA یک عامل رتبه بندی بوده و در نتایج تاثیر گذار است!!

راه های افزایش اعتبار دامنه

8 عامل کلیدی برای افزایش اعتبار دامنه

در این قسمت از مقاله، عواملی که سبب ارتقا دامین آتوریتی می شوند را معرفی می کنیم. برای افزایش DA باید به چند نکته توجه کنید که آنها عبارتند از:

  • کیفیت بک لینک ها بسیار مهم است. قبل از اینکه تعداد زیادی بک لینک بی اهمیت بگیرید، به کیفیت آنها اولویت دهید.
  • بک لینک های خود را از سایت های معتبر و مرتبط دریافت کنید.
  • کیفیت محتوای خود را افزایش دهید.
  • محتوایی تولید کنید که برای کاربران جذاب و مفید باشد.
  • محتوای سایت خود را به روز کنید. محتوای قدیمی خود را مشخص کرده و مطالب جدید و مورد نیاز کاربران را به آنها اضافه کنید.
  • رقبای خود را شناسایی کرده و وضعیت خود را با آنها مقایسه کنید.
  • ببینید رقبای شما بک لینک های خود را از کجا دریافت کرده اند. آیا شما نیز می توانید مانند آنها بک لینک بگیرید؟
  • محتوای خود را در شبکه های اجتماعی یا خبرنامه ها منتشر کنید.
برای آشنایی با تاثیر محتوا در سئو و رتبه بندی سایت، حتماً این مقاله را بخوانید.

جمع بندی

توجه کنید که ایجاد دامین آتوریتی بالا، یک استراتژی بلند مدت بوده و این پروسه زمان بر است. سعی کنید تا روی موارد گفته شده کار کنید تا DA خود را افزایش دهید. اما در نهایت باید کفت که بهتر است روی آن وسواس نداشته باشید.

در واقع اگر بخواهید می توانید با خیال راحت از آن چشم پوشی کنید. زیرا اگر DA شما کاهش یابد لزوماً به این معنی نیست که رتبه گوگل شما کاهش می یابد. فراموش نکنید که منطقی نیست گوگل از معیاری که توسط شخص ثالث ایجاد شده برای رتبه بندی نتایج جستجوی خود استفاده کنید.

برچسب ها :

سوالات متداول

اعداد بین 40 تا 50 معمولی، 50 تا 60 خوب و بالاتر از 60 عالی ارزیابی می شوند.
این عامل راهی برای سنجش عملکرد وب سایت است. در واقع اگر استراتژی سئوی شما، روش مناسب و خوبی باشد، این عامل افزایش می یابد.
2 thoughts on “اعتبار دامنه یا Domain Authority
    • بهمن 9, 1401 at 2:11 ب.ظ
      Permalink

      درود بر شما
      استفاده از مطالب سایت، با ذکر منبع مشکلی ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *