×

اشتباهات رایج در سئو

4.9/5 - (12 امتیاز)

اشتباهات رایج در سئو در اکثر کسب و کارهای اینترنتی و وبسایت ها اتفاق می افتند. بنابراین مهم است که پیش از تولید محتوا برای وبسایت خود آنها را بشناسیم. اهمیت این موضوع زمانی مشخص می شود که متاسفانه اگر اشتباهی در مسیر سئو سایت و یا تولید محتوا رخ دهد، در بسیار از مواقع قابل بررسی و تشخیص نیست.

در این مواقع ایرادهای به وجود آمده موجب می شود که هرگز به صفحه اول گوگل نرسید. خطرناک تر اینکه ممکن است دلیل آن را با سختی کلمات کلیدی هدف وبسایت خود اشتباه بگیرید و جهت رفع آنها اقدامی ننمائید. بنابراین مهم است محتواهای خود را بر اساس استانداردها و الگوریتم های گوگل با توجه به نیاز واقعی کاربران تنظیم کنید.

اشتباه رایج سئو در تولید محتوا

بهینه سازی وبسایت ها به منظور دریافت رتبه در گوگل فراتر از به کار بردن کلمات کلیدی در متن است. در این خصوص لازم است استانداردهایی در کد نویسی و طراحی سایت به همراه تولید محتوا و استفاده از کلمات کلیدی رعایت شود. در غیر این صورت نتیجه عکس خواهید گرفت که جبران آن نیز در برخی موارد غیر ممکن است.

با توجه به اینکه بسیاری از استاندارد ها و قوانین گوگل به صورت مستقیم و رسمی اعلام نشده اند، بسیاری از مواقع ممکن است کارشناسان سئو دچار اشتباهاتی شوند. در این مطلب شما را با ۸ اشتباه رایج در سئو آشنا می نمائیم تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کنید.

۱- اشتباهات متداول در تولید محتوا

الگوریتم های گوگل برای رتبه بندی وب سایت ها، هر سال تغییر می کند. اما وب مستران بعضا از این تغییرات با خبر نیستند و هیچ کس دیگر هم از آن ها اطلاعی ندارد. مثلا تا چند سال پیش با استفاده از تکرار کلمات کلیدی می توانستید در صفحه اول نتایج سرچ گوگل، رتبه خوبی بدست آورید. اما امروزه اگر این کار را انجام دهید جریمه می شوید!

اشتباه های رایج در تولید محتوای سئو

گوگل همیشه در تلاش برای بالا آوردن سایت های مفید و با ارزش است. پس رضایت کاربران را همیشه در درجه اول اولویت کار خود قرار دهید. همچنین گوگل از طریق نرخ بانس ریت یا درصد بازگشت کاربران از سایت شما، متوجه میزان مخاطب پسند بودن وبسایت شما می شود. نکته دیگر آنکه گوگل می تواند میزان اشتراک گذاری مطالب سایت تان در شبکه های اجتماعی را نیز درک کند.

بنابراین تولید محتوای اصولی که نیاز مخاطب را بر طرف کرده به سوالات او پاسخ درست بدهد، بسیار مهم است. یکی از اشتباهات رایج سئو در تولید محتواهایی است که هدف مخاطبان شما نیست. این مشکل اغلب زمانی به چشم می خورد که تولید کننده محتوا بیشتر به دنبال گرفتن رتبه روی یک کلمه کلیدی خاص است تا درک نیاز مخاطب و پاسخگویی به آن.

در طول بیش از ده سال تجربه در زمینه سئو وبسایت ها این اشتباهات رایج در تولید محتوا را اغلب از سوی سئوکارانی دیده ایم که در حد چند مقاله یا آموزش ابتدایی با مفاهیم سئو آشنایی دارند. بنابراین مهم است وبسایت خود را به تیم های با تجربه و با سابقه بسپارید تا با چنین اشتباهاتی موجب اتلاف وقت و سرمایه شما نشوند.

استفاده از محتواهای کپی و تکراری

در گذشته بطور وسیعی شاهد انتشار محتواهای تکراری و کپی در وبسایت ها بودیم. امروزه مطابق با الگوریتم های جدیدتر گوگل، انتشار محتوای غیر اصل یا کپی یکی از مرگبارترین اشتاباهات سئو به شمار می رود.

کپی از محتوای وبسایت های دیگر و انتشار آن موجب جریمه های سنگین در وبسایت شما خواهد شد. زیرا این گونه کپی برداری ها از دید گوگل یک محتوای اسپم تلقی می گردد و تحت هر شرایطی وبسایت شما را دچار افت شدید رتبه می نماید. برای اجتناب از این موضوع چند راهکار زیر را انجام دهید:

  1. استفاده از عنوان های جذاب مرتبط با موضوع محتوا
  2. عدم استفاده از تایتل های بی ربط و گمراه کننده
  3. کسب اطمینان از مفید و مرتبط بودن محتوا با نیاز مخاطب
  4. خلاقیت به خرج دادن در ساخت محتوا به نحوی که مخاطب را بخود جذب کند
  5. استفاده از تصاویر و ویدیوهای کاربردی و جذاب

۲- اشتباهات رایج در لینک سازی و شبکه های اجتماعی

عدم توجه به لینک بیلدینگ اصولی یکی دیگر از اشتباهات رایج در سئو است که تاثیر بسیار منفی و گاها جبران ناپذیری دارد. زمانی که یک مطلب خوب و مخاطب پسند در وب سایت تان بگذارید و کاربری آن را به اشتراک بگذارد، شما صاحب یک بک لینک سالم و استاندارد از سایت او شده اید.

در لینک بیلدینگ شما در محتوای خود به سایر صفحات وب سایت، لینک داخلی می دهید. گوگل نیز با ایندکس این صفحه سایت سایر صفحات را هم بررسی می کند و باعث افزایش رتبه شما می شود. این مسئله بسیار مهم است. زیرا در صورتی که لینک های داخلی یا خارجی محتوایتان به صفحه 404 ختم شود می تواند به کلی رتبه شما را دستخوش تغییر کند. استفاده نکردن از لینکهای داخلی نیز خود یکی از اشتباهات بزرگ سئو به شمار می رود!

معرفی اشتباهات مهم سئو

چند نکته در ساخت Link

چنانچه می خواهید از مزایای Ling Building استفاده کنید، باید به چند نکته ی مهم توجه کنید:

  1. هرگز از لینک های داخلی بیش از اندازه استفاده نکنید. (حداکثر تعداد Link ها برای یک مطلب حدودا 900 کلمه ای، 3 الی 4 مورد است)
  2. حتما به Link های اسپم داخل کامنت ها بسیار توجه کنید. کامنت های کاربران را قبل از قرار دادن در وب سایت تان، مطالعه و تائید کنید. زیرا برخی کاربران لینک های مخربی در کامنت های خود می گذارند.
  3. مورد بعدی ارتباط دادن بین وبلاگ ها است. حتما تاکنون دیده اید که مدیران وب سایت ها لینک هایی را در سایت شان می گذارند که هیچ ارتباطی با موضوع وب سایت شان ندارد. این کار یک اشتباه مخرب در بهبود رتبه وبسایتتان خواهد بود.
  4. تا حد امکان از خرید بک لینک خودداری کنید.
  5. سعی کنید صفحات مرتبط در وبسایت خود را در یک دسته بندی مجزا قرار دهید.
  6. بروکن لینک های وبسایت خود را شناسایی و اصلاح کنید.
  7. از ابزارهای مختلفی نظیر Moz‌ می توانید برای بررسی لینک ها، ساختار و تعدادشان استفاده کنید.
  8. مانند سایر موارد دیگر در سئو، از ساخت بی رویه و زیاد از حد لینک بپرهیزید. این یک اشتباه مرگبار است!
  9. از انکر تکست یا متن لنگر های بی هدف نظیر “اینجا کلیک کنید” یا “بیشتر بخوانید” و … استفاده نکنید. انکرتکست شما باید بیانگر موضوع صفحه ای که به آن لینک می دهید باشد.

چند نکته در خصوص شبکه های اجتماعی

امروزه همه از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند که بهترین ابزار برای انتشار مطالب تان به شمار می آید. پس مطالب خود را به گونه ای تنظیم کنید که قابلیت اشتراک گذاری داشته باشد و دکمه ی اشتراک گذاری را هم برای آن ها قرار دهید. البته با توجه به سرعت اشتراک گذاری در این شبکه ها یک بار ارسال کافی نیست. سعی کنید چندین مرتبه این کار را انجام دهید تا مطالب شما دیده شوند.

۳- عدم شناخت کافی از مخاطب

شناخت مخاطب و نیازمندی های کاربران از پایه ای ترین اصول سئو است که برخی از کارشناسان سئو و یا صاحبین مشاغل از آن غافل می مانند. عدم آگاهی کافی از الگوهای رفتار مشتری نیز می تواند از اعتبار وبسایت شما بکاهد.

همانطور که در ابتدای مطلب نیز اشاره کردیم، مهمترین اولویت گوگل در رتبه بندی وبسایت ها، درک نیاز مخاطبان و پاسخگویی به آنها است. بی توجهی به این اولویت ها که در هنگام جستجوی عبارتهای طولانی تر از اولویت های گوگل است، می تواند شما را به پائین بکشد.

استفاده از ابزارهای معتبر و دقیق در تحلیل رفتار مخاطبان و انتخاب کلمات کلیدی صحیح متناسب با آن می تواند درصد زیادی از مخاطبین هدف را به سمت محصول یا خدمات شما هدایت کند.

شما باید بدانید که مخاطب هدفتان با چه کلمات و ادبیاتی محصول یا خدمات شما را جستجو می کند. همواره سعی کنید رفتار مشتریان را بررسی و آنالیز کنید و مطابق با تغییرات الگوهای رفتاری مخاطبان، خود را به روز کنید.

۴- نداشتن استراتژی درست و زیاده روی در سئو

استفاده ی بیش از اندازه ازهر یک از فاکتورهای سئو نیز یکی از اشتباهات رایج در سئو و بهینه سازی سایت است. معمولا در هر کاری اگر زیاده روی کنیم نتیجه معکوس و زیان باری به دنبال خواهد داشت.

در بحث سئو و تولید محتوا نیز اگر از هر یک از فاکتورهای آن استفاده بیش از حد کنیم جریمه خواهیم شد. پس همیشه در استفاده از آن ها اعتدال را رعایت کنید. در این خصوص توصیه می کنیم مقاله ارزش محتوا در سئو را نیز مطالعه کنید.

برای موفقیت در سئوی سایت لازم است از نقشه و استراتژی هدفمندی برخوردار باشید. بدون داشتن برنامه اصولی و از طریق راهکارهای تصادفی هرگز نمی توانید در این راه موفق شوید. همچنین استمرار و نظم در اجرای برنامه توسط یک تیم متعهد بسیار حیاتی است.

کسب و کارهایی که دارای استراتژی مناسب برای سئو سایت خود هستند، کمتر با شکست مواجه می شوند. از طرفی یک برنامه ریزی صحیح شما را در مدت زمان کمتری به صفحات و رتبه های نخست گوگل می رساند. یک نقشه و برنامه ریزی موفق شامل فاکتورهای متنوعی است که محتوا، محصولات، ارتباط با مشتریان و سایر موارد جانبی را دربر می گیرد.

اشتباهات رایج سئو در سایت تازه تاسیس

رفتارهای مخرب در سایت های تازه تاسیس

این مورد یکی از اشتباهات رایج در سئو است که به کرات دیده می شود. وب سایتی که تازه تاسیس شده در قدم اول از کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار خود استفاده می کند که کار بسیار اشتباهی است. زیرا یک وب سایت تازه تاسیس در گوگل فاقد رتبه است. برای بهینه سازی این وبسایت ها ضروری است در ابتدا از کلمات کلیدی ترکیبی و Long Tail Keywods استفاده شود.

مثلا می توانید بجای عبارت “فروش عطر” از عبارت ترکیبی “فروش عطر مردانه” استفاده کنید. با وجود آنکه ممکن است این عبارتها کمتر جست و جو شوند، اما در این کلمه ی کلیدی در رتبه ی یک قرار می گیرید. همین امر به مرور کمک می نماید که در کلمات کلیدی اصلی تر و پر رقابت تر نیز رتبه کسب نمائید.

بهترین میزان استفاده از کلمات کلیدی بین 1 الی 2.5 درصد است. اگر از این میزان استفاده کنید جریمه نمی شوید و تاثیر خوبی برای وب سایت تان خواهد داشت.

۵- سرعت لود پائین و ریسپانسیو نبودن وبسایت

از مخرب ترین اشتباهات در سئو که در موارد زیادی متاسفانه نادیده گرفته می شود، سرعت بارگزاری صفحات وبسایت است. همچنین توجه به ریسپانسیو بودن وبسایت و نمایش صحیح در موبایل از موارد حیاتی موثر در بهبود رتبه سایت شما و یا افت آن می باشد.

عملکرد وبسایت شما در کنار سئو، استفاده از کلمات کلیدی مناسب، محتوای اصولی و لینک سازی، اهمیت بسیار بالایی در کسب رتبه گوگل دارد. به ویژه موبایل فرندلی بودن وبسایت ها که امروزه به دلیل رواج استفاده از گوشی های هوشمند اهمیت فراوانی دارد. به طوریکه عملکرد سایت در صفحه گوشی موبایل به خودی خود یکی از فاکتورهای مهم سئو از دید گوگل محسوب می شود. زیرا ربات های گوگل قادر به تشخیص سازگاری وبسایت شما با نمایشگرهای موبایل هستند. برخی اشتباهات مخرب و رایج در این خصوص عبارتند از:

  1. سرعت لود پائین سایت که از پارامترهای مهم گوگل برای ندادن رتبه به سایت ها است.
  2. فایل ها و صفحات مسدود شده
  3. استفاده از ویدیو یا عکس هایی با حجم بالا که منجر به بارگزاری کند سایت می شود.
  4. طراحی غیر استاندارد و غیر اصولی وبسایت
  5. و …

۶- عدم استفاده از عناوین مناسب، توضیحات متا و عدم ارائه متن با اسکیما

در روند بهینه سازی محتوای وبسایت خود لازم است حتما المان های تگ های عنوان و استفاده از تایتل های مرتبط و جذاب را در نظر داشته باشید. همچنین توضیحات متا که یکی از عناصر ضروری موثر در سئوی سایت شماست. زیرا خزنده های گوگل بیشتر فعالیت خود را به منظور وبسایت شما و محتوای آن از طریق این بخش ها انجام می دهند.

  • همچنین عنصر متن جایگزین یا تگ Alt تصاویر که نقش حیاتی و مهمی در این خصوص دارد. برای اجتناب از انجام اشتباهات بزرگ در این خصوص به موارد زیر دقت داشته باشید:
  • همیشه از عناوین منحصر به فرد و غیر تکراری برای هر صفحه استفاده کنید که علاوه بر داشتن جذابیت، مختصر و مفید نیز باشد.
  • دقت کنید کلمه کلیدی منتخب شما برای آن صفحه با موضوع آن مرتبط باشد و در عناوین، هدرها و توضیحات متا حتما از آن استفاده کنید.
  • در استفاده از اسکیما دقت داشته باشید اسنیپت محتوا (متا، عنوان اصلی، آدرس و…) را به دقت وارد کنید.

حتما بخوانید: نکات مهم استفاده از تگ هدینگ

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم ۶ اشتباه بزرگ در سئو سایت را معرفی کنیم که با پیشگیری از آنها می توانید روند بهینه سازی وبسایت خود را سرعت ببخشید. البته این نوع ایرادها همیشه ثابت نیستند و با تغییر در الگوریتم های گوگل ممکن است وبمستران دچار اشتباهات جدیدی شوند. بنابراین همواره سعی کنید اطلاعات خود را بروزرسانی کنید.

سوالات متداول

در گذشته با Bold کردن کلمات کلیدی، واژه های مهم و هدف خود را به موتور جستجوگر گوگل می شناساندیم. اما اخیرا گوگل به کمک هوش مصنوعی کلمه هدف شما را تشخیص می دهد و دیگر نیازی به بولد کردن آن نیست. البته که bold کردن کلمه کلیدی در حال حاضر یک اشتباه محسوب نمی شود. اما جزو فعالیت هایی است که انجام دادن یا ندادن آن تفاوتی ندارد.
اگر شما از قابلیت سئو محلی در وبسایت خود استفاده نکنید براحتی درصد بالایی از مخاطبانی که می توانستید از طریق لوکیشن شهر خود به منظور فروش محصولات یا ارائه خدمات کسب و کارتان، جذب کنید از دست خواهید داد. بنابراین سعی کنید با موضوع LOCAL SEO آشنایی پیدا کرده و از آن به درستی استفاده کنید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *